FIDESZ.HU > Vélemények > Publicisztika |
Nyomtatás Ablak bezárása |
Bicikli-nagyhatalmi álmok múltán
|
|
A nagy emlékű exminiszter, Kóka János, persze még aktív korában, egyszer álmot látott. |
|
Létrehozva: 2008. január 17., 07:59 |
A kormánydelegáció kínai útja kapcsán odanyilatkozott, hogy hatalmas befektetés van kilátásban, az ázsiai mamut bicikli-összeszerelő üzemet telepítene hazánkba. Aztán kiderült, hogy csak egy kicsi kis üzemecskéről van szó. Vagy még arról sem. A remény, hogy Magyarország igazi kerékpárgyártó óriás lesz, hamar szertefoszlott.
De egy szívós puma nem adja fel. Ha ló nincs, szamár is jó: kétkerekűk helyett négykerekűre való gumi is megteszi. És lőn: a Hankook-álom valósággá vált. Igaz, elég sokba került nekünk ez a dunaújvárosi gumicsodagyártó, a kedvezményekkel, a milliárdokban mérhető támogatással, de a cég maga gondoskodik arról, hogy valami visszaáramoljon az államkasszába: hol szabálytalan túlmunka - tizennyolc órás munkaidő, a törvények sorozatos megszegése -, hol koreaiak illegális foglalkoztatása miatt veri rá a büntetést a munkaügyi hatóság. Hát csoda, hogy még ünnepnapokon is szorgos munkára készteti dolgozóit a koreai? Ha egyszer be kell hozni valahol a bírságra kifizetett pénzt!
A (Tölgyessy Péter szerint is) nagyokat mondó, keveset tevő Kóka János a dunaújvárosin kívül is sok jeles emlékeket hagyott: mi másnak mondható, hogy neki sikerült elfogadtatnia a legdrágább híd költségeit, vagy minimalizálni a tervezett autópálya árát, ami persze bődületes blöff. Valójában ugyanis nem a költségek csökkentek, hanem a műszaki tartalom szerényebb. Vagyis ócskább az útpálya. Az már csak a szertelen utójáték része, hogy a tendergyőztes időközben csődbe jutott, ötvenmilliárd az adóssága, majdnem félezer beszállító cég futhat a pénze után, legtöbbjük tönkremegy, de a pálya se épül időre, egy részét már vissza is kellett bontani és újraépíteni.
Ezen az autópályán futhatnak (majd egyszer) autóink indiai-magyar gumiabroncson, amelyet Gyöngyösön gyártanak. A kormányfő ugyanis erről állapodott meg indiai útján. Az állam egyébként hétmilliárd forintnyi támogatással járul hozzá az üzemtelepítéshez, ami - láss csodát - harmadával kevesebb, mint amit a Hankooknak adni kellett. A rendkívüli sikert Gyurcsány Ferenc "a korábbi döntések szektorális hatásával" magyarázta. Na igen, van nálunk már francia, koreai, japán gumi is, és a kormányfő - egykori miniszteréhez hasonlóan - bizonyíthatja, gumiban ő is sikerrel utazik. Semmi se állíthat meg minket ezután, tényleg abroncsnagyhatalom lehetünk, persze csak a legkisebbek sorában. Kis puma a tigrisek között.
Az indiai kormánydelegációnak Kóka már nem lehetett tagja, szerencsénkre. Mert ha a Kína társaságában gazdasági világhódításra törő vendéglátó hallotta volna a kókai szállóigét, hogy "üzletember vagyok, a cégem a Magyar Köztársaság", még tán vételi ajánlatot tett volna az országra.