Az elmúlt 13 évben valamennyi döntéshozó közös kudarca, hogy egyetlen méter metró sem épült Budapesten egyedüli fővárosként Közép-Európában az említett időszakban - mondta Deutsch Tamás.
A kormány mostani döntése szerint a 4-es metró a Kelenföldi pályaudvartól a Keleti pályaudvarig épülne. A metróépítésre 195 milliárd forintos költségén a kormány és a főváros 70-30 %-os arányban osztozik. A döntés azonban ellentétes a konszenzussal elfogadott Főváros Közlekedési Rendszerének Fejlesztési Tervével.
A Fővárosi Közgyűlés Fidesz-MKDSZ frakciója támogatja a metróvonal építését, és hogy ennek minél több budapesti lakos a nyertese legyen, megfogalmazza ezzel kapcsolatos szakmai javaslatait. Az újabb metróvonal a belvárosiaknak kedvezne, a főváros külső részein lakóknak azonban nem.
A képviselőcsoport kétlépcsős metróépítési programot javasol
Az első lépcsőben a Virágpiac - Kelenföldi pu., részben felszíni; a Kelenföldi pu.- Kálvin tér felszín alatti és a Keleti pu.- Bosnyák tér felszín alatti építését. A második lépcsőben a Kálvin tér- Keleti pu. közötti valamint a Bosnyák tér - Rákospalota felszín alatti építését végeznék el.
Deutsch Tamás elmondta: javaslatuk szerint a beruházás második ütemben megvalósítandó, 7,1 kilométeres, a Kálvin tér és a Keleti pályaudvar, illetve a Bosnyák tér és Rákospalota közötti vonalszakaszainak összköltsége 193 milliárd forint lenne.
A Fidesz-MKDSZ frakció javaslatának költségszámítása szerint a két lépcsőben megépített 10 kilométeres szakasz költségvetése a következőképpen alakul.
1. lépcső: | ||
Virágpiac- Kelenföldi pu.: | 25 Mrd Ft | 2,38 km |
Kelenföldi pu.- Kálvin tér: | 122 Mrd Ft | 4,6 km |
Keleti pu.- Bosnyák tér: | 52 Mrd Ft | 3,2 km |
Összesen: | 199 Mrd Ft | 10,18 km |
2. lépcső: | ||
Kálvin tér - Keleti pu.: | 73 Mrd Ft | 2,7 km |
Bosnyák tér - Rákospalota: | 120 Mrd Ft | 4,4 km |
Összesen: | 193 Mrd Ft | 7,1 km |