"A Bizottság általánosságban kidolgozhat egy ésszerű politikát, de mivel számos tagország nem tud ennek nyomán alkalmas hazai politikát és költségvetési ösztönzőket kialakítani, nagyon valószínű, hogy csak a legerősebb piaci szereplők tudnak megmaradni az ágazatban" - olvasható a bioüzemanyagok ágazatáról készített Fortis-jelentésben.
Az Európai Bizottság a múlt hónapban közzétett egy irányelv-tervezetet a bioüzemanyagokra szólóan, abban azt javasolva, hogy az európai személyautók, kisteherautók és teherautók esetében 35 százalékkal csökkenteni kellene az üvegházhatású gázok kibocsátását az ásványi eredetű üzemanyagok felhasználásakor adódó kibocsátáshoz képest. A jelentés rámutat, hogy ez az előirányzat megnyitotta a kaput az EU-s cukorrépából előállított etanol és az EU-s repcemagból előállított biodízel előtt, ugyanis az említett "megtakarítás" az első esetben pontosan 35 százalék lenne, a második esetben pedig valamivel több mint 36 százalék.
A bioüzemanyagok termelésének szélesítését támogatók üdvözlik a tervet, amelytől az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését és az ásványi fűtőanyagoktól való függőség mérséklését remélik. Az ellenzők viszont túlságosan kicsinek tartják a lehetséges "megtakarításokat" és kifogásolják, hogy az energiaipari célokat szolgáló növények fokozott termesztése felfelé hajtja az élelmiszerárakat.
Az Európai Unió a világ első számú biodízel gyártója. Az F.O. Licht e hónapban megjelent becslése szerint 2008-ban a világ biodízel-termelése 9,90 millió tonna lesz, és ebből az EU 5,55 millió tonnát állít elő.