fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Közpuceráj
2007. október 20., 14:25
Talán, ha a mi szorgos miniszterelnökünk narancssárga mellényt öltene, fűzfavessző söprűt ragadna - egy locsolóautót rábízni rettentő felelőtlenség lenne -, s felseperné mondjuk a Kossuth teret, akkor lenne némi halovány esély arra, hogy megtisztul valami a ténykedése nyomán. Mert csomagokkal nem fog menni, javaslatcsomagokkal meg pláne nem. Gyurcsány mégis azt ígéri, teremt ő olyan köztisztaságot, hogy maga a demokrácia is elvakul a megpucolt társadalom szikrázó tényeitől. Azért olyan hófehér ragyogásra ne számítsunk, csak az elvakítás, elvakulás biztos.

Gyurcsány eleve maszatol, hirdessen bár kormányprogramot, Nemzeti fejlesztési tervet, korrupció elleni harcot, köztársasági értékrendet. Mindig az a később beigazolódó érzésünk támad, ezt sem ússzuk meg a demokrácia, a jogállam szellemének kisebb-nagyobb sérelme nélkül. A kormányfő tisztaságicsomag-tervezetéről számosan elmondták már, hogy miért alkalmatlan a közélet megtisztítására, miért sért ártatlan embereket, miért növeli a közéleti káoszt, miért tartalmaz antidemokratikus elemeket is. Ritka eset az, amikor maguk a törvények csábítják bűnre az embert. Becsületes ember akkor sem lop, ha a jog számtalan kibúvót biztosítana neki. Ugyanígy a zuschlagolást sem lehet megszüntetni rendeletekkel, törvényekkel. Így, amikor Gyurcsány törvényekkel akarja megakadályozni a politikusok gazdasági bűnbeesését, nemcsak bizonyos kiváltságokat bolygat meg, hanem tisztességes emberek jogait, érdekeit is megtiporja. Hiszen a képviselői összeférhetetlenség újrafogalmazásával a saját párttársait, lojális híveit is megbüntetné, csak azért, mert a Fidesznek sok képviselője polgármester is egyben. Jogos felháborodást okozott, hogy Gyurcsány fellépése azt a látszatot keltette, mintha a Zuschlag-féle bűncselekmények elkerülésére alkalmas eszköz lenne a polgármesterek kiűzése a törvényhozásból. A civil szervezetek korlátozása egyenesen alkotmányos aggályokat vet fel. Milyen alapon tiltanák nekik, hogy részt vegyenek a kampányban?

A sokat emlegetett Magyar Vizsláról csak annyit derítettek ki, hogy a Fidesz pártján áll, de azt, hogy szórólapjait köz- vagy pártpénzen készítette, terjesztette, bármilyen törvénytelenséget, korrupciónak nevezhető mozzanatokat elkövetett volna, semmi nem támasztja alá. Vajon a Népszava ingyen osztogatott választási különszámaira is vonatkoznék a szigorú szabályozás? Aligha szolgálja a tisztulást a miniszterelnök fenyegetőzése, népszavazással való zsarolása. Mi a demokrácia nélkülözhetetlen feltételének tartjuk, hogy a népfelség közvetlen módon is rendszeresen megnyilvánuljon, de a kormányfő népszavazási ötletei ellen van néhány ellenvetésünk. Kérdéseinek egy része semmilyen formában nem érinti az állampolgárok hétköznapjait, életkörülményeit. Az átlagembert nem érdekli, hogy a képviselője polgármester is egyben. Normális esetben szavazni sem kíván erről, hiszen ezek nem a nemzet sorsát befolyásoló nagy, szimbolikus kérdések, mint például a NATO- vagy EU-tagság. Mire épít a miniszterelnök? Az információhiányra, az irigységre és a politikusokkal szemben tudatosan gerjesztett ellenszenvre. Az emberek többségének ugyanis sejtelme sincs a képviselők (politikusok) munkájáról, csak az üres parlamenti padsorokat látják, s "horribilis" keresetükről hallanak. A tudatlanság és az abból fakadó gyűlölet nem a demokrácia ismérvei. Hozzátéve: az esetleges végeredmény sem kecsegtet túl sok jóval. Mi van akkor, ha a költségvetés megtakarít pár száz millió forintot? Az összeg hatékonyabb felhasználására kiírt közbeszerzési pályázatokon Bajnai vagy Szetey valamelyik haverja teljesen törvényesen bezsebeli az egészet, így mérve rettentő csapást a korrupcióra. A Gyurcsány-féle népszavazásnak ez a valódi tétje.

(Ugró Miklós, Magyar Nemzet)