Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa, 2008. június 23-án közleményt adott ki az Országos Pszichiátriai és Neurológiai Intézet bezárása ügyében.
A közleményt megalapozó eljárás és az eljárást lezáró Jelentés megállapítja, hogy "a valódi problémát, és ezzel a szakmai és alapjogi aggályokat az olyan betegek sorsa jelenti, akiket a minél gyorsabb ágyszámcsökkentés érdekében elbocsátottak az intézményből. Jelentős számban közülük kerültek ki az ellátás nélkül maradó betegek. Pszichés zavaruk következtében sokuk nem rendelkezik a betegségükkel kapcsolatos belátási képességgel, ezért visszautasítják a kezelést, és problémáikért nemegyszer az őket kezelő intézményt, orvosaikat okolják. Ők azok, akik elbocsátásuk után rövid időn belül, vagy nyomban abbahagyják a gyógyszerek szedését, nem mennek el az ideggondozóba, romló állapotuk következtében az utcán kötnek ki, növelve a hajléktalanok számát."
A biztos azt is megjegyezte, hogy a nemzetközi tapasztalatok szerint a pszichiátriai ágyak számának csökkenésével arányosan nő a pszichiátriai betegek által elkövetett bűncselekmények száma.
Az OPNI megszüntetésével a pszichiátriai után megszűnt az európai színvonalú stroke-ellátás is, a főváros budai oldalán egyetlen intézmény maradt, ahol ezt az ellátást biztosítani tudják. A Buda-környéki területek e tekintetben ellátatlanul maradtak. Az előkészítetlen áttelepítés miatt több száz krónikus pszichiátriai beteg sorsa vált bizonytalanná, akik pszichiátriai otthoni elhelyezésre évek óta vártak az OPNI-ban. Ellátás nélkül maradt számtalan drogbeteg, mert a főváros budai oldalán csak az OPNI-ban működött addiktológiai osztály és drogambulancia.
A fővárosban továbbra is megoldatlan a 14-18 éves korú serdülők akut pszichiátriai ellátása, illetve a Heim Pál Gyermekkórházhoz integrált Faludi utcai serdülő-pszichoterápiás rendelő bezárása miatt megoldatlan ennek a korosztálynak az ambuláns (járóbeteg) ellátása is. Megszűnt a pszichiátria érdekeit képviselő és a szakmát integráló módszertani központ.
A biztos megállapítja továbbá, hogy bizonytalanná vált az úgynevezett prion-program sorsa (az emberre is veszélyes, és hatalmas gazdasági kárt okozni képes betegség, a kergemarha kór magyarországi monitorozása). Alkotmányosan sem rövid, sem hosszútávon nem indokolható, hogy az egy helyre koncentrált, minőségi ellátás helyett a struktúraváltás minősíthetetlen és szakmai szempontból vállalhatatlan körülményeket teremtsen - állapította meg mindezek nyomán a biztos. Jelentésében felkérte az egészségügyi minisztert, hogy az érintett intézmények, a szakma képviselőinek bevonásával kezdeményezzen széles körű egyeztetést, és a jelentés következtetéseit is figyelembe véve fontolja meg egy szakmai bizottság felállítását. Felkérte továbbá az Országgyűlés Egészségügyi Bizottságát, hogy tűzze napirendjére a pszichiátriai, addiktológiai, valamint stroke-ellátás fekvőbeteg-ellátó intézményei helyzetének áttekintését.
Szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy az állampolgári jogok országgyűlési biztosát helyettesítő adatvédelmi biztos 2530/2007. Állásfoglalásában a hasonlóan megszüntetett Budai Gyermekkórházzal kapcsolatban azt állapította meg, hogy "alkotmányosan sem rövid, sem hosszútávon nem indokolható, hogy a valóban minőségi ellátás helyett, a struktúraváltás minősíthetetlen és szakmai szempontból vállalhatatlan egészségügyi ellátási körülményeket teremtsen, még, ha ez a Kormány tervei szerint átmeneti jellegű is. Ugyanakkor elengedhetetlen, hogy az egészségügyi kormányzat valamennyi, az egészségügyi ellátórendszer egyes területein tervezett változtatás alkalmával legyen különös tekintettel az Alkotmányban garantált, a lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez való állampolgári jog mind teljesebb érvényesülésére. Ugyancsak a tárca feladata, hogy a struktúraváltás egyes lépéseinek összehangolásakor a szükségesség-arányosság alapvető alkotmányos szempontjai figyelembevételével tervezze intézkedéseit, és tegye meg a javaslatait.
