Csehországnak ugyanis nagy problémát jelentett eddig a külföldi, főleg német hulladékimport: 2005 végén például 30 ezer tonna hulladékot importáltak illegálisan Németországból Csehország különböző területeire. Az Európai Bizottság liberalizálni akarta a hulladékimportot. Martin Bursík, cseh környezetvédelmi miniszter elmondta, "kemény tárgyalások után sikerült keresztülvinnünk, hogy a tagállamoknak joguk legyen a hulladékimportot szigorítani, sőt, akár betiltani is."
A Visegrádi Négyek csalódást okoztak
Martin Bursíkot meglepte, hogy a cseh javaslatot a Visegrádi Négyekhez (Csehország mellett) tartozó országok - azaz Szlovákia, Lengyelország és Magyarország - nem támogatták. A cseh miniszter szerint "meglepő, hogy a Visegrádi Négyek tagjai annak ellenére sem támogattak minket, hogy nekik is rossz tapasztalataik vannak a hulladékimporttal." Hozzátette, végül máshol találtak támogatókra, és a cseh álláspontot azok után is sikerült érvényesíteni, hogy az EU Környezetvédelmi Tanácsának tavaly júniusi találkozóján félnapos "csata" bontakozott ki. A cseh miniszter megjegyezte: "Hatalmas siker, hogy sikerült az új irányelvnek ezt a cikkelyét a teljes jogalkotási folyamat alatt megvédeni."
A hulladék még a hulladékégetőkben sem tűnik el
Eddig az uniós szabályok nem tették lehetővé a tagállamok számára, hogy megtiltsák a hasznosítás és -égetés céljából érkező hulladékimportot. Éppen ellenkezőleg, az Európai Bizottság belefoglalta az új irányelv tervezetébe a hulladékégetőkbe irányuló nemzetközi hulladékszállítás maximális liberalizációját. Az irányelv végleges szövege már tartalmazza a tiltás lehetőségét, de kiköti, hogy annak összhangban kell lennie az adott tagállam hulladékhasznosítási terveivel. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy Csehországnak joga lesz szigorítani vagy akár betiltani nemcsak a hulladéklerakókba, hanem a hulladékégetőkbe indított hulladékimportot is.
Martin Bursík kijelentette, "a lényeg az, hogy az importált hulladék nem szorítja ki a hazai hulladékot. Ellenkező esetben ugyanis hatalmas lenne rajtunk a nyomás az új hulladékhasznosító telepek létrehozására, és az alacsony árak miatt Csehország Közép-Európa legnagyobb hulladékégető telepévé válna".
Az uniós tárgyalások során a cseh Környezetvédelmi Minisztérium mindvégig védelmezte azt az elvet, hogy a hulladékot a származási helyéhez lehető legközelebb kell kezelni - vagyis elsősorban ugyanabban a tagállamban, ahol megtermelték. A cseh miniszter leszögezte, "az alacsonyabb hulladékégetési árakat kínáló országok felé tartó, egész Európát átszelő, hulladékkal telepakolt kamionok látványa nekünk nem hiányzik". Még az elégetett hulladék is eredeti súlyának körülbelül egyharmadát hagyja hátra hamu formájában. A hulladékot szállító kamionok pedig önmagukban is környezeti terhelést jelentenek.