Erre vonatkozólag Fabio de Lillo, az olasz főváros áprilisban megválasztott új, jobboldali vezetése által kinevezett környezetvédelmi biztos tett javaslatot, amelytől azonban szerdán elhatárolta magát Gianni Alemanno, a város polgármestere.
A javaslat szerint a római belvárosban a legkevésbé környezetszennyező kocsikra napi 2 eurós (470 forint) behajtási díjat vetnének ki, míg a dízelmotoros öreg autók sofőrjeivel akár 10 eurót is fizettetnének naponta. A kezdeményezés célja az állandó belvárosi dugók megszüntetése és a levegőminőség javítása lenne. A "szennyező fizet" elvén alapuló útdíj fizetése alól csak a városközpont lakói mentesülnének.
Rómában minden télen nagy gond a szmog, amely már olyan koncentrációt is elér, hogy az utóbbi években többször teljes autózási tilalmat kellett elrendelni. Alig hangzott azonban el a javaslat, máris elhatárolta magát tőle maga Alemanno, és "személyes feltevésnek" minősítette azt.
Milánóban már működik hasonló "ecopass" rendszer, de a polgármester szerint alaposabban össze kell hasonlítani a két nagyváros közlekedését, mielőtt megpróbálnák átültetni Rómába az észak-olaszországi metropolis gyakorlatát.
Az olasz főváros új vezetése azonban már tett egy lépést a környezetbarát közlekedés érdekében. A júniusban indított biciklis-program keretében 30 euróért megvásárolt éves tagsági kártyával félórára ingyenesen lehet kerékpárt kölcsönözni a belső kerületekben, azon túl félóránként növekvő összegért lehet használni a kétkerekűt.