Az egyetértés Nicolas Sarkozy francia államfő és Angela Merkel német kormányfő dél-németországi találkozóján született hétfő este. A megállapodás ténye meglepetés, annyira összebékíthetetlennek látszott korábban a két ország álláspontja. A német kormányszóvivő még a múlt hét végén is kizárta az áttörés lehetőségét.
A megállapodás értelmében Németország belement, hogy 2012-re minden új gyártású gépkocsira érvényes lesz az EU által célul kitűzött 120 gramm per kilométeres kibocsátás.
Németország korábban nem volt hajlandó elfogadni ezt a célkitűzést, mert a német BMW, Daimler és Porsche főleg nagy méretű és luxuskocsikat gyártanak, amelyek szennyezőanyag-kibocsátása messze felülmúlja a 120 grammos normát.
Franciaország viszont lelkesen támogatta az EU-előírást, mivel a francia autógyártók, mint a Renault és a Peugeot inkább a kis kocsikra összpontosítanak, amelyek kevéssé szennyezőek.
A francia-német csúcson csak elvi megállapodás született, a részleteket miniszteri szinten dolgozzák ki. Hogy hol lehet a kompromisszum (és esetleg a kibúvó a németek számára), azt Angela Merkel egyik mondata sejteti, amely szerint "jelentős átmeneti időszakban" egyeztek meg.
Merkel szavai szerint az EU-norma ugyan 2012-től kötelező minden új gyártású autóra, de a Sarkozyvel kötött megegyezés értelmében csak fokozatosan vezetik be a létező modellekre.
"Nagyon fontos áttörést értünk el ebben a kérdésben, amelyben kiinduló álláspontunk nagyon-nagyon messze volt egymástól" - jelentette be Merkel a csúcs után Straubingban.
"Örömmel jelenthetem be, hogy mindketten támogatjuk az EU-célkitűzést, amely szerint 2012-re minden új gyártású gépkocsira kötelező a 120 gramm per kilométeres kibocsátás" - fogalmazott a német kormányfő.
"A részleteket a környezetvédelmi minisztereink fogják kidolgozni, de meggyőződésünk, hogy ez (a megállapodás) nagy előrelépést jelent" - tette hozzá Merkel.