fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Üzemanyagár-csapdában az öreg kontinens
2008. május 28., 05:50
A megállíthatatlannak tűnő olajáremelkedés nemcsak az európai gazdasági fejlődést, hanem a társadalmi békét is veszélyezteti. Angliában a kamionsofőrök, Franciaországban a halászok bénítják meg a forgalmat tiltakozó akcióikkal.

Nicolas Sarkozy francia elnök kedden felvetette, hogy uniós szinten csökkentsék az üzemanyagok áfáját, de a brüsszeli bizottság elutasította. A francia államfő felkérte kormányát, hogy az üzemanyag árának emelkedéséből keletkező többletbevételeket irányítsa át egy külön alapba, amelyből a drágulás miatt leginkább sújtott rétegeket kompenzálnák. Ide tartoznak a halászok, akik már napok óta blokád alatt tartják a legnagyobb kikötőket. Sarkozy az egész uniós áfarendszert felül akarja vizsgálni. Példaként a DVD-ket és a CD-ket hozta fel: az eladások a húszszázalékos adó miatt meredeken csökkennek egész Európában.

Nemcsak a zeneipar, hanem a világgazdaság kulcságazatai is alig tudnak megbirkózni a megemelkedett költségekkel. A légi közlekedésben az American Airlines tízből egy járatát már törölte, és 15 dollárt számít fel minden egyes felvett poggyász után. A British Airways szakemberei szerint 125 dollár feletti (hordónkénti) olajárnál elolvad az üzemi nyereségük. A fapadosok egy részét csődbe viheti az üzemanyag drágulása. Az utakon sem jobb a helyzet, hiszen egy pótkocsis teherautó benzinköltsége ötven százalékkal ment fel az elmúlt évben. Az áramtermeléshez használt földgáz ára is az olajhoz kötődik, vagyis párhuzamosan szárnyal, hatalmas nyomás alá helyezve a közműveket. Szénnel sem lehet kiváltani, egyrészt, mert annak az ára is rekordokat döntöget, másrészt a környezetszennyezés, illetve a szállításhoz szükséges kikötői kapacitások szűkössége miatt. Megállíthatatlanul drágul az acél, termelői árának negyedét teszik ki az energiaköltségek, az alumíniumnál ez az arány negyven százalék. A vegyipar is padlóra kerülhet, nemcsak energiaigényessége miatt, hanem mert maga is használ szénhidrogéneket alapanyagként. Vészharangokat kongat az autóipar: a benzinfaló luxusmárkák értékesítése az idén felényire esett vissza a francia és a spanyol piacon. A Financial Times tekintélyes brit üzleti napilap becslései szerint az amerikai autógyártóknak 1991 óta ez lesz a legkatasztrofálisabb évük.

Ami Magyarországot illeti, a térségben a benzin után mi fizetjük a legtöbb - az ár csaknem felét kitevő - adót az államkasszába. A költségvetés 250 forintos benzinárakkal számolt, vagyis jelenleg jelentős többletbevétele keletkezik az üzemanyag-eladásból. Wilde György, a Magyar Ásványolaj-szövetség főtitkára lapunknak azt mondta, nincs tudomása olyan számításokról, amelyek megállapítanák, hol van az a kritikus határ a drágulásban, amely után meredeken visszaeshet az üzemanyag-fogyasztás Magyarországon. A szakemberek becslése szerint a négyszáz forintos benzinárnál lehet a lélektani küszöb, és ha tovább drágul az olaj vagy a dollár, azt még az idén el is érhetjük.

Uniós kampány indul

Az Európai Ásványolaj-szövetség (Europia) kampányt indított kedden az üzemanyag megtakarítására. A kontinensünk 29 országában egyszerre beindított akció célja, hogy többletköltséget nem igénylő odafigyeléssel takarékosságra nevelje az autósokat. A 45 ezer európai, köztük ezer magyar benzinkútnál terjesztett harmincmillió szórólap tíz jó tanácsot sorol fel. Jelentős üzemanyag-megtakarítást érhetünk el például, ha nem gyorsítunk hirtelen, ha időben váltunk és szervizelünk, ha kirakjuk a kocsiból a fölös kacatokat, valamint ha többen utazunk egy autóban.

(Magyar Hírlap)