ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Sodródunk a következetlenségben

Sodródunk a következetlenségben Kovács Árpád, az Állami Számvevőszék elnöke szerint az állami osztogatáshoz nincsenek már meg a források. A Magyar Hírlapnak adott interjújában elmondta: az ÁSZ soha nem utólag szól, hanem folyamatosan jelzi a közpénzekkel gazdálkodás betegségeinek egyre aggasztóbb tüneteit.
Létrehozva: 2008. július 25., 08:58 | Utoljára frissítve: 2008. július 27., 10:11
nyomtat küld

- A minap úgy nyilatkozott, hogy a vártnál nagyobb lehet az a gödör, amelybe a magyar gazdaság került, s nem látja azokat a programokat, amelyek felemelhetik Magyarországot. Véleménye szerint milyen azonnali lépésekre volna szükség, hogy kilábaljunk?

- Nyilvánvaló, hogy a költségvetési gazdálkodás osztogató jellegét nem lehet tovább fenntartani, mert nincs rá fedezet. Azt is be kellene látni, hogy hiba, ha mindig a költségvetésre összpontosítunk, azt ostorozzuk, és nem vesszük észre, hogy a reálgazdaság teljesítőképességével is nagyon súlyos gondok vannak, s az adók ügye csak az egyik összetevője a problémáknak. Már megszoktuk, hogy mindenért a költségvetés étvágyát okoljuk, összemossuk a társadalmi szolgáltatások kifizetéseivel az igazgatási kiadásokat. Tény ugyanakkor, hogy az is sok pénz. A teljes központi közigazgatás 130 milliárd forintba kerül, ami három egyetem éves működési költsége. A költségvetésen a legnagyobb teher ugyanakkor a szociális ellátórendszerek ellentmondásos, gyenge hatékonyságú, és így igen drága működtetése, miközben minőségükkel, az általuk nyújtott biztonsággal elégedetlenek vagyunk. De hát ez sok-sok éve köztudott.

- A szociális ellátórendszerek költségét hogyan lehet radikálisan úgy csökkenteni, hogy azt az emberek is képesek legyenek elviselni?

- A számvevőszéki jelentések sorra jelzik az úgynevezett "üzemi", napi gazdálkodáshoz köthető tartalékokat, s ezekben a kérdésekben többnyire figyelembe is veszik, hasznosítják segítő ajánlásainkat. Ugyanakkor szinte közhelyszerűen tudott: az alapvető változásokhoz az olyan kulcskérdésekben, mint a nyugdíjak ügye, a vállalkozói terhek, az öngondoskodás lehetősége és mértéke, a tanulás támogatása, a szociális segélyezés jogosultsága, és sorolhatnám tovább, egyezségre kellene jutni. Ha egyik politikai oldalnak van egy valóban megvalósítható, gazdasági számításokkal alátámasztott, jó ötlete, akkor az kapjon támogatást. S ne zsigerből mondjon ellent a másik oldal csak azért, mert nem az ő ötlete volt, vagy azért, mert néhány hónapra néhány tized százaléknyi népszerűség-növekedést könyvelhet el.

- A Nemzetközi Valutaalap is jelentős bizonytalanságot lát a magyar költségvetésben, mert kiszámíthatatlan. Szerinte emiatt jelentős tartalékot kell beépíteni. Melyek a bizonytalanság legfontosabb tényezői?

- A megbízhatóság, kiszámíthatóság terén kell továbblépni, mindenekelőtt az ígéretek felelősségében, betartásában a problémakezelés, az állami magatartás következetességében. Ehhez képest például az elmúlt években a költségvetés pillanatnyi helyzete befolyásolta a különböző privatizációs döntéseket. Ez néha olyan következményekkel járt, mint a Budapest Airport magánosításából befolyt pénz esetében, amit már előre föléltünk. S bár igaz, hogy ez mentette meg a 2005-ös költségvetést, de a 2006-os aztán törvényszerűen "elszállt". A számvevőszék nem akkor szól, amikor a baj bekövetkezik. Az érintettel egyeztetjük, hogy milyen szempontok alapján vizsgálódunk. Tudják, hol keressük a hibákat, eredményeket. És nem tagadom: jobban szeretnénk az utóbbiakról számot adni. A tapasztalatainkat az érintettek általában előzetesen tudomásul veszik. Írásban erről nyilatkoznak, hiszen tényekről van szó. A gond az, hogy a nagyobb összefüggéseket illetően csak az ötödik-hatodik jelzés után kezdenek ránk odafigyelni, különösen, amikor már a nyilvánosság előtt "robban a bomba". Akkor aztán vitatják, hogy miért dugjuk az orruk alá a róluk készült hibalistát, s főleg miért hozzuk azt nyilvánosságra, hiszen különben is, nem is úgy van, és amúgy ők is tudják... Folyamatosan jelezzük az államháztartás "egészségi állapotának" adatait. Pontosan úgy, ahogy a kórházakban a laborvizsgálatok eredményei mellett ott van, hogy az értékek mennyire lépik túl az egészséges határértéket, mi is jelezzük a túlköltést, s a normáktól való eltéréseket. A múltról a jelenben a jövőnek igyekszünk szólni. Hiszen holnap és holnapután is élünk. Lesznek unokáink, van felelősségünk a jövőért, s ebbe a hibákból való tanulás képessége is messze beletartozik. Mi is itt élünk. Ez a hazánk.

