FIDESZ.HU > Vélemények > Interjú |
Nyomtatás Ablak bezárása |
Egyenes út vitt a falusi képzéstől az Akadémiáig
|
|
A kisiskoláknak a 21. században is van létjogosultságuk, amint a vidéki életmódnak is - mondta Magyar Hírlapnak Pálinkás József professzor, egy volt falusi iskola egykori tanulójaként. A kis intézmények meg is előzhetik a nagyokat. |
|
Létrehozva: 2007. december 3., 08:44 | Utoljára frissítve: 2007. december 4., 08:59 |
- Az alapfokú tanulmányainak egy részét kisiskolában, összevont képzésben végezte. Milyen emlékei vannak erről az időszakról?
- Nagyon szerettem oda járni, szép és jó emlékeim vannak. Valódi közösséget alkottunk, megtanultunk egymásra figyelni. A tanítók benne éltek a falu közösségében is, a tananyag leadása mellett helyes viselkedésre neveltek. A szülőfalumban ma már nincs iskola, és ez meg is látszik rajta.
- Érezte valaha hátrányát annak, hogy nem egy nagy központi intézményben töltötte iskolaéveinek egy részét?
- Nyugodt szívvel kijelenthetem, hogy nem. A kor követelményeinek megfelelő színvonalon oktattak bennünket. Egy kemény középiskolába kerültem, és nem vallottam kudarcot.
- A Fidesz-kormány idején próbálták kiemelt támogatásban részesíteni a kistelepüléseket és azok iskoláit. Kihasználták ezt a lehetőséget az önkormányzatok?
- Az ezeregyszáz lakosnál kisebb falvak és községek iskolái többlettámogatást kaptak. Bizonyos létszám alatt ugyanis a normál keretből finanszírozhatatlan az oktatás. Mi azonban nem gazdasági szempontok alapján kezeltük a kérdést; úgy gondoltuk, hogy az iskoláknak a legkisebb településen is társadalmi küldetésük van - természetesen az ésszerűség határáig. A 21. századi körülmények között is élhető térnek tartom a falut, nemcsak a nagyvárosi aszfalton lehet létezni. Az oktatás nem arra való, hogy gazdaságosan letudjuk, hanem hogy tudást és megfelelő társadalomképet adjunk át vele a következő nemzedéknek.
- Versenyképessé tehetők a modern világban a kisiskolák?
- Visszakérdeznék: mi számít versenyképesnek? Állítom, hogy egy kisiskolában is meg tudják tanítani a diákokat írni, olvasni, számolni. Sőt a ma már szintén követelménynek számító, úgynevezett digitális írástudás is átadható ezekben az intézményekben. Egyedül a nyelvoktatást nehezebb megoldani, de megfelelő szervezéssel ez sem lehet gond. A munkára, az erőfeszítés képességére nevelésben pedig még jobbak is a kisebb közösségek.