A Magyar Vízközmű Szövetségnek /MaVíz/ egyik fontos küldetése, hogy felhívja a fogyasztók figyelmét a hazai vezetékes víz kiváló minőségére, annak élvezeti értékére, ugyanakkor fő feladatának tekinti az ivóvíz imidzsének és presztizsénak növelését. A MaVíz az EKHO' 94 Kft-vel karöltve ez évben június 11-13 között immáron harmadik alkalommal rendezi meg a legfontosabb nemzetközi vízgazdálkodási kiállítást és konferenciát, amelynek újfent a Debreceni Főnix csarnok ad otthont. Az ÖKO-AQUA névre keresztelt konferencia házigazdája a Debreceni Vizmű Zrt lesz, amely a hagyományokhoz híven, mint kiállító is bemutatkozik a rendezvényen.
A szakkiállítás és konferencia keretén belül a részvevők és az érdeklődők megismerkedhetnek a szakma és az üzleti partnereik szolgáltatásaival, valamint a gyártók új termékeivel. A szervezők fontos feladatuknak tekintik a fogyasztókkal való kapcsolattartás minőségének javítását, a bizalmuk erősítését, valamint a vezetékes ivóvíz társadalmi elismertségének fokozását. Ugyanakkor a szövetség ösztönzi az üzemeltető szervezeteket is, hogy jöjjenek el, állítsanak ki és mutassák meg tevékenységüket és szolgáltatásaikat az érdeklődőknek.
A rendezvény a települési önkormányzatok vezetői számára is fontos üzenetet hordoz, hiszen nagyon fontos hogy egy település infrastruktúrája megfelelő színvonalon és megfelelő hatékonysággal legyen kiépítve. Szeretnék továbbá bemutatni, hogy mi mindent kell teljesíteni ahhoz, hogy a fejlettebb uniós országokhoz hasonló szolgáltatást kapjanak a magyar lakosok is.
Üzennek továbbá az uniós tagországok határontúli területeinek is, ahol bőven van még feladat. Ugyanis Romániában és Ukrajnában a víziközmű ellátottság alacsonyabb színvonalú, mint hazánkban. A felmérések szerint Románia 13 ezer települése közül csupán 7-8 ezerben található vezetékes ivóvíz ellátás, és még Bihor megye második legnagyobb városában, is csak 60 százalékos a vezetékes vízellátás, míg a csatornázottság alig éri el a 25 százalékot.
A konferencia másik fontos üzenete a vezetékes víz minőségének a kommunikálása, amelyet az idei jelmondat is jelképez. " Minden cseppje élet - hogy unokáink is élvezhessék..." Nemcsak az érték, hanem a jövőbeni üzenet is jelentőséggel bír.
Ányos József a MaVíz elnöke a csapvíz imidzsének visszaállításával kapcsolatosan hangsúlyozta: sajnálatos módón a lakosság zöme az ásványvízfogyasztást helyezi előtérbe, holott a vezetékes csapvíz a legszigorúbban ellenőrzött élelmiszerek közé tartozik, nem beszélve az áráról. Ha összehasonlítást végzünk az ásványvíz és a vezetékes vizet illetően, akkor az árkülönbség - tette hozzá az elnök - akár több százszorosára rúg.
A gyártók elsősorban pénzügyileg érdekeltek abban, hogy minél több terméket vásároljanak. Ányos József szavaival élve "mi pedig elsősorban abban vagyunk érdekeltek, hogy erősödjön az ivóvíz presztízse. Nem a víz fogyasztását, szeretnénk növelni, hanem arra törekszünk, fűzte hozzá, hogy ezt a kincset az emberek értékként kezeljék. Nem beszélve arról, hogy a palackos vizek használatával nagy mennyiségű csomagolási hulladék (évente kb. 1, 2 milliárd pillepalack) keletkezik, amely környezetszennyeződés szempontjából nem elhanyagolható."
Való igaz, hogy ebben a szférában nagyon kevés pénz jut marketingre és reklámra. Ennek ellenére a szakma próbálja hallatni a hangját. Mint Ányos József mondta, szeretnének józan döntésre késztetni a fogyasztókat, akik egy liter ásványvízért képesek kiadni 50-60 forintot, ugyanakkor sokallják a vezetékes víz díját, amelynek literje mindössze 20-30 fillérbe kerül - tette hozzá. Bízik abban, hogy az emberek gondolkodásmódja megváltozik, és rájönnek arra, hogy a csapvíz egészséges, illetve ahogy nagyanyáink megbecsülték és fogyasztották nemzeti kincsünket, a jövőben ők is ezt teszik.