FIDESZ.HU > Hírek > Zöld Nyomtatás
Ablak bezárása
Az új gépkocsik árát a CO2-kibocsátásuk is befolyásolja
Megváltozott az új személygépkocsik vételárának kiszámítási módszere Ausztriában: július elsejétől a vásárláskor fizetendő, egyszeri átlagfogyasztási adó (NoVa) összegét bónusz-málusz rendszerben módosítja a jármű hivatalosan megadott széndioxid-kibocsátása is.
Létrehozva: 2008. július 4., 11:35

A NoVa-t a személygépkocsikra a szabvány szerinti átlagfogyasztás alapján, a nettó árhoz viszonyítva állapítják meg, teherautóknál pedig a motor térfogatát veszik figyelembe. Az adó legföljebb a nettó ár 16 százalékát érheti el. Az új, kedden életbe lépett rendszerben az illeték mostantól a káros gázkibocsátás szerint módosul. Azokra a személyautókra, amelyek széndioxid-kibocsátása 120 gramm alatt van kilométerenként, 300 euróval csökken a nettó ár után fizetendő NoVa. Mivel erre forgalmi adót (áfa) is rászámolnak, az új tulajdonos zsebében összesen 360 euróval több maradhat, mint eddig.

Ha ellenben a kibocsátás meghaladja a 180 grammot, grammonként 25 euróval ugrik a tarifa. Ha az új személyautó kilométerenként például 200 gramm széndioxiddal mérgezi a levegőt, akkor a "büntetés" 500 euróra, áfástul 600 euróra rúg, ennyivel kerül többe az új kocsi. A pótadó akár a 10 ezer eurót is elérheti. A 120 és 180 gramm közti "senkiföldjén" az átlagfogyasztási adó (NoVA) annyi lesz, mint eddig. A július elseje előtt vásárolt autókra és a teherautókra nem vonatkozik az új adórendszer.

Az osztrák autóklub felmérése szerint az autókereskedők egyelőre nem rukkoltak elő az új rendszerhez igazodó, egyéb kedvezményeket nyújtó árajánlatokkal, következésképpen új gépkocsik vásárlása bizonyos típusoknál jelentősen drágulni fog Ausztriában. A kormány az intézkedéssel a környezetkímélő járművek elterjedését kívánja ösztönözni. Hasonló a helyzet az alternatív üzemeltetésű gépkocsiknál is: kedvezményt kapnak a hibridüzemű és a gázüzemű autók is. A földgázmeghajtású autók esetében - a NoVa drasztikus csökkenésének köszönhetően - akár 1500 euró is megtakarítható a vételkor.

A kormány az intézkedéstől évente 33 ezer tonnával kevesebb széndioxidot és 21 millió euróval több adóbevételt vár, közölték az osztrák pénzügyminisztériumban. A környezetvédő parlamenti ellenzék kevesli a szigort, rámutatva, hogy pótadót végül is csak az újonnan forgalomba kerülő autók 20 százaléka után fognak fizetni - legalábbis az eddig helyzet szerint -, hiszen tavaly a forgalomba került személyautók többségének gyári kibocsátási normája 120-160 gramm között volt.