FIDESZ.HU > Hírek > Zöld |
Nyomtatás Ablak bezárása |
Szigorítana az Európai Bizottság
|
|
Az Európai Bizottság a korábbinál szigorúbb környezetvédelmi szabályokat javasol EU-szinten a gépjárművek számára: 2012-re el kell érni, hogy a gépjárművek széndioxid-kibocsátása átlagban ne haladja meg a 120 grammot kilométerenként. |
|
Létrehozva: 2007. december 19., 15:40 |
A brüsszeli bizottságban erről mára kialakult az egyetértés, közölték bizottsági források. Ezen belül a motortechnológia fejlesztése révén kilométerenként 130 grammig kellene lemenni, a további 10 gramm csökkentés pedig egyéb módon, így például bioüzemanyag alkalmazásával lenne elérhető. A szigorítást azzal indokolták, hogy az EU-ban a közúti forgalom fogyasztja a teljes energia-felhasználás 26 százalékát, és ebből származik a széndioxid-kibocsátás 24 százaléka.
A brüsszeli bizottság szerint ezek az értékek nem minden egyes gépkocsitípusra nézve lennének kötelezőek, hanem egy gyártó által piacra vitt összes új gépkocsi átlagában. Ezen túlmenően a cégek csoportokba - kisebb és nagyobb kocsikat egyaránt gyártó cégek csoportjába - tömörülhetnek. A csoportot e tekintetben "egyetlen gyártónak" tekintenék, és a határértékeket e csoport összes termékének átlagában kellene betartani. Így az autógyárak között is nyilván lehetőség lesz a kvóták adásvételére.
A bizottsági előterjesztés értelmében a határértékek túllépése esetén bizonyos idő után növekvő összegű büntetéssel kellene számolniuk a cégeknek. A büntetés 2012-ben 20 euró lenne minden többletgramm széndioxidért kilométerenként a teljes flotta átlagában, és 2016-ra a bírság 95 euróra növekedne. A széndioxid-kibocsátási előirányzatok előzetes kiszivárogtatásának hírére már aggodalomhullám söpört végig a német autógyártó cégeken, mert a német luxusautók gyártóinak nehezebb lesz lemenniük ezekre a határértékekre, mint például a francia autógyártóknak.
Az autóipar egészének nevében az európai autógyártók szövetsége (ACEA) szóvivője ma úgy nyilatkozott, hogy a bírságok "példátlanok", és az iparág "reális rendszert" akar, olyan célokkal, amelyeket "be lehet tartani". - Ha büntetések lesznek, akkor azoknak ésszerűeknek kell lenniük, és összhangban kell lenniük a széndioxid-kibocsátás más szektorokra alkalmazott árával - mondta a szóvivő. Az EU végrehajtó testületének elképzelései az éghajlatváltozás elleni intézkedésekhez kapcsolódnak.