fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
A 4-es metróról - másként
2003. május 22., 14:12
Belvárosi helyett a budaörsi virágpiactól Rákospalotáig vezető metróvonalat tart szakmailag megalapozottnak a fővárosi Fidesz-MKDSZ-frakció. Deutsch Tamás, a képviselőcsoport vezetője csütörtökön sajtótájékoztatón elmondta, hogy a beruházás Budaörstől a Bosnyák térig tartó 10,2 kilométeres, a frakció által javasolt első üteme alig 4 milliárd forinttal kerülne többe, mint a kormány által nemrég elfogadott vonal, azonban így 330-350 ezerrel többen érhetnék el az új 4-es metrót.

Az elmúlt 13 évben valamennyi döntéshozó közös kudarca, hogy egyetlen méter metró sem épült Budapesten egyedüli fővárosként Közép-Európában az említett időszakban - mondta Deutsch Tamás.
A kormány mostani döntése szerint a 4-es metró a Kelenföldi pályaudvartól a Keleti pályaudvarig épülne. A metróépítésre 195 milliárd forintos költségén a kormány és a főváros 70-30 %-os arányban osztozik. A döntés azonban ellentétes a konszenzussal elfogadott Főváros Közlekedési Rendszerének Fejlesztési Tervével.

A Fővárosi Közgyűlés Fidesz-MKDSZ frakciója támogatja a metróvonal építését, és hogy ennek minél több budapesti lakos a nyertese legyen, megfogalmazza ezzel kapcsolatos szakmai javaslatait. Az újabb metróvonal a belvárosiaknak kedvezne, a főváros külső részein lakóknak azonban nem.

A képviselőcsoport kétlépcsős metróépítési programot javasol

Az első lépcsőben a Virágpiac - Kelenföldi pu., részben felszíni; a Kelenföldi pu.- Kálvin tér felszín alatti és a Keleti pu.- Bosnyák tér felszín alatti építését. A második lépcsőben a Kálvin tér- Keleti pu. közötti valamint a Bosnyák tér - Rákospalota felszín alatti építését végeznék el.
Deutsch Tamás elmondta: javaslatuk szerint a beruházás második ütemben megvalósítandó, 7,1 kilométeres, a Kálvin tér és a Keleti pályaudvar, illetve a Bosnyák tér és Rákospalota közötti vonalszakaszainak összköltsége 193 milliárd forint lenne.
A Fidesz-MKDSZ frakció javaslatának költségszámítása szerint a két lépcsőben megépített 10 kilométeres szakasz költségvetése a következőképpen alakul.

1. lépcső:
Virágpiac- Kelenföldi pu.:25 Mrd Ft2,38 km
Kelenföldi pu.- Kálvin tér:122 Mrd Ft4,6 km
Keleti pu.- Bosnyák tér:52 Mrd Ft3,2 km
Összesen:199 Mrd Ft10,18 km

2. lépcső:
Kálvin tér - Keleti pu.:73 Mrd Ft2,7 km
Bosnyák tér - Rákospalota:120 Mrd Ft4,4 km
Összesen:193 Mrd Ft7,1 km


A javaslat 300-350 ezerrel több lakos utazási gondjait enyhítené

A Fidesz-MKDSZ frakció az ismertetett változat előnyei között említette többek között, hogy a Virágpiacnál P+R parkoló alakítható ki, az autópályáról könnyen megközelíthető, a szükséges járműtelepek építése lényegesen olcsóbb, mint Kelenföld drága ingatlanjain, valamint a metró 330-350 ezer lakos számára válik elérhetővé, hiszen az 1. lépcső két szárnyvonala beköti a lakótelepeket és az agglomerációt a metróhálózatba. Ugyanakkor a Thököly út terhelése csökken, nem kell megépíteni ott a villamospályát, és nem kerülnek veszélybe a környékbeli lakóházak.
Deutsch Tamás közölte: a Fidesz parlamenti képviselőcsoportja és a fővárosi Fidesz-MKDSZ-frakció jobbító szándékú szakmai módosító javaslatokat nyújt be a parlament és a Fővárosi Közgyűlés elé a metrótörvény, illetve a beruházás tárgyalásához.
Szálka Miklós, a Városüzemeltetési Bizottság alelnöke a budapestiek érdekében a minőségi biztonságos metróépítésre hívta fel a figyelmet.
Mint mondta: a kormány döntése ellentétes a főváros közlekedési rendszerének konszenzussal elfogadott fejlesztési tervével.

fidesz.hu