Mindebből következően, az országgyűlési biztos szerint nincs alkotmányos indoka annak, hogy a Budai Gyermekkórház és Rendelőintézet Kht. működése, korszerű elvei és igazolt gyógyító sikerei, hosszú távú szakmai programja, valamint nagy értékű beruházásai ellenére, a kórház-átalakítás szakpolitikai koncepciója alapján aktív működésében megszüntették."2007 őszén a biztos külön kiemelte, hogy az egészségügyi miniszter, kérdésre sem tárta fel intézkedései valódi szakmai, és/vagy gazdasági okait, megmagyarázva azt, miért indokolt és célszerű, hogy a főváros budai régiója (I.,II.,III.,XI.,XII.,XXII. kerületei) és vonzáskörzete beteg gyermekei - a megújított beutalási és ügyeleti rendszer alapján - öt másik fővárosi kórházban kaphatnak csak a különböző szakmákban ellátást.
Tekintettel a sérelmezett intézkedés jogi, társadalmi, szociológiai következményei szülte halaszthatatlan korrekciós igényre, az országgyűlési biztos már 2007. szeptember 17-én felkérte az egészségügyi minisztert, hogy a kifogásolt betegellátási helyzettel érintett intézmények, valamint a gyermekgyógyász szakma képviselőinek bevonásával ismét kezdeményezzen egyeztetést, és alapjogi aspektusú elemzése következtetéseit is figyelembe véve fontolja meg a korszerűen felújított és kifogástalanul működő, minden európai és hazai minőségi követelményt és emberi igényt kielégítő Budai Gyermekkórház további aktív ellátó szerepének helyreállítását.
Egyidejűleg felkérte a Magyar Országgyűlés Egészségügyi Bizottságát, hogy - a Fővárosi Önkormányzat egészségügyért felelős főpolgármester helyettesével egyeztetve - tekintse át a Budai Gyermekkórház és Rendelőintézet Kht. aktív ágyainak megszüntetése kapcsán a főváros gyermek fekvő-beteg ellátó intézményeinek kapacitás helyzetét. A tegnap nyilvánosságra hozott Tájékoztató azt mutatja, hogy bár 2007. szeptembere óta új egészségügyi minisztere van a Kormánynak, az új miniszter sem kívánja feltárni egy-egy egészségügyi intézmény megszüntetésének valódi okát, és nem kíván semmit sem tenni azért, hogy a polgárok százezreit érintő jogsérelem orvoslást nyerjen. Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az Országgyűlés Emberi Jogi valamint Egészségügyi Bizottságainak Ellenőrző Albizottságai 2007. május 22-én, az OPNI-ban tartott, kihelyezett ülésén az MSZP és az SZDSZ jelenlévő országgyűlési képviselői is elismerték az intézmény megszüntetésének káros voltát, és további intézkedéseket tartottak szükségesnek a polgárok legmagasabb szintű egészséghez való alkotmányos alapjogának védelmét illetően.
Ezt követően azonban a Kormányt kívülről és belülről támogató pártok képviselői nem engedték a kérdés mélyebb parlamenti vizsgálat alá vonását.
Mindezek tükrében a Fidesz-Magyar Polgári Szövetség felszólítja
- az egészségügyi minisztert, hogy nyújtson haladéktalan tájékoztatást az egészségügyet érintő átalakítások következtében megszüntetett intézmények bezárásának valódi okairól, valamint
- az Országgyűlés Egészségügyi Bizottságának MSZP-s és SZDSZ-es tagjait, hogy ne akadályozzák tovább az állampolgári jogok országgyűlési biztos és az adatvédelmi biztos ajánlásainak teljesülését, és haladéktalanul vizsgálják meg a Budai Gyermekkórház és Rendelőintézet Kht. aktív ágyainak megszüntetése kapcsán a főváros gyermek fekvő-beteg ellátó intézményeinek kapacitás helyzetét valamint tűzze napirendjére a pszichiátriai, addiktológiai, valamint stroke-ellátás fekvőbeteg-ellátó intézményei helyzetének áttekintését.
Balog Zoltán (Fidesz)
Elnök
Emberi Jogi, Kisebbségi, Civil- és Vallásügyi Bizottság