Sokan a rutinszerűen villamossal, busszal, metróval közlekedők közül szabadnapot vettek ki mára. Egy ilyen sokkhatást azonban nem lehet teljesen kivédeni: vélhetően a fővárosi utak - amelyeken eddig is néha megoldhatatlan feladatot jelentett a haladás - most még zsúfoltabbak lesznek. Szép fővárosunk bénultságközeli állapotba kerülhet.
Biztos lesznek majd olyanok, akik a BKV munkavállalóit és az őket képviselő szakszervezeteket vádolják, amiért nem lehet időben a munkahelyre, az ügyes-bajos dolgok intézésére, netán a kórházba eljutni. A többség azonban megérti, hogy a sztrájk meghirdetésével a közlekedésben dolgozók nemcsak a saját gondjaik orvoslását tartották szem előtt. Gondoljunk elsősorban a régóta tervezett járatritkításokra, amelyek nemcsak a későbbi elbocsátások rémképét vetítették előre, hanem a fővárosi tömegközlekedés minőségének visszaesését is. Mégpedig nem egy fél napra, hanem tartósan. A BKV Zrt. vezetői és a Főpolgármesteri Hivatal néhány magas beosztású tisztségviselője úgy gondolta, hogy ez lehet a legegyszerűbb megoldás a súlyos anyagi gondokkal küszködő társaság megmentésére. A mai sztrájk többek között ezeknek a téveszméknek a kiiktatásáért indult. Mondhatjuk: a ma reggel és délelőtt veszteg maradó buszok, trolik, villamosok, metró- és HÉV-szerelvények felvillanthatják a lehetőségét annak, hogy a későbbiekben a budapesti tömegközlekedés minden járműve a lakosság elvárásaihoz közelítve lendülhessen mozgásba.
Külön ki kell emelnünk a munkabeszüntetés szervezőinek a dicséretére, hogy az április 7-i dátum, mint potenciális BKV-sztrájknap, már hetekkel ezelőtt a közvélemény tudomására jutott. Ezt lakosságbarát hozzáállásnak tartjuk, mert az embereknek volt idejük a mai kellemetlenségek hatását tompítani.
Ugyanezt, sajnos, nem mondhatjuk el a MÁV-nál ma újrainduló sztrájkról. A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) folytatja a február elsején megkezdett, azóta többször felfüggesztett munkabeszüntetését. Az akciót tegnap jelentették be, így vajmi kevés idejük maradt a vonatutazást tervezőknek, hogy átalakítsák programjukat. Nem először hangsúlyozzuk: ahhoz, hogy egy-egy munkavállalói csoport maga mellé állíthassa az ország lakosságának legnagyobb részét, legalább az információáramlással törődnie kellene. A VDSZSZ vezetői eltanulhatnák a BKV dolgozóit tömörítő szakszervezetektől az illemkódexet.