Az állami pénzkiadás legfőbb és garantáltan pártfüggetlen ellenőre, az ÁSZ ebben a 134 oldalas dolgozatban szenvtelen hidegséggel részletezi, hogy a Medgyessy- és Gyurcsány-kormányok mit műveltek sztrádaépítés címén. Nincs értelme akár csak rövid kivonat készítésének sem; bárhol fölüthetjük az ÁSZ-jelentést, minden lapján ugyanazt találjuk. Mérhetetlen felelőtlenséget és pazarlást, karöltve a (szándékos?) döntéshozatali dilettantizmussal.
Érjük be most egyetlenegy adattal: az MSZP-SZDSZ 2003. évi autópálya-törvénye 2004 és 2007 közt 687 kilométer gyorsforgalmi út átadását írta elő, ebből 413 kilométer készült el. A 2007. évi átadásra törvényben kijelölt 12 útszakaszból egyet sem helyeztek forgalomba. A dokumentum megerősíti a pletykát, miszerint az M7-es sztráda kőröshegyi völgyhídjának terve olyan alapos volt, hogy két pillért utólag kellett beleterveztetni a "kész" tervbe.
Csupán a fentebbi bekezdés tartalma elegendő a kormány bukásához minden önmagát becsülő demokráciában. Ám ha azt is meggondoljuk, hogy nemcsak a késések és elmaradások, hanem a megépült projektek sem mutatnak épeszű logikát, akkor igazából azt kellene megkérdeznünk: miért nincsen ebben az országban már legalább egy éve általános sztrájk?
Nem kevesebb, mint háromszor adták át ünnepélyesen 2003 nyarán a szekszárdi Duna-hidat. Emlékezetes epizód, hogy a harmadik, miniszterelnöki avatáson Medgyessy Péternek a közútpolitikáról nem volt mondanivalója, viszont kifejtette, hogy minden óvodást ingyen étkeztet a kormány - amit tíz perc múlva cáfolt a helyettes kormányszóvivő... (Ez világrekord a maga nemében!) Jelenthetjük a választóknak, hogy a hídnak értelmet adó M9-es autóút úgy lett elfelejtve, ahogy van. Egy centiméternyi nem épült meg belőle az elmúlt öt évben, s a tervezés is "ráért". A szekszárdi Duna-híd "nagy testvére" a dunaújvárosi. Avatásán Gyurcsány Ferenc (tévesen) azt állította, hogy ez az első folyami sztrádahidunk - sajnos, azt elfelejtette hozzátenni, hogy ez sem vezet sehová sem. Ugyanis az M8-as főút, amelynek része lenne, nem ér el idáig, sőt még a nyomvonalát sem sikerült megnyugtatóan tisztázni hatévi MSZP-SZDSZ-kormányzás alatt.
A feledés homályába vész az M2-es Budapest és Vác, illetve Vác és az országhatár közt. Kész csődtömeg az M0-s, késésben lévő és el sem kezdett szakaszaival. Büntetésben van a Dél-Alföld, oda minek út... Zsákutcába torkollt az M3-as tiszántúli szakasza. Nem része a sztrádaprogramnak, de 2003-ban még úgy volt, hogy 2004-től épül az aquincumi Duna-híd. Hely hiányában abbahagyjuk a felsorolást...
Végeredményben az ÁSZ javaslatai pontosan leírják a felelőtlen kormányzás néhány ismérvét. Javasolják a számvevők, a kormány a jövőben tegyen eleget kötelességének, és tájékoztatja az Országgyűlést a sztrádatörvény megvalósulásáról. Azt is ajánlják, hogy a kabinet gondoskodjék pénzről a törvényben előírt sztádaépítkezésekhez. Ennyi "félig törvényszegés" után sétáljunk át képzeletben az ÁSZ-jelentésben is fölsejlő bíróságra. Ott éppen Kulcsár Attila perét tárgyalják, a sztrádaépítésekhez hasonló érdeklődéstől övezve. Mint tudjuk, Kulcsárnál több milliárd forintnyi sztrádapénzt is forgott. Két útépítő is üldögél vele a vádlottak padján, de ha végiggondoljuk, hogy az érintett közfeladat közpénzei fölött állami döntéshozatal volt, arra a következtetésre kell jutnunk, hogy a vádlottak padjáról hiányzik néhány ember, pontosabban 2003-ban hivatalt viselő döntéshozó. Húszmilliárd forint ugyanis nem akkora összeg, amekkorát becsületesen működő kormányzás esetén el lehet sikkasztani.
Nem zárható ki, hogy Kulcsár Attila és egyes vádlott-társai bizony egyetlen napot sem fognak börtönben tölteni. Ez akkor lehetséges, hogyha majdani jogerős büntetésük megegyezik annak az időtartamnak a felével, amelyet "lakhelyelhagyási tilalom" alatt töltenek, amit ugyebár a törvény kettő az egyben bevált a börtönre. Kulcsár azért számíthat öt évnél nem hosszabb büntetésre, mert részletes tényfeltáró vallomást tett. Csak azt nem mondta meg, ki az a "Gyurcsányi", akire hivatkozva biztatta egyik vádlott-társát, hogy ne aggódjon, majd ő kihúzza a slamasztikából. Tényleg, ki lehet a Gyurcsányi?