A globális felmelegedés hatásai és a környezet védelmének kérdése egyre nagyobb figyelmet kapnak a hétköznapokban. A közvélemény fokozódó aggodalmával párhuzamosan az üzleti életben is hangsúlyossá vált a vállalati infrastruktúrák és az üzleti működés zölddé tétele, hiszen ez számtalan lehetőséget kínál az energiaforrások hatékony felhasználására, a költségek potenciális csökkentésére, és nem mellékesen a brand reputációjának növelésére.
A FactPoint Group 2008-as, a SonicWALL megbízásából készített elemzésében azt vizsgálta, hogy a távmunka alkalmazásának milyen előnyei vannak a környezet védelmének szempontjából, milyen lehetőségeket kínál a munkáltatóknak és a munkavállalóknak, tovább milyen kihívásokkal kell szembenézniük azoknak a szervezeteknek, amelyek zöld stratégiájukba szeretnék illeszteni a távmunkát, illetve ehhez milyen technológiai feltételeknek és kihívásoknak kell megfelelniük.
A távmunka lehetőségei
A távmunka, azaz az otthonról végzett munka nem számít új gyakorlatnak, azonban manapság egyre nagyobb figyelmet kap a növekvő üzemanyag árak, a szélessávú internet elterjedése, továbbá a személygépkocsik által okozott légszennyezés és környezeti terhelés következtében. Egyes vélemények szerint heti egy nap otthoni munkával alkalmazottanként 20 százalékkal csökkenthető az utazásból adódó károsanyag-kibocsátás. A pártolók azzal is érvelnek, hogy a távmunka alkalmazása segíthet a leghatékonyabban az egyre növekvő gépkocsi forgalom csökkentésében. Egyes vállalatok már távoli irodákat is üzemeltetnek, így az alkalmazottak elkerülhetik a munkahely és az otthonuk közötti, gyakran többórás ingázást. Az Egyesült Királyságban az ilyen létesítményeket teleházaknak (telecottage) hívják, amelyeket gyakran vállalkozók üzemeltetnek, és több nagyvállalatot is kiszolgálnak.
A távmunka sikeres kialakításához elengedhetetlen a vállalati alkalmazásokhoz és adatokhoz való biztonságos, távoli hozzáférés megteremtése, hiszen e nélkül az alkalmazottak nem érik el a munkavégzésükhöz szükséges eszközöket, vagy ők maguk jelentik a legnagyobb biztonsági kockázatot munkaadójuk számára. Sok esetben nem csupán a vállalat alkalmazottainak, hanem partnereknek, beszállítóknak is biztosítani kell az egyes adatok külső elérését. A virginiai Potomac Kórház a SonicWALL megoldásait alkalmazza virtuális magánhálózatának (VPN) működtetéséhez. Az intézménynek mintegy 250 olyan munkatársa (orvosok, szakemberek, szolgáltatók) van, akik a központtól távol dolgoznak, így számukra folyamatos és biztonságos elérést kell biztosítani a dokumentumokhoz. A betegek röntgen leleteit például egy ausztrál partner értékeli ki, aki a felvételeket kizárólag a VPN hálózaton keresztül éri el. A biztonság nem csupán a folyamatos munka biztosításához szükséges, meg kell felelni azoknak a szabályozásoknak, amelyeket az egészségügyi intézményeknek írnak elő a betegek személyes adataira, kezelésük dokumentációjára vonatkozóan.
A távmunka mind a szervezeteknek, mind pedig az alkalmazottaknak lehetővé teszi, hogy "ökológiai lábnyomukat" csökkentsék, egyrészt a felhasznált üzemanyag minimalizálásával, másrészt a járművek előállításából adódó környezeti terhelés mérséklésével, e mellett a légszennyezésből adódó egészségügyi kockázatok kialakulása ellen is tehetnek. Mindezeken felül a vállalatok számára további előnyöket jelent a távmunka részleges alkalmazása, például szignifikánsan csökkenthetők az infrastrukturális kiadások, hiszen nem kell minden egyes munkatárs számára állandó munkaállomást biztosítani, ez pedig már a székház kialakításának költségeiben is megmutatkozik, illetve a fenntartási költségek is alacsonyabbak lesznek a kevesebb energia és alapanyag felhasználás következtében, a későbbiekben pedig kevesebbet kell költeniük az irodák hűtésére és fűtésére, világítására, vezetékes telefonra vagy a munkaállomások berendezésére, irodai eszközök működtetésére.
