A vezető európai kiskereskedelmi áruházláncok - az European Retail Round Table (ERTT) tagjai - az éghajlatváltozás hatásainak kezelése érdekében megállapodtak abban, hogy hatékonyabbá teszik energiafelhasználásukat. Azt tervezik, hogy meghaladják az Európai Bizottság által 2020-ig célkitűzésként meghatározott 20 százalékos megújuló energiafelhasználást. Az energia hatékonyabb hasznosítása a szakpolitika, a lakosság és a vállalatok számára egyaránt fontos célkitűzés. Az Európai Bizottság Zöld könyve az energiahatékonyságról rámutat, hogy az EU a jelenlegi energiafogyasztásának legalább 20 százalékát költséghatékony módon lefaraghatná, amely évi 60 milliárd eurós megtakarítást jelentene.
Az áruházláncok vállalják, hogy 2020-ig legalább ötödével csökkentik a kereskedelmi egységek négyzetméterenkénti energiafelhasználását (az egyes vállalatok ezen túllépve saját értékeket írhatnak elő). A kezdeményezők várakozása szerint e célkitűzés elérése révén jelentősen alacsonyabb lesz a széndioxid-kibocsátás, a hasonló állami kezdeményezések és befektetések pedig ösztönzik majd a magánszektor alacsony kibocsátással járó technológiákba való befektetéseit.
A kerekasztal résztvevői megegyeztek abban is, hogy megosztják egymással, a szállítókkal és a kisebb viszonteladókkal a cél érdekében tett lépéseiket és tapasztalataikat, és meghatározzák a kiskereskedelmi kínálati csatorna szempontjából legjobb gyakorlatot.
Az ERTT harmadik fő célkitűzése az, hogy megteremtik a környezetbarátabb választás lehetőségét a vásárlók számára (az ERTT tagjainak üzleteiben hetente 250 millióan vásárolnak). Megítélésük szerint a fogyasztói tájékozottság növelésével a kiskereskedelem ösztönözheti a hatékony otthoni energiafelhasználást. Ennek érdekében megvizsgálják, hogyan nyújthatnak az energiahatékonysággal kapcsolatos információkat az általuk kínált termékekhez, és ugyanerre ösztönzik a gyártókat is. Ez történhet címkézéssel, az interneten elérhető információk révén, vagy konkrét kérdésekkel kapcsolatos kampányok keretében.
Az ERRT tagjai olyan nagy nevű márkás áruházláncok, mint az Ahold, az Asda/Wal Mart, a C & A, a Carrefour, a Delhaize, a DSG International, az El Corte Inglés, a H & M, az IKEA, az Inditex, a Kingfisher, a Marks and Spencer, a Metro és a Tesco.
Közülük az IKEA azt vállalta, hogy minden épületében 25 százalékkal növeli az energiafelhasználás hatékonyságát, és 2011-re kizárólag megújuló forrásokból származó energiát használ. Újonnan épülő áruházaiknál bio tüzelőanyagot, geotermikus, valamint nap- és szélenergiát kívánnak alkalmazni. Példaként szolgál a hasonló kezdeményezésekre a napenergiával működő spreitenbachi áruház, ahol a mosdókban összegyűjtött esővízzel öblítenek. Minden áruházukban energiatakarékos izzókkal váltják fel a hagyományosakat. Ezek 80 százalékkal kevesebb áramot fogyasztanak, tízszer hosszabb az élettartamuk, miközben ugyanolyan fénnyel világítanak. Ráadásul nem forrósodnak fel, és ez különösen a gyerekszobák biztonságát növeli. További érdekessége az ilyen izzóknak, hogy az eltarthatósági időtartamuk további öt évvel növelhető, ha a vásárlás után 30 percre használatba helyezik őket.