fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
A gázpiaci liberalizációról szavazott az Európai Parlament
2008. július 9., 18:41
A gáztermelési és -szállítási tevékenység teljes tulajdonosi szétválasztása mellett a független szállításirendszer-üzemeltető modellt is elfogadhatónak tartaná az Európai Parlament, amely szerdán Strasbourgban megszavazta a gázpiaci liberalizációról szóló jelentést.

Az Európai Bizottság eredeti javaslata két lehetőséget adott volna a tagállamoknak: vagy a termelési és szolgáltatási, illetve a hálózatüzemeltetési tevékenység teljes tulajdonosi szétválasztását, vagy az integrált vállalatok fenntartását úgy, hogy a szállító hálózatot átadják egy független rendszerirányítónak (independent system operator - ISO).

Az uniós szakminiszterek június 6-ai tanácskozásán újabb lehetőségként a független szállításirendszer-üzemeltető modellt (independent transmission operator - ITO) határozták meg. Ez utóbbi szerint a cégek megtarthatnák tulajdonukban a vezetékeket, de biztosítani kellene, hogy ezek a gyakorlatban függetlenül működnek. Az EP-képviselők most elvetették az ISO-t, de támogatták az ITO-modellt. (Megjegyzendő, hogy júniusban az árampiaci liberalizációnál az EP még a teljes tulajdonosi szétválasztás kizárólagosságára voksolt.) A parlament azonban az ITO-t is kiegészítette több biztosítékkal. Így például független vagyonkezelőt kellene kinevezni, valamint felügyeleti szervet kellene létrehozni az érdekelt felek képviselőiből.

Az EP-képviselők számos fogyasztóvédelmi rendelkezéssel is gazdagították a szöveget. Eszerint a fogyasztónak joga lenne külön díj nélkül felmondania a gázszolgáltatóval kötött szerződést, kompenzációt kaphatna, ha a szolgáltatás minősége nem megfelelő, legalább negyedévente tájékoztatni kellene őt áramfogyasztásáról és annak díjáról, két héten belül szolgáltatót válthatna, tájékoztatni kellene őt jogairól, az irányelv hatályba lépését követő tíz éven belül pedig hozzáférést kellene neki biztosítani az "intelligens fogyasztásmérőkhöz".

Az EP a kapacitások megfelelő elosztása és a hálózat biztonságának fokozása érdekében támogatná, hogy a szállításirányítóknak regionális szintű, több tagállamot lefedő integrált rendszereket legyen kötelező létrehozniuk.

(MTI)