- A kőröshegyi völgyhíd építésének kritikája mellett a számvevőszék a közelmúltban több jelentésével is "kiverte kormányzati körökben a biztosítékot". A MÁV Cargo privatizációjáról szóló vizsgálatuk eredménye alapján pedig még az sem kizárt, hogy büntetőeljárás lesz a vége.

- Sajnálnám, ha ez "biztosíték" kérdése lenne. Végezzük a dolgunkat, s ezt, úgy vélem, többnyire tudomásul veszik. A MÁV gazdálkodása ellenőrzésének ténye másfél-két éve tudott. A vizsgálat alapján készült jelentés nagyjából két hónapja zárult. Most is akkor hoztuk nyilvánosságra jelentésünket, amikor abban az érintett tárca, illetve a vizsgált szervezet vezetője is megtette írásban a véleményét. A MÁV-ról szóló jelentésünk esetében a pénzügyminiszter és lényegében a gazdasági miniszter is a számvevőszékkel egyetértő nyilatkozatot tett. A konkrét ügytől függetlenül ezért nem értem azokat a reakciókat, amikor azzal védekeznek, hogy még nem is látták a jelentésünket. Dehogynem! Olyannyira, hogy az írásba adott válaszok a jelentéseink végén olvashatók is, hiszen azokat ugyanúgy közzétesszük, mint a megállapításainkat.

- A hazai költségvetés mellett a legjelentősebb forrásbevonást az uniós támogatások jelentik. Ezek kezelésében mik a legfőbb hiányosságok?

- Hiba volt, hogy olyan elképesztő várakozást keltettünk, amit soha nem lehet teljesíteni. Az uniós pénz az éves költségvetés elosztásában öt-tíz százalékot jelent. Ám azt kommunikálni, hogy ez fog megoldani mindent, óriási hiba volt. A másik probléma pedig az volt, hogy a lakosságot, vállalkozókat, önkormányzatokat nem készítették föl időben a pályázati rendszerrel kapcsolatos tudnivalókra. S annak ellenére, hogy ezt az intézményrendszert többször átszervezték, azt mondhatom, hogy Magyarország nem teljesít rosszul. Ami nagy kockázatot jelent, az az úgynevezett nagyprojektek ügye. Konszenzus kéne a döntésekhez, a metró, a MÁV, az autópálya vagy a kiemelt projektek esetében.

- Az utóbbi időszakban, úgy tűnik, mintha a korábbiaknál sokkal erőteljesebb hangvételben fogalmaznák meg a véleményüket.

- Jelentéseink hangneme nem retorikailag vagy jelzőkben vált keményebbé, hanem az újra meg újra ismétlődő hiányosságok ténye, szerepeltetése érint érzékenyebben mindnyájunkat.

- Milyen eszközrendszere van az ÁSZ-nak arra, hogy rábírja a különféle szabályok betartására a kormányt és a minisztériumokat?

- A magyar jogrendben nincs lehetőség arra, hogy kényszerítő eszközöket alkalmazzunk. A jelenlegi berendezkedés feltételezi: a számvevőszék által felsorolt hibákat kijavítják. A pénz egyébként nem a szabályszerűségi kérdéseken "úszik el". Ugyanis lehet valamit szabályszerűen, hovatovább tökéletesen, ám alacsony hatékonysággal és rossz célokra elkölteni. A világ abba az irányba halad, hogy létrehozzanak olyan szervezeteket, amelyek ennek a kockázatát csökkentik, de legalábbis szólnak, hogy ezt ne tedd. A döntéshozók felelősségét viszont nem lehet elvonni. Az nem működik, hogy kötelezően előírok valamit, de lépésem felelősségében nem osztozom, mondván, én csak egy külső javaslattevő vagyok. A minap egyébként kaptam egy levelet, amelyben valaki azt rótta föl, miért nem mondtam meg, hogy oda ne építsenek völgyhidat, ahol épült. S ha csak utólag vagyok ilyen okos, akkor inkább miért nem mondok le. Csak ismételni tudom: az ÁSZ sohasem utólag szól, magam pedig egy intézmény véleményét képviselem. Megjegyzem, szívesen, szelíden válaszolok a hozzám érkező levelekre, még - az igen elvétve - goromba hangúakra is. Az autópálya-építések menedzselési hibái pedig - miközben a mérnöki teljesítményeknek tisztelettel adózunk - korábbi jelentéseink sorában is tetten érhetők, bőven írt róluk a sajtó. Sajnos e tekintetben sem tudtunk újat, jobbat mondani. Nem a tükör tehet róla...

- Úgy tűnik, az utóbbi időben tett súlyos megállapításaiknak nem volt kellő következményük, és ez szükségszerűen magával hozza annak igényét, hogy az ÁSZ több jogkört kapjon. Ön szerint is ez a megoldás?

- Egy jogállamban sohasem azonos a tényfeltáró-nyomozó, a bíró és az ítéletvégrehajtó. Amikor ez összemosódik, az már nem jogállam. Mi ebben a felállásban nem az ítéletvégrehajtó és nem a bíró szerepét töltjük be, hanem a tőlünk telhető legpontosabban azt rögzítjük, ami a valóság.

- Ha valami egy egységbe kerül, de hármat fordítottak rá, és az ÁSZ megállapítja, hogy a kétharmada teljesen fölösleges közpénzkidobás volt, akkor annak következményének kellene lennie!

- Ha nem büntetőjogiak a következmények, akkor az ilyen esetben munkajogi felelősségre vonás szükséges. Az ÁSZ évente nyolc-tíz esetben kezdeményez büntetőjogi felelősségre vonást, fennállásunk óta nagyjából 120 eljárást indítottunk. Ám mind a büntetőjogi, mind a munkajogi kezdeményezés érvényesítése a sűrű intézményrendszeri, személyi változások miatt nehéz. Mondok példát. Vajon kinek a kötelességszegése volt, amikor néhány éve az Egészségügyi Minisztériumban az egyik szobában találtunk háromszázmillió forintnyi tanulmányt, amit ki sem nyitott senki. Igen ám, csak azokat, akiknek a kötelességük lett volna ezeket elolvasni, mire oda jutottak, hogy ezt megtegyék - az éppen soros csapatváltás következtében -, elbocsátották. Vagy például a Gazdasági Minisztériumban 3,7 milliárd forintnyi leltárhiányt találtunk, ami szintén annak volt a következménye, hogy előbb elbocsátották azokat, akik a leltárt készítették. Az újaknak pedig fogalmuk sem volt arról, hogy mit hol keressenek. Bár utóbbit - tudomásom szerint - azóta rendbe tették, ez is a stabilitás hiányát mutatja. Sok más példát is találhatunk egyébként pazarlásra: például felépítettek feszített víztükrű medencéket vagy tornacsarnokokat, csak éppen nincs a tornaórához gyerek. De ilyen kampányjellegű divat a bicikliút-építés, a fürdőépítés, ami megvalósult ugyan, de sok önkormányzatnak a karbantartásra már nincs pénze, s hát vendég is kell.

- Miként jelenhetne meg a szabályozásban a személyi felelősség?

- Az ÁSZ hosszú ideje szorgalmazza, hogy a közpénzügyi szabályozás részeként jelenjen meg a gazdálkodói felelősség. Ha például valaki túlkölt, akkor a következő évben kevesebb költségvetési forrást kapjon. Ha viszont nagyon erőteljes büntetőjogi kategóriát kapcsolnánk a hatékonysági típusú döntésekhez - például börtönt -, akkor gyanítom, hogy olyan értelmes embert nem találnánk, aki magát ennek a veszélynek kitenné. Egyébként a menedzserszerződésekben rögzített magas végkielégítéseknek is az az oka, hogy az érintett be akarja biztosítani magát arra az esetre, ha egy fél év múlva bekövetkező koncepcióváltás miatt a munkáját szükségtelennek ítélnék. Ebből is az látszik, hogy a hosszú távú értékekkel szemben nagyobb szerepük van a rövid távú, főként anyagi érdekeknek.
Egy e-mailben mégis lemondásra szólították föl kollégáinak a kőröshegyi völgyhíd gazdaságosságát vitató kritikája miatt, azt vetve a szemére, hogy miért "csak utólag ilyen okos". Kovács Árpád tizenegy évnyi ÁSZ-elnökségének legfontosabb tapasztalata, hogy Magyarország erősen sodródik az árral, s az állam gazdálkodása következetlen.

- Mi volt tevékenysége elmúlt tizenegy évének legfontosabb következtetése?

- Az, hogy Magyarországon erős a sodródás. A fogadkozások ellenére a rövid távú érdekérvényesítés figyelhető meg a hosszabb távú érték- és érdekharmonizáció helyett. Annak ellenére, hogy a világ, a versenyben maradáshoz szükséges 21. századi alkalmazkodás épp ezt a kettősséget követeli meg.

(magyarhirlap.hu)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések