fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Kétmilliárdos lesz a világ autóparkja
2008. március 20., 13:43
A folyamatosan dráguló üzemanyagárak sem tudták lassítani a globális járműpark bővülését: egy év alatt huszonötmillióval gyarapodott a személyautó-állomány. Előrejelzések szerint a globális gépkocsiállomány 2050-re elérheti a kétmilliárd darabot.

A kínai, indiai és orosz piac növekedési tempója miatt ez reálisnak látszik, hiszen negyedszázad alatt korábbi fejletlen autóiparukkal is sikerült megkétszerezni járműállományukat. A német Polk járműipari piackutató cég előrejelzése szerint 2010-re a jelenlegi 942 millióról egymilliárdra, 2015-ben pedig 1,125 milliárdra nő az üzemben tartott gépkocsik száma, elsősorban az ázsiai és kelet-európai piac bővülésének következtében.

A telített térségekben, tehát az amerikai kontinensen és Nyugat-Európában legfeljebb nyolcszázalékos, Ázsiában és Kelet-Európa produkálja 43, illetve 33 százalékos növekedéssel lehet számolni. A német cég tanulmánya szerint a környezeti terhelés is gyors ütemben növekszik, mert a használatba vett új járművek számához képest még az egyre szigorodó környezetvédelmi szabályok hatása is csekély. 2015-ben közel 280 millió személyautó és haszonjármű, vagyis minden negyedik közlekedik majd Ázsiában. Európa és Amerika részesedése egyaránt 33 százalékos lesz, és kilenc százalék jut a világ többi részére. Ulrich Winzen, a Polk elemzője szerint a következő évtizedben sem lassul az autóipar termelése.

Tovább bővül a gépkocsiállomány, és persze nő a zsúfoltság az utakon, a forgalmat még a dráguló üzemanyagok sem tudták megritkítani. Minden évben rekordot dönt a járműipar, ám miközben a fejlettebb térségekben alig változik a járműállomány, a tavaly gyártott 56 355 652 személyautó, vagyis a közel 5 százalékos többlet nem jelentett hasonló mértékű gyarapodást: egy év alatt 25 millióval nőtt a világ személygépkocsi parkja, ami napjainkban 664,64 millió darabot jelent, és egyben azt is mutatja, hogy nagyjából 30 millió autót kiselejteztek. Ennek a mennyiségnek a jelentős részét újrahasznosítják. A magas kohászati alapanyagárak miatt igencsak keresettek az autóroncsok, már ami fémrészeket illeti, mert a többi részt munkaigényes szétbontani és szelektálni, az autók tömegének negyede viszont kevésbé hasznosítható, és kifejezetten környezetszennyező anyagokat is tartalmaz. A 2008. január elsejei nyilvántartásokban a személyautók mellett 265 millió teherjármű, valamint busz, tehát összesen 9259,5 millió gépkocsi szerepelt. A személyautó-állomány 1960-ban 91 millió, öt évvel később 130 millió, 1980-ban 291 millió, 1990-ben 419 millió volt. Tavaly csak az Egyesült Államokban 135 millió autót üzemeltettek, a bűvös 100 milliós darabszámot 1974-ben érték el az amerikaiak. A második helyen Japán áll 57,5 millióval, majd a 46,6 milliós német, a 35,3 milliós olasz, a 30,9 milliós brit, a 30,4 milliós francia, és a 26,8 milliós orosz gépkocsipark következik. Utóbbinál ez 2,5 milliós bővülést jelent. A Kínában regisztrált személyautók száma egy év alatt 3,8 millióval nőtt, és már elérte a 18,8 milliót.

A világ autógyártó kapacitása évi 80 millió darab, ami azért még a tavalyi rekordtermelést is jóval meghaladja: 2006-ban 53,9 millió, tavaly 56,4 millió személykocsi, terepjáró, egyterű és a kilencszemélyesnél nem nagyobb mikrobusz készült. A fölös kapacitásoknál is nagyobb gondot jelent a roncsok környezetvédelmi szempontoknak megfelelő feldolgozása.

(nol.hu)