FIDESZ.HU > Hírek > Zöld Nyomtatás
Ablak bezárása
Klímavédelem: nagy az egyetértés
Több uniós ország könyezetvédelmi minisztere vitatta hétfőn Brüsszelben az Európai Bizottság által a klímaváltozás ügyében előterjesztett javaslatcsomag egyes elemeit. A 27-ek legtöbbje támogatásáról biztosította az általános célkitűzéseket, de az egyes országok konkrét kötelezettségeit illetően már több kifogás hangzott el. Magyarország üdvözli az unió ambíciózus célkitűzéseit, és részt kíván venni ezek megvalósításában.
Létrehozva: 2008. március 3., 23:22 | Utoljára frissítve: 2008. március 3., 23:26

A brüsszeli bizottság, az EU legfőbb végrehajtó testülete januárban fogalmazta meg stratégiai javaslatait az üvegházhatást okozó - és ezáltal a légkör felmelegedéséhez vezető - szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséről, a kibocsátási jog "fizetőssé tételéről", a megújuló energiaforrások - biomassza, szél-, illetve napenergia - kiaknázásának ösztönzéséről. Az EU 2020-ra az 1990-es szinthez képest 20 százalékkal kívánja csökkenteni a kibocsátást. Eközben a jelenlegi 8,5 százalékról 20 százalékra emelnék a megújuló energiaforrások felhasználásának részarányát, 10 százalékra pedig a bioüzemanyag részarányát a szállításra használt energián belül.

A hétfői brüsszeli vitában többen azt kérték, hogy a kibocsátáscsökkentési kvóták kialakításakor vegyék jobban figyelembe az egyes országok sajátos körülményeit. Maciej Nowicki, a szénben gazdag - és ezért a fosszilis tüzelőanyagok mellett lobbizó - Lengyelország szakminisztere szerint a tervezett intézkedések negatív hatást gyakorolnának a lengyelek életszínvonalára és a lengyel gazdaság versenyképességére. Luxemburgi kollégája, Lucien Lux is a nemzeti különbségek rugalmas figyelembevételét szorgalmazta.

Nem szabad szem elől téveszteni a közös célokat

Jacqueline Cramer holland környezetvédelmi miniszter azonban azt hangsúlyozta, hogy bár megérti egyes tagállamok jogos aggodalmait, nem lenne szabad szem elől téveszteni a közös célokat. Mathias Machnig német fejlesztési miniszter pedig egyenesen arról beszélt, hogy ha globális - vagy legalábbis szélesebb körű - nemzetközi megállapodás születik, akkor nem 20, hanem 30 százalékos kibocsátáscsökkentésre kell törekedni uniós szinten. A német álláspont is mutatja azonban, hogy az ördög a részletekben rejlik: Németország mint nagy autógyártó - sőt, jelentős nagyautógyártó - ország ellenzi azt, hogy a személygépkocsik kipufogógázának szén-dioxid-tartalmát kilométerenkénti 130 grammban maximálják. A németek és a franciák azt szorgalmazzák, hogy pontosabban határozzák meg, mely iparágak kapnak ingyenes szén-dioxid-kibocsátási kvótát.

Évi 50 milliárd eurót fizetne a nagyipar?

Az Európai Bizottság elképzelése szerint a nagyiparnak évente mintegy 50 milliárd eurót kellene fizetnie az engedélyezett emisszió fejében, és ezt a pénzt a "tiszta energiaforrások" kifejlesztésére kellene fordítani.

Fodor Gábor környezetvédelmi miniszter magyar újságíróknak elmondta: a Magyarországnak megfogalmazott javaslat az 1990-es bázisévhez képest 18 százalékos kibocsátáscsökkentésről, illetve a megújuló energia részarányának a jelenlegi 4,5 százalékról 13 százalékra növeléséről szól. Magyarország - közölte a miniszter - üdvözli az unió ambíciózus célkitűzéseit, és részt kíván venni ezek megvalósításában. "Amikor azonban azt számoljuk ki, hogy az egyes tagországok milyen mértékben járuljanak hozzá a kibocsátáscsökkentéshez, akkor az újonnan csatlakozott országoknál speciális elbírálást kell életbe léptetni" - tette hozzá.