ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Meghívó a valóságba

A Magyar Hírlap beszélgetett Balogh Ibolyával, Fejér Megye Közgyűlésének elnökével nehézségekről és eredményekről.
Létrehozva: 2008. április 29., 09:23 | Utoljára frissítve: 2008. május 2., 18:53
nyomtat küld

- A megyerendszer túlélt több mint ezer évet, ám amin eddig nem fogott az idő vasfoga, napjainkban megroggyanni látszik. Ön legalábbis többször adott e véleményének hangot. Ezek szerint avíttak volnának a Szent István-i alapok?

- Egy rendszer akkor válik idejétmúlttá, ha már nem képes a hatékony működésre. A megyerendszer nem véletlenül állta a megpróbáltatásokat eddig. Jómagam és mindenki, aki vállalta az önkormányzati választásokon a megyei területi listán való szereplést, bízott az államalapító bölcsességében s évezrednyi tapasztalatban: jól rakták le azokat az alapokat. Az nem rendszerhiba, hogy a jelenlegi kormányzat tudatosan igyekszik ellehetetleníteni a 19-ből 18 fideszes elnök vezette megyei önkormányzatot. Hiába van a motorban sok lóerő, ha nem töltenek a tankba üzemanyagot.

- Igen ám, de a kormány más elvek alapján tankol. Életre keltek a régiók.

- Hogyne, a fejekben és a kommunikáció szintjén. A régió mint területszervezési alapfogalom ma Magyarországon egyetlen jogszabályban sincs meghatározva. Ehhez képest már megalakultak a hangzatos nevű regionális területfejlesztési tanácsok, elvéve a települési támogatások odaítélési jogát a megyei területfejlesztési tanácsoktól. A regionális szervezetek kizárólag politikai alapon jöttek létre, hiszen tagjaik nem választott képviselők, hanem a minisztériumok által kijelölt személyek, voltaképpen a kormány kinyújtott karjai. A volt önkormányzati és területfejlesztési miniszter, Lamperth Mónika egyébként nem is rejtette véka alá, hogy e testületek felállításával mi volt a kormány célja. Nyilvánvaló, hogy saját politikai megerősödésükhöz, valamint a megyék és a kistelepülések elsorvasztásához szolgálnak hatékony eszközül.

- Milyen, a megyei önkormányzatot érintő elvonásokra került sor az elmúlt időszakban?

- Rendelkeznünk kellene saját bevételi forrásokkal a törvényi előírások szerint, ezek azonban megszűntek. Átadták az illetékbeszedés jogát az APEH-nak, az összegből a visszaosztás során csak töredék részt kapunk. Ez az intézkedés alapjaiban rengette meg a megyei önkormányzat gazdasági létét. Ezen túlmenően különbséget tesznek a személyi jövedelemadó visszaosztásakor a települési és a megyei önkormányzatok között, az előbbiek javára. Természetesen nem vagyok ellene a települések megerősödésének, de nem értem - azaz értem, csak elfogadhatatlannak tartom - a szó szerinti hátrányos megkülönböztetést.

- Nem lehet, hogy ön már amolyan "ellenzéki reflexből" feltételez dolgokat? Az új elosztásnak lehetnek racionális alapjai...

- Feladatot nem vontak el, csak forrásokat. Minden kötelezettségünk megmaradt. Én is és a testületi többség is lehet ellenzéki, a megyére viszont a közigazgatási rendszer részeként kellene tekinteni. Jó volna, ha a hölgyek és urak kiszállnának bársonyszékükből, s ellátogatnának például a sárosdi vagy a polgárdi ápoló-gondozó otthonba, megnéznék, milyen körülmények között élik mindennapjaikat az idős, beteg emberek és a fogyatékos gyermekek... De hiába is invitáljuk a döntéshozókat hozzánk, azoknak, akik a látványos protokolleseményekhez szoktak, kellemetlen volna a magyar valósággal szembesülniük.

- Hány intézmény működik a megye fenntartásában?