A vállalatok számára talán a legjelentősebb hasznot az jelentheti, hogy a biztonságos elérésen keresztül a katasztrófa utáni visszaállítási tervüket még hatékonyabban tudják megvalósítani, hiszen ha áramkimaradás vagy természeti katasztrófa következtében veszélybe kerül az üzletmenet folytonossága, akkor a tartalék adatközpontra történő váltás még önmagában nem jelent teljes megoldást, ha az alkalmazottak az események következtében nem tudnak eljutni munkahelyükre. Ezek a helyzetek is áthidalhatók, ha a munkatársak a földrajzi tényezőktől függetlenül bármikor, bárhonnal elérik a számukra szükséges alkalmazásokat és adatokat biztonságos kapcsolaton keresztül.
A FORTUNE magazin 2008 elején közzétett, a legjobb 100 munkahelyet összesítő listáján 84 vállalat szerepelt, amely munkatársainak lehetővé teszi a távmunkát is, míg 1997-ben csak 17 ilyen cég volt az első száz között. Ez egyértelműen azt jelzi, hogy az alkalmazottak kedvelik a munkavégzésnek ezt a formáját, ebből pedig a munkaadók is profitálnak, hiszen "az elégedett alkalmazott sokkal hatékonyabb" elv érvényesül. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a távmunkát támogató vállalatok alkalmazottait kevesebb munkahelyi stressz éri, munkaidejüket rugalmasan alakíthatják, így több időt tölthetnek otthon, és könnyebben megtalálják az egyensúlyt a magánélet és a karrier között. Mindezek következtében ritkábban jelentenek beteget, hatékonyabban dolgoznak, elégedettebbek állásukkal, így a cégek is könnyebben, hosszútávon megtarthatják értékes munkatársaikat.
A távmunka technológiai kihívásai
A SonicWALL szakemberei szerint a távmunka alapfeltétele a biztonságos távoli elérés kialakítása, vagyis ugyanúgy, mint az irodai munka esetében, az alkalmazottak számára biztosítani kell, hogy hozzáférjenek a munkájukhoz szükséges adatokhoz és alkalmazásokhoz, de csak azokhoz, amelyekhez jogosultságuk van. Az sem mindegy, hogy milyen VPN típust alkalmaz egy adott szervezet, hiszen annak meg kell felelnie a vállalat belső irányelveinek, az iparági szabályozásoknak, e mellett fontos szempont még a könnyű integrálás, az egyszerű használat és működtetés. A megfelelő VPN megoldás granuláris hozzáférést nyújt a vállalati alkalmazásokhoz, azaz a távoli elérést biztosító hálózatnak rugalmasnak kell lennie ahhoz, hogy az egyes területeken, beosztásban tevékenykedő munkatársak eltérő jogosultságait kezelni tudja.
A kommunikációs kép fokozatosan összetettebbé válik, a VoIP egyre népszerűbb, az internethez csatlakoztatható eszközök száma és összetettsége folyamatosan nő, a felhasználók egyre több valósidejű alkalmazást telepítenek, ráadásul ezen jelenségek következményeként az online bűncselekmények is egyre gyakoribbakká és diverzifikáltabbá válnak, a biztonságos távoli elérés kialakításához pedig ezekkel is szembe kell nézniük az IT vezetőknek. Az előrelátó informatikai szakemberek úgy reagálnak ezekre a kihívásokra, hogy minden egyes végpontot, legyen az a tűzfalon belül vagy kívül, potenciális veszélyforrásként kezelnek. A hálózat határai lényegében eltűnnek, így az adatközpont és a vállalati alkalmazások nagyszámú nem biztonságos végponttal kerülnek szembe, ennek következtében minden egyes kommunikációs folyamatot, amely áthalad a hálózaton, biztosítani kell.