- Demonstrációra készül a Vám- és Pénzügyőrség Független Szakszervezete. Miért telt be a pohár?
- Nincs megbecsülve az állomány. Azonos vagy hasonló feladat ellátásáért jóval kevesebb pénzt visz haza egy pénzügyőr, mint más fegyveres szervezet tagja. Például a nyomozati pótlékunk húsz százalék, míg a rendőröknél ez 65. Nálunk nincs délutánospótlