A lépést - ha végül a törvényhozás rászánja magát - az teszi szükségessé, hogy a már korábban meghirdetett, önkéntes akciók nem találtak kellő számú követőre. Jelenleg csak a Marks and Spencer nagyáruház szed 5 penny összegű díjat az egyszer használatos csomagolóanyagok darabjáért, ennek nyomán itt 80 százalékkal visszaesett irántuk az igény - írja a Telegraph.
Bár a Tesco és a Sainsbury láncolat is jelezte csatlakozási szándékát, utóbb azonban elállt a gondolattól. Jelenleg Nagy-Britanniában évente mintegy 13 milliárd műanyag szatyrot és zacskót osztogatnak el a vevők között, ellenszolgáltatás nélkül. Írországban 2007 elején vezették be, kötelező érvénnyel a fizetőssé tételt, az akciót ott a kormány utólag úgy kommentálja, hogy bámulatos eredményeket hozott, mert mintegy 90 százalékkal kevesebb került forgalomba az adott eszközből.
A szomszédban elért siker - és az otthoni felemás helyzet - láttán Gordon Brown brit miniszterelnök kijelentette, hogy törvényi úton rendelik el a műanyag szatyrok ingyenességének felszámolását, ha az önkéntes akciókról végképp kiderül, hogy hatástalanok. Erre már a folyó évi költségvetési törvény is tartalmaz utalásokat, így ősszel várhatóan elfogadják a törvényt, amelyet jövő év elején hatályba lehetne léptetni. A kiskereskedelmi érdekvédelmi szervezet ugyan szeretne még némi haladékot és esélyt kapni az "önkéntesség" érvényesülésére, a Telegraph szerint azonban erre egyre kevesebb az esély.