Az ÖKO-Pannon Kht. 2003. óta működteti szelektív hulladékgyűjtéssel kapcsolatos oktatóprogramját, és elérkezettnek látta az időt, hogy a hagyományos oktatóeszközökkel nehezebben elérhető 14-17 éves korosztályt is megszólítsa. A tizenévesek környezeti szemléletformálása, akik többsége néhány éven belül önálló életet kezd, és saját háztartást vezetve mindennapi életükben azonnal tudják alkalmazni a tanultakat. Az új színdarab - a környezeti nevelés terén teljesen újszerű kezdeményezésként - már nem csak a hulladék kezelésének mindennapi vetületeit tárja fel, hanem átfogóbb környezeti problémákra is fényt derít.
Közkeletű feltevés, hogy a tinédzserek nehezen mozgósíthatóak bármilyen jó ügy érdekében. Hogy bár a korosztály egy része szociálisan érzékeny, másik fele szinte minden "felülről érkező kezdeményezést" kényszernek él meg, és elutasít. Ez a színdarab végre megkísérli áttörni a generációs önvédelem falait. Szándéka nem csak futólag megszólítani a célcsoportot, hanem leülni mellé, megdöbbenteni, elgondolkodtatni, sőt cselekvésre késztetni. A foglalkozáson résztvevő gyerekek szabadon nyilváníthatják ki véleményüket, ütköztethetik az előadás során vázolt nézőpontokat, s aktívan részt vehetnek a történések alakításában.
A két órás foglalkozáson maximum 40 diák vehet részt, pedagógusok ezúttal csak megfigyelőként. A budapesti "tesztelőadások" után vidékre utazik a társulat, majd szeptemberben folytatódnak az "interaktív találkozások". Az első vidéki előadás helyszíne Keszthelyen a Balaton Kongresszusi Központ március 31-én és április 1-jén, ahol gimnazisták és felső tagozatos általános iskolások vesznek részt a programban.
Ebben az évben ötvenszer kerül színpadra a darab, amely minden alkalommal térítésmentes az ÖKO-Pannon Kht. partnervárosaiban.
"Mi van?"
A színházi játék egy, a környezeti problémákra érzékeny, tizenéves kamasz fiú szemszögéből mutatja a világot, melynek a szülők, a család vagy a szennyeződésekből összeálló "sárkány" egyaránt cselekvő tagja. A cselekmény a felnőtté válás során előkerülő mikrokörnyezeti és individuális problémákat ötvözi a globálisakkal, melyek kapcsán a felelősségvállalás kérdése kerül központba. Olyan kérdéseket boncolgat, mint: mit jelent, mi a következménye annak, ha nem veszünk tudomást a láthatatlan, de nyilvánvaló problémákról? Miként vagyunk részesei az emberiség által okozott környezeti és társadalmi labilitásnak? Mit tehetünk ellene? A történet világa nyomasztó, nyugtalanító, az előadás látványelemei ezzel is segítik az erős intellektuális és érzelmi bevonódást.
Kacskaringók Virtustársulat
A Kacskaringók virtustársulat 2002-ben jött létre az ország legaktívabb drámapedagógusaiból. Tagjai gyermek- és diákszínjátszással, színházzal foglalkozó, országosan elismert szakemberek. Céljuk, hogy értő és érző, egyénileg és társadalmilag is felelős fiatalokat neveljenek, illetve, hogy a színházi nevelés módszerét minél több formában, minél több fiatalhoz, pedagógushoz és színházi szakemberhez juttassák el az országban. A társulat másik erőssége a dramatikus néphagyományok újjáélesztése közösségi és színházi élményt egyszerre nyújtva ezzel a résztvevőknek. Ünnepkörökhöz kapcsolódó programjaikkal az ország több nagy rendezvényének állandó résztvevői.
A Mi van? című foglalkozás létrehozásában öt, a játékban négy munkatárs vesz részt:
Hajós Zsuzsa - író, rendező; Csordás Anett - színész-drámatanár; Urbán Zsanett - színész-drámatanár; Egervári György - díszlettervező, színész-drámatanár; Nyári Arnold - projektvezető, színész-drámatanár.
A színházi nevelésről
A művészetpedagógiai módszer, a TIE (Theatre in Education) Nagy-Britanniából származik. A II. világháború utáni értékválság és szociális fordulat szülte a '60-as években. Magyarországra a '90-es évek elején jutott el. A módszer - lényegében - a legprogresszívebb színházi irányzatok és a kortárs pedagógiai gondolkodás ötvözete. A színházi nevelési programok egy igényesen kidolgozott színházi előadásból és az ahhoz kapcsolódó interaktív, a gyerekek főként szerepben történő részvételére épülő foglalkozásrészből áll. A színész-drámatanárok és a résztvevő osztály diákjai közösen vizsgálnak, értelmeznek komplex társadalmi, életkori problémákat feszegető történeteket. Szerepbe lépve, a helyzetet belülről is megélve döntéseket hoznak, cselekednek, és az általuk játszott szerepeken keresztül saját bőrükön tapasztalják meg döntéseik következményeit.
Az ÖKO-Pannon Kht.-ról
Az ÖKO-Pannon Kht. a hazai csomagolási hulladék újrahasznosítását koordináló szervezet, amely a szelektív hulladékgyűjtés működési többletköltségének egy részét fedezi azokban a városokban, ahol szerződést kötnek a kht.-val a hulladékká vált csomagolás gyűjtésére, illetve az annak sikerességét támogató kommunikációs és oktatóprogram közös megvalósítására. A kht. koordináló szervezetként hangolja össze a rendszerbe bekapcsolt városok, a helyi közszolgáltatók, valamint más hulladékgyűjtők és -hasznosítók tevékenységeit, és koordinálja az anyagok áramlását a kibocsátástól a gyűjtésen át egészen a hasznosításig. Az ÖKO-Pannon Kht. ezen túlmenően a szelektív hulladékgyűjtésben résztvevő városok felnőtt és gyermek lakosságának rendszeres tájékoztatásával és folyamatos oktatásával segíti a már kiépített szelektív gyűjtő rendszerek hatékony használatát annak érdekében, hogy a visszagyűjtött hasznosítható anyagok mennyisége növekedjék, a hulladéklerakók és így a környezet terhelése pedig jelentősen csökkenjen.