A Nicolas Sarkozy államfő által októberben meghirdetett "zöld forradalom" első konkrét intézkedése teljesen megváltoztatta a járműpiacot Franciaországban. Január elseje óta a franciák az új autójuk széndioxid-kibocsátásától függően vagy 200 és 2600 euró közötti összegben környezetvédelmi illetéket fizetnek be, ha a kibocsátás több 160 grammnál kilométerenként, vagy éppen 200 és 1000 euró közötti összegben kedvezményt kapnak, ha a kibocsátás kevesebb 130 grammnál kilométerenként.
A kilométerenként 130 és 160 gramm közötti széndioxid-kibocsátóknak nem kell fizetniük, de bónuszt sem kapnak. Tavaly még ebbe a kategóriába tartozott a Franciaországban futó járművek 45 százaléka. A prémiumot érdemlő, kilométerenként 130 grammnál kevesebb széndioxidot eregető "tiszta" járművek pedig a francia eladások harminc százalékát adták 2007-ben.
Az első becslések szerint az új rendszernek köszönhetően az év első felében 50 százalékkal megugrott a 130 grammnál kevesebb széndioxidot kibocsátó járművek eladása, és 40 százalékkal csökkent a 160 grammnál többet kibocsátók, azaz a legszennyezőbbek iránti kereslet. A kormány tervei szerint jövőre a legszennyezőbb járművek után nemcsak a vásárláskor, hanem minden évben be kell majd fizetni az illeték egyelőre még nem meghatározott összegét. A tiszta járművek tulajdonosai számára azonban továbbra is csak egyszer fog járni a környezetvédelmi engedmény, amely idén várhatóan 200 millió eurójába kerül a francia államnak.
A környezetvédelmi bónusz-máluszt a kormány húsz, egyéb háztartási termékre, a plazmatévétől a hűtőszekrényen át a villanykörtéig szeretné jövőre kiterjeszteni. A végleges lista csak az év végére készül el. Jean-Louis Borloo környezetvédelmi miniszter a France 2 közszolgálati televízió híradójában elmondta: nem lesz könnyű megállapítani az objektív kritériumokat, de a világban előbb-utóbb úgyis a környezetbarát árak fognak érvényesülni, és Franciaország szeretne az első ország lenni, amely ezt tudatosan be is vezeti.