- Több mint harminc. A legnagyobb közülük a Fejér Megyei Szent György Kórház, vonzáskörzete a megyén is túlterjed. A vizitdíj és a kórházi napidíj eltörléséről szóló sikeres referendum után a kormány ismét a fenntartókon állt bosszút azzal, hogy már az idén áprilistól foganatosította az intézkedést. A népszavazási kérdés nem véletlenül datálta a díjak megszűntét 2009. január elsejére, 2008-ban ugyanis a kórházak értelemszerűen számoltak ezekkel a forrásokkal, a mi intézményünk is ezekhez igazította költségvetését. A kormány nem pótolta a kieső bevételeket, emiatt többek között le kellett mondanunk egy 48 ágyas gyermekotthon megépítéséről is. Szociális intézményeink siralmas állapotáról hű keresztmetszetet ad a polgárdi és sárosdi példa. Egyre kevesebb az állami normatíva, pályázati lehetőség nincs az amortizálódott épületek felújításra vagy kiváltására. Hasonló a helyzet az oktatás területén, ahol a folyamatos "reformoknak" betudhatóan állandó a káosz. A szolgáltatásokat igénybe vevőkön, tehát az otthonok lakóin és az iskolák tanulóin kívül a tarthatatlan állapotokat természetesen megszenvedik a hivatásukat gyakorolni próbáló szakápolók és pedagógusok is.

- Ilyen helyzetben hová fordulhat egy megyei elnök jogorvoslatért?

- Elvileg az Alkotmánybírósághoz. Mi ezt tavaly áprilisban meg is tettük. Szomorúan tapasztaljuk azonban, hogy egy év "nem volt elég" arra, hogy a beadványunkban foglalt súlyos felvetéseket napirendjére tűzze az AB.

- Ha a politikusok rangsorolnak, mindig az egészségügyi és szociális gondokat emlegetik első helyen. A kultúra az örök mostohagyerek, talán nem is olyan eget rengető probléma, ha nem jut rá elég pénz...

- Politikusa válogatja. Minden felelős vezető tisztában van azzal, hogy a kulturális élet az ország, esetünkben a megye "lelki hátországát" jelenti, ezért teszünk meg mi is mindent kulturális intézményeink védelméért.

- Ha volna pénz, paripa, fegyver ahhoz, hogy fellendítse Fejér megyét, mire építene?

- Megyénk csodálatos természeti értékekkel bír. A legismertebbeken, a Velencei-tavon és a Vértesen kívül is számos olyan potenciális fejlesztési terület van még, amely szinte tálcán kínálja magát, jó volna élni vele.

- A tizenkilenc megyei elnök közül mindössze ketten nők: ön és a csongrádi. A férfiak uralta politikai erőtérben mi az, amit egy nő másként szemlél, esetleg többletként tud felmutatni?

- Nők és férfiak, ha kölcsönösen segítik és elismerik egymást, nagyon hatékonyan képesek együtt dolgozni. A férfiak inkább a racionalitás talajáról szemlélik a világot, a nőkben viszont a természetükből adódóan erősebb az empatikus készség, és hajlamosabbak csapatban gondolkodni. Jómagam is szívesen osztom meg a - maguk szakterületén jól felkészült - munkatársakkal a feladatokat, és természetesen a lehetőségeket is.

- Mit jelent önnek a hatalmas feladattömeg és a számos megszerzett tapasztalat, amely a pozíciójával jár együtt?

- Hihetetlen erőt. A sok kihívás és megoldásra váró probléma arra inspirál, hogy mindenből a maximumot próbáljam kihozni. Igyekszem olyan vezető lenni, amelyikről úgy gondolják a kollégái, hogy érdemes követni. Így, a gyakran szélmalomharcnak látszó küzdelmek ellenére is, már vannak eredményeink.

***

Pályakép

Dr. Balogh Ibolya az Eötvös Loránd Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karán szerzett diplomát. 1990 után a Székesfehérvári Polgármesteri Hivatalban irodavezetőként, majd jegyzőként vett részt a közigazgatási munkában. Négy évig volt Székesfehérvár Megyei Jogú Város jegyzője. Ezután Budapesten, a Terézvárosban dolgozott a kerület jegyzőjeként. A fővárosi munka után visszatért Fejér megyébe, ahol Gárdony város jegyzőjeként dolgozott. 2006 októberében választották meg a Fejér Megyei Közgyűlés elnökévé.

(Magyar Hírlap)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések