FIDESZ.HU > Hírek > Zöld |
Nyomtatás Ablak bezárása |
A benzinfalók betiltását akarja a volt Shell-vezér
|
|
A nyolc liternél nagyobb fogyasztású autók kereskedelmének tilalmát sürgette a Shell olajtársaság egykori elnöke. |
|
Létrehozva: 2008. február 5., 11:08 |
Sir Mark Moody-Stuart szerint az Európai Uniónak kellene megtennie a lépést. Brüsszel két hete hirdette meg emissziócsökkentési stratégiáját, amelynek része a közúti közlekedésből származó üvegházi gázok mérséklése is.
Szokatlan helyről érte támadás az autóipart: a világ egyik legnagyobb üzemanyaggyártójának és forgalmazójának egykori vezetője sürgetett kereszteshadjáratot a nagyfogyasztású járművek ellen.
Sir Mark Moody-Stuart, a Shell egykori első embere szerint az EU-nak lépnie kell és be kell tiltania a 100 kilométeren 8 liternél többet fogyasztó autók kereskedelmét. A korlátozás csak az új autókra vonatkozna.
Jaj a SUV-oknak és sportkocsiknak!
Ez azt jelenti, hogy a ma még sok közepes jövedelmű család által használt, tíz éves autó még megmenekülne. A potenciális "áldozatok" körébe tartoznának azonban a városokban is egyre inkább népszerű terepjárók, vagy azokat utánzó, nagyfogyasztású presztízs-modellek.
A volt Shell-főnök azt mondta a BBC-nek, hogy a drasztikus lépés alkalmazkodásra kényszerítené az autóipart. Senkinek sincs szüksége 20 litert faló kocsikra - írta a BBC környezetvédelmi oldalán Sir Mark - "Aston Martint is akkor vezethetne csak az ember, ha az öt litert fogyasztana".
"A katalizátor sem küldte padlóra az autóipart"
Az autóipar és a nagyfogyasztású kocsik szerelmesei azzal védekeznek, hogy az ilyen járművek tulajdonosai már amúgy is jelentős részben támogatják az államkasszát az általuk fizetett magasabb útadóval.
Sir Mark szerint azonban ezzel elkerülik a környezet állapotáért való felelősségvállalást. Érvként említette, hogy amikor a nagyvárosi szmogriadók miatt 1956-ban betiltották a széntüzelésű kályhákat, akkor az mindenkire vonatkozott, függetlenül az illető jövedelmi állapotától. A gyártók egy időben a katalizátorok bevezetése ellen is tiltakoztak a költségek miatt, de ennek ellenére továbbra sem csillagászati az autók ára - tette hozzá.
Túl elnéző az EU?
Az egykori Shell-vezető szerint az EU túlságosan kesztyűs kézzel bánik az autóiparral. Tudósítók szerint például a német autógyártók azért folytatnak most harcot, hogy továbbra is gyárthassanak nehéz és nagyfogyasztású autókat és azt mondják, hogy a korlátozások elbocsájtásokhoz vezethetnek.
Sir Mark érvelése az, hogy a szennyező ágazatokból a tisztábbak felé vándorolna a munkaerő.