- Demszky Gábor szerint a fővárosi vagyon értékesítésével lehetne megakadályozni a BKV belső eladósodottságát. Mit lehet még eladni a fővárosban?
- Nem sok mindent. A fővárosi részvények nagy részét már eladták a metró építése kapcsán, az ingatlanportfólióból is alig maradt valami. Amit abból értékesítettek, vagy értékesíteni akarnak, azt régen betervezték a költségvetésbe. Marad a fővárosi cégek részvénycsomagja.
- A Gázműveké szóba jöhet?
- Elvileg igen, de azzal is van gond, mert már túl sok helyre tervezték be a bevételt. Az osztalékbevételből származó évi csaknem négymilliárd forintra szüksége van Budapestnek a működéshez, mert a főváros hatalmas hiányokkal küszködik.
- Úgy tűnik, hogy kétségbeesett kutatás folyik a források után.
- A főváros szerintem arra játszik, hogy minden értékesíthető vagyonát eladja, s utána a vízözön, lesz, ami lesz.
- Mi lenne a BKV helyzetének megnyugtató megoldása?
- Ki kellene dolgozni végre egy igazán jó szakmai koncepciót, amelyet egy jól fölkészült menedzsment hajtana végre. Az előfinanszírozás ugyanis csak pillanatnyi tűzoltásra alkalmas, hiszen a pénzt amúgy is megkapná a BKV, így csupán előbb jut hozzá.
- Újabb szereplők bevonásáról és az árkiegészítésről is folynak majd tárgyalások később. Kiket érint majd ez?
- Nyilván arról van szó, hogy fizetésre ösztökéljék például a Budapest környéki településeket, hiszen az ott élők is igénybe veszik a BKV szolgáltatásait. Nyilván áttekintik majd azt is, milyen elvek alapján támogatja majd az állam a BKV-t, az állandó támogatás mellett hogyan alakul a nyugdíjasok, a tanulók utazásának árkiegészítése.
- Önnek miről szól a kormány, a főváros és a BKV-vezetés közti tárgyalás?
- A felelősség tologatása folyik, ahelyett hogy a finanszírozás egészének felülvizsgálatáról esne szó. Nem véletlenül kérnek garanciát az érdekképviseletek, hiszen ha a cég veszteséges, félő, kevesebb járatot állítanak be, s több dolgozó fölöslegessé válik.