Aztán el lett magyarázva, hogy dehogy. A 4-es metró úgy megépül, hogy öröm lesz nézni. Csak éppen nem láthatja senki. Mert a projektbe féléves tartalékidőt is beépítenek. Úgyis mint próbajárat. Amikor a metrókocsik már közlekednek, ám utasokat nem szállítanak. Fél évig próbálgatnák, hogy volt-e értelme hozzákezdeni az egészhez. És ha már egyszer mégiscsak elkészült, sikerült-e a terveket legalább megközelítő pontossággal végrehajtani.
A hivatalos változat szerint tehát a 4-es metró határidőre elkészül. Ami annyit jelent, hogy a 4-es metró soha nem épül meg. Nem is szabad elkészülnie.
A 4-es metró ugyanis jelkép. A magyar politikai akarat, a nagyzolás és a nyögvenyelés jelképe. És mint ilyen, nagyon hasonlít az egész országra.
Lehet, hogy egyszer majd valakik utaznak valamilyen föld alatti járművel egy olyan vonalon, amit 4-es metrónak neveznek. De a 4-es metró akkor is csak épülőfélben lesz. És a következő ciklusban pedig most már tényleg befejezik. Mindig a következőben.
A 4-es metró megépítése nem csoda lenne. Hanem maga az ésszerűtlenség.
Ha 2010 végére megépülne a 4-es metró, mivel kampányolnának 2014-ben? Ha elkészülne, akkor a budapesti politikusok legfontosabb választási ígéretükről mondanának le. És hol van itt annyi ötlet, amelyek közül a 4-es metró megépítésének állandó ígéretét leváltó ígéretet ki lehetne választani?
A 4-es metró addig fontos, amíg meg nem épül. Ha megépülne, akkor üzemeltetni kellene, és az nagyon macerás és időigényes. Bízzák arra a közlekedési vállalatra, amelyik évekig azon nyavalygott, hogy a bliccelők miatt veszteséges.
Aztán rájött, hogy minden metróval utazónak ellenőrizni kell a jegyét, mert akkor talán nem bliccelnek.
A 4-es metró addig jó, amíg épül. Addig lehet ígérni. Megígérheti a fővárosi vezetés, hogy mindenáron megépíti. Megígérheti a kormány, hogy finanszírozza. Egy másik kivonulhat a finanszírozásból. Egy harmadik azt mondhatja, hogy majd az EU. Az EU meg mondhatja, hogy hagyjatok békén.
Hírek szerint a 4-es metró építése most azért csúszik, mert elhúzódtak az alagútfúrási munkálatok. Mi lephette meg őket? Az, hogy a föld alatt kell alagutat fúrni? Nem lehetett volna valamilyen kényelmesebb alagútfúrást választani?
Nincs még minden veszve. A főváros megpróbálhatja lefaragni a költségeket. Majd elmarad az útfelújítás, nem épül meg néhány parkoló meg csomópont. És a 4-es metró vonala is lehetne rövidebb. A Kelenföldi pályaudvartól elmehetne az Etele térig. Ha az egy megálló is sok, akkor elég lenne egy kelenföldi megálló.
Az ingázók lemennek a megállóba, meghallgatják a metró zaját felvételről, a mozgólépcsővel felmennek a felszínre, és továbbhajtanak. Ha nem kapnak kerékbilincset. Természetesen a nagy kelenföldi parkoló sem épül meg. Mert így olcsóbb lesz az örökké épülő metró.
Az eddig kifúrt alagútszakaszokat meg hasznosíthatnák a borászatok. És a kalandturizmusra szakosodott irodák.
A 4-es metróra elköltött pénz természetesen semmiképpen sem számít kidobott pénznek. Elvégre az újraválasztást szolgálta. Mit ne mondjak, megérte az árát.