FIDESZ.HU > Hírek > Zöld Nyomtatás
Ablak bezárása
Prágában is bevezetik az útdíjat
Várhatóan már a jövő év decemberétől útdíjat kell majd fizetni a Prága belvárosába behajtó gépkocsik tulajdonosainak.
Létrehozva: 2008. május 21., 12:46

Több szakértő azonban úgy véli, hogy a vámszedés néhány éven belül károkat okoz, és bénítóan hat majd az egész belváros életére.

A legtöbb európai nagyvároshoz hasonlóan Prágában is óriási gondokat okoz autósforgalom, a központban sokszor csak lépésben haladnak az autók a hatalmas dugók miatt. Ezért a főváros vezetése már jó ideje keresi annak módját, hogyan lehetne enyhíteni a közlekedési gondokon. Az önkormányzat legutóbbi ülésén döntés született arról, hogy a tervezetnél korábban, már a jövő év végén bevezetik a vámfizetős rendszert.

Pavel Bém főpolgármester szerint a vám egy-egy gépkocsira egy behajtáskor két-három euró lesz. Éjjel és a hétvégeken nem kell majd fizetni. A belvárosban lakók is fizetni fognak, de engedményeket kapnak. Ezeket a főpolgármester nem részletezte. A nyilvánosságra került információk szerint mintegy 8 és fél négyzetkilométernyi területre való behajtásért kell majd fizetni. Ebben a városrészben mintegy 45 ezer állandó lakos él.

Jelenleg naponta reggel 6 és este 10 óra között átlagban 250 ezer gépkocsi hajt be a belvárosba. A területen 39 belépési pont, utca található. A vám megfizetését a tervezett szerint kamerákkal ellenőriznék.

Negatív hatásoktól tartanak

A rendszer ellenzői szerint a vámszedés negatív hatással lehet a belváros kereskedelmi életére. Sokan attól tartanak, hogy a vámszedés néhány éven belül károkat okoz. és bénítóan hat majd az egész belváros életének szinte minden területére. A főpolgármester korábban kijelentette, hogy a vámfizetéses rendszer csak 2011-2012-ben indul be teljesen. Addigra ugyanis elkészül a belvárost körülölelő körgyűrű nagyobbik része, s kevésbé forgalmas lesz a városon áthaladó autópálya szakasz is.

Ezt az útszakaszt, amelyet a hatvanas évek végén terveztek meg, jelenleg naponta mintegy 100 ezer gépkocsi használja, ami nagyon megnehezíti a város életét, és szennyezi a környezetet. Az útvonal belvárosi szakaszát a közeljövőben a Vencel- térről elvezetik a Nemzeti Múzeum épülete mögé, s részben a föld alá helyezik. Alagút épül a Moldva folyó jobb partján is, a belvárosi szakaszon. A várost körülölelő sztráda is épül, de a munkákat állandó viták késleltetik. Több település lakosai ugyanis mindent megtesz azért, hogy ez a forgalmas út elkerülje őket, ezért a munkák csak vontatottan haladnak.