ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Előbb-utóbb a békák is elmondják a véleményüket

A társadalom vagy a parlament által kezdeményezett törvényt megerősítő népszavazással, vagy pedig a civilek által életre hívott referendum adta lehetőségek keretei között mindenképpen kinyilváníthatja, mit is gondol a kormányzat által erőltetett egészségbiztosítási törvénnyel kapcsolatban. Lányi András író, egyetemi oktató mindemellett arról is beszélt a Magyar Nemzet Online-nak, hogy nehéz, ám rendkívül fontos feladata lesz a jövő nemzedéke biztosának. Úgy véli, hogy a kormányzat -miközben nevetségesen kevés pénzt spórol meg intézkedéseivel -, súlyos károkat okoz a vidéki Magyarországnak.
Létrehozva: 2008. január 18., 16:51 | Utoljára frissítve: 2008. január 19., 09:26
nyomtat küld

- Navracsics Tibor, a Fidesz frakcióvezetője bejelentette csütörtökön, hogy pártja törvényt megerősítő népszavazást kezdeményez a parlamentben. Mi állhat ennek a hátterében? Tudjuk, hogy a civilek minden pártot megkerestek azzal kapcsolatban, hogy vállalják fel ezt az ügyet.

- A minapi nyílt levelet aláíró hatvankettek - közöttük jómagam is -, a köztársaság elnökét, Sólyom Lászlót, az Országgyűlés elnökét, Szili Katalint, illetve a négy parlamenti párt parlamenti frakcióját is megkeresték azzal a kéréssel, hogy kezdeményezzenek megerősítő népszavazást az egészségbiztosítási törvényről. Ez azt jelenti: a törvény csak akkor emelkedhet jogerőre, illetve akkor kerülhet újra az államfő elé, ha ez a népszavazás megtörtént, vagyis a nép kinyilvánítja a véleményét. Igaz, hogy a parlamenti többség leszavazhatja ezt a kezdeményezést, ám az legalább kiderül majd: a törvény előterjesztői kíváncsiak-e a nép véleményére, és szembe mernek-e nézni azzal, hogy a közvélemény miként vélekedik erről a tervezetről, vagy újra elzárkóznak a vita és az eltérő vélemények elől.

- Sokaknak úgy tűnhet, felesleges ez a kezdeményezés, hiszen az utóbbi hónapok demonstrációi, tiltakozása, a közvélemény-kutatási eredmények jelzik a kormány és a törvény kiagyalói számára is, hogy a magyar társadalom az egészségügyi rendszernek a jelenleg erőltetett átalakítási formáját szinte totálisan elutasítja.

- A kormány meg elutasítja a magyar társadalmat. Kóka János megmondta: ha lecsapolják a mocsarat, arról nem kérdezik meg a békákat. Azt, hogy kötelező legyen figyelembe venni a békák véleményét - és hogy ez már a törvény jogerőre emelkedésének feltétele legyen -, csak akkor lehet elérni, ha egy megerősítő referendumot elfogadnak. Félő, ezt elutasítják, ám akkor mi még mindig kérhetünk - hiszen zajlik az aláírások gyűjtése -, népszavazást, így mindenképpen sor kerül arra, hogy a békák kinyilváníthassák, mit gondolnak. Igaz, ebben az esetben csak ez év végén történhet ez meg. Ha azonban a parlament maga kér megerősítő népszavazást, akkor ennek nagyon rövid időn belül meg kell történnie.

- Az ország jelenlegi irányítóinak milyen a viszonya az egyébként egyre aktívabb civil társadalommal? Emlékezzünk, Gyurcsány Ferenc korábban arról beszélt, hogy lehet tüntetni, majd hazamennek. Ez vajon azt jelezi, hogy a nyugat-európai értelemben vett, a párbeszédre törekvő demokratikus attitűdnek híján van a kormányzat?

- A jogállam egy kicsit mindig védtelen a diktatórikus törekvésekkel szemben, míg a diktatúrák remekül tudnak védekezni a demokratikus kísérletek ellen. A kormány úgy gondolja, hogy a demokrácia a többség uralma, holott ez egy súlyos tévedés. A demokrácia: a nép részvétele a döntésekben, törekvés az egyetértésre. A kormány akaratának erőszakos érvényesítése pedig elnyomás, törvényes formák között.

A népszuverenitás elvéből az következik, hogy a nyilvános vitában túlsúlyra jutó álláspontot figyelembe veszik, és a társadalmi és szakmai szervezeteket egyenrangú partnernek tekintik. Tehát nem arról van szó, hogy meghallgatjuk őket, aztán mehetnek, amerre látnak. Ez kötelezettséget jelent a kormány számára, főleg akkor, ha a kormány olyan dologra készül, ami a megválasztott kormányzópárt választási programjában nem szerepelt. Vagy ha olyasmit tervez véghez vinni, aminek a hatása hosszabb távra - sok kormányzati cikluson keresztül -, erősen kihat az emberek mindennapi életére. Amikor alapvető intézmények rendjét változtatom meg, ehhez nem venném a bátorságot semmilyen parlamenti többség birtokában sem, hogy ne kérjek például egy megerősítő népszavazást, vagy bármilyen más társadalmi jóváhagyást az adott ügyben.

A demokrácia addig tart, amíg a nyilvános vita, és véget ér, amikor a többség elveszíti a türelmét, és szavazásra bocsátja a kérdést, azaz él az erőfölényével. Arról nem is beszélve, hogy ezúttal a kormány nyilvánvalóan a társadalom többségével került szembe. Annak dacára, hogy mindent megtettek az emberek félretájékoztatása érdekében. Éppen ezért most a hatvankét aláíró nevében azzal a kéréssel fordulunk a közszolgálati médiához, hogy adjanak lehetőséget a törvényt ellenző és védelmező szakemberek nyilvános vitájának. Az egészségbiztosítás ugyanis meglehetősen bonyolult kérdés, és a kormány által erőszakolt intézkedések értelme, várható következményei a többség számára roppant homályosak. Ezért volna fontos a közönség tisztességes tájékoztatása, a többszempontú megközelítés.

- Az Élőlánc Magyarországért Mozgalom kezdeményezője volt annak az akciósorozatnak, amelynek célja, hogy a kormányzati oktatáspolitika által elhalásra ítélt vidéki kisiskolákat megmentse a pusztulástól a magyar társadalomban még meglévő szolidaritást felhasználva. Milyen fázisban van a kezdeményezés, és főleg: miért van erre szükség? Ennek a kormányzati törekvésnek milyen hatása lehet a vidéki Magyarországra?

- Az a vidékfejlesztési politika, amelyet a magyar kormány követ, valóban nem képes megélhetést nyújtani a falusi Magyarország jelentős részének. Logikusan jár el a kormány, amikor is először az alapvető infrastruktúrát szünteti meg a falvak egy részében. Vagyis bezárja az iskolát, nem áll meg többé a vonat, megszűnik a buszközlekedés. Úgy gondolják, majd csak észreveszik az emberek: nincs szükség rájuk. Hogy hova menjenek, arra persze nincs válasz. A szocialista tervgazdaságban legalább ott volt az erőszakos iparosítás, ami munkát adott a faluról elüldözött embereknek. De most? Hajléktannak, munkanélkülinek özönlenének a városokba? Magyarországon az agrárium még mindig kínálna kitörési lehetőséget, persze a jelenlegitől gyökeresen eltérő vidékfejlesztési politika keretében.

Európában egyébként az urbanizáció nem azt jelenti, hogy a falusiak a városokba özönlenek, hanem hogy az urbanizáció áldásaiban a kisebb települések is részesülnek, gyakran annak hátrányai nélkül ráadásul. Világszerte zajlik a falvak újra felfedezése, sokan menekülnek a városokból. Ebben a helyzetben botorság újra elkövetni a szocialista oktatáspolitika hibáit, új iskolabezárási, központosítási kampányba kezdeni. A rendszerváltás utáni első néhány évben legalább 300 falu döntött úgy, hogy újra megnyitja a helyi iskolát, ehhez kormányzati támogatást kaptak, de maguk is hoztak érte áldozatot. Most ezeknek az intézményeknek az ajtajára kerül lakat.

Az esetek többségében a kényszerű társulás is csak haladékot jelent: a megszűnés előszobája. Pedig a társulás valóban lehetne a hatékonyabb együttműködés, jobb oktatásszervezés eszköze. Sajnos, a csökkenő normatív finanszírozás arra ösztönzi a fenntartókat, hogy a tagintézményeket fokozatosan felszámolják, és a gyerekeket a központi iskolába utaztassák. Minél nagyobb az iskola, minél nagyobb a csoportlétszám, minél kevesebb a pedagógus, annál kisebb a tanuló "előállításának" fajlagos költsége. És mivel évről évre csökken a normatív támogatás - miközben húz az infláció -, a kistelepülések képtelenek az iskoláik költségeit kigazdálkodni. Ha a gyerekek utaznak, a normatív támogatást már a központi iskola kapja, ha viszont ragaszkodnak az önállósághoz, és nincs meg a kötelező csoportlétszám, akkor különféle támogatási és pályázati lehetőségektől esik el a falu. Iskolabuszra könnyű támogatást kapni, gondolom, az elbocsátott tanárok fizetéséből telik erre...

- Milyen lehetőségeik vannak arra, hogy ezt a folyamatot megállítsák?

- Az adományokból befolyó pénz önmagában nem sokat érne, inkább erkölcsi segítséget jelent majd a pályázat nyerteseinek. A pályázatot a február 9-i parlamenti nyílt napon hirdetjük meg. Azok a települések pályázhatnak, amelyek maguk is képesek kiegészítő forrásokat felfedezni, vagy saját túlélési stratégiájuk kidolgozásához, megvalósításához várnak segítséget, és természetesen azok is, ahol az oktató-nevelő munka elismert színvonala, elért eredményei igazolják, hogy bűn volna megfosztani a települést iskolájától.

- Miről szól a nyílt nap a parlamentben?

- Február 9-én a parlament épületében megrendezzük a kisiskolák napját, és ide várjuk az érintett pedagógusokat, polgármestereket, szakembereket is. Ez egy országos tanácskozássorozat csúcspontja lesz, hiszen a következő napokban Zalaegerszegen, Szombathelyen, Miskolcon, Szegeden, Cserhátsurányban is tartunk fórumokat egy-egy megye érintett települései számára. Az itt begyűjtött tapasztalatokat összegezzük majd a nyílt napon, ahol a viták és az elhangzott előadások alapján megalakul egy munkacsoport, amely szakmailag kellőképpen alátámasztott ajánlásokkal fordul majd a kormányzathoz. Bizonyítani szeretnénk, hogy a központosítás oktatáspolitikai alapjai tévesek, mert nem jobb a nagyobb iskola, nem jobb a gyereknek utazni naponta. Az így elérhető megtakarítások mértéke pedig nevetséges, nem áll arányban azzal a kárral, mint amit ezek az intézkedések a vidéki Magyarországnak okoznak.

- Ha megkezdi munkáját a jövő nemzedékek országgyűlési biztosa, ha feláll az intézmény, milyen feladatai lesznek? Mire számíthat az, aki ezt a hivatalt az elkövetkező években viseli majd?

- A jövő nemzedékének képviseletére azért van szükség, mert a ma született döntések a modern technológia révén sok nemzedékre előre meghatározzák az utánunk jövők életlehetőségeit. Ezért pedig úgy illik: a ma születő döntéseknél képviselje őket valaki, akinek beleszólási joga van a visszafordíthatatlan folyamatokról történő döntésekbe. És mint a törvényből, illetve annak indoklásából kiderül, elsősorban a meg nem újuló természeti forrásoknak a védelme lesz a feladata a jövőnemzedékek országgyűlési biztosának. Ám vannak olyan visszafordítatlan kulturális változások is, amelyek szintén a biztos illetékességi körébe kerülhetnek. Ilyen lehet a kulturális örökség megőrzése, illetve védelme is. Így könnyen ide tartozhat a kistelepüléseket érintő, visszafordíthatatlan döntések véleményezése is. Hiszen ha egy falun bezárják az iskolát, a következő évtizedben a szülőkorú lakosság fele elköltözik, egy emberöltő alatt a falu kihal, vagy csak nyugdíjasok lakják majd. És mivel ez egy visszafordíthatatlan folyamat, könnyen az ombudsman látókörébe kerülhet.

- Az intézmény megszületése értékelhető a civil társadalom egyfajta győzelmeként a politika felett?

- Igen. Ez az első maradandó győzelem, amelyet hosszú harc és tanulási folyamat előzött meg. A jövő nemzedékek iránti felelősség gondolata először a 90-es évek elején merült fel. 2000-ben még mint a Védegylet alapítói kértük fel az akkori elnökség tagját, Sólyom Lászlót a törvény megfogalmazására. 2007 végén pedig az Országgyűlés megszavazta a törvényt. Olyan jogintézmény jön létre, amely ebben a formájában sehol a világon nem létezik. Az a feladata, hogy kiszélesítse a társadalmi vitát, hogy hozzáférhetővé tegye az érintettek számára az információkat, és biztosítsa a részvétel jogát azokban a döntési folyamatokban, amelyekben a jövő nemzedékek sorsa eldől.

(Lippai Roland, Magyar Nemzet)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések