fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Csalódottak a légitársaságok
2008. július 4., 12:51
Az Európai Parlament egyezségre jutott az Európai Tanács Elnökségével arról, hogy a légi közlekedést 2012 elejétől bevonják az EU kibocsátás-kereskedelmi rendszerébe, és ez az intézkedés az uniós légitársaságok mellett az európai repülőtereket használó harmadik országbeli légi fuvarozókra is vonatkozik majd.

Az európai szennyezőanyagkibocsátás-kereskedelmi rendszerbe (ETS) bekerülő légitársaságokat széndioxid kvóta vásárlására kötelezik 2012. január 1-jétől, ha kibocsátásuk túllépi a számukra megállapított keretet. Károsanyag-kibocsátásukat kettős szabály fogja korlátozni. Az első szerint 2012-ben a referencia-időszak - 2004-2006 - terhelésének 97 százalékára, 2013-tól pedig 95 százalékára kellene csökkenteniük kibocsátásukat. Amelyik légitársaság ezt túllépi, az pluszkvótát vásárolhat majd az európai rendszerben lévő bármely vállalattól, akár egy nehézipari vagy építőipari cégtől is. A második szabály ezt azzal szigorítja, hogy a számukra engedélyezett kvóta 15 százalékát sem kapnák meg ingyen és automatikusan, hanem arra aukción kellene licitálniuk.

Az Európai Légitársaságok Szövetsége (AEA) tegnap közleményben hangoztatta aggodalmait a várható európai szabályozás miatt, emlékeztetve, hogy az amerikai kormány és a légitársaságok nemzetközi szövetsége (IATA) is tiltakozik a korlátozások ellen. Az Egyesült Államok azzal fenyegetőzik, hogy bevezetése esetén megtámadja az uniós szabályozást a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezetnél (ICAO). A környezetvédelmi adóval szemben inkább a kibocsátás-kereskedelmet preferáló iparági képviselők főként azt kifogásolják, hogy a megállapított maximális kibocsátási kvóta 15 százalékát is pénzért kell majd megvenniük.

Aggodalmaik különösen az üzemanyagárak drámai emelkedése miatt erősödtek fel. Az AEA, a 33 legjelentősebb európai légitársaság érdekeit képviselő szervezet arra figyelmezteti a politikusokat, hogy a légi közlekedés kibocsátás-kereskedelmével (ETS) kapcsolatos politikai alku súlyos következményekkel járhat az európai légiipar nyereségességére és versenyhelyzetére. Felhívja a figyelmet arra is, hogy nem garantált az intézkedéstől elvárt környezetvédelmi előnyök realizálása sem. Ami biztos, hogy ennek a szabályozási kompromisszumnak a következtében az európai fuvarozók piaci részesedése csökkenni fog nem-európai versenytársaikkal szemben; azokkal, akik járataik útvonalvezetésének módosításával az EU-n kívüli légtérbe terelik majd át forgalmuk egy részét. Ezzel az üvegházhatást okozó gázok kibocsátása világviszonylatban egyáltalán nem fog csökkenni, legföljebb nem az EU légterében történik majd a széndioxid-kibocsátás.

Az AEA felhánytorgatja, hogy annak a programnak a megvalósítása, amely a környezetvédelem szempontjából valóban jelentős eredményt hozhatna, vagyis az Egységes Európai Égbolt megteremtése, még mindig várat magára. Az európai légi forgalom irányításának racionalizálását célzó terv évente 12 millió tonna széndioxid-kibocsátás megtakarítását eredményezhetné. Éppen ezért elfogadhatatlannak tartják az európai fuvarozók, hogy a légitársaságoknak engedélyt kell vásárolniuk az üzemanyag beszerzésére, amit azután a szétdarabolt európai légtérben cikk-cakkban haladva, repülőterek felett körözve vagy a felszállópályán várakozva feleslegesen elégetnek, olvasható az AEA közleményében.

(greenfo.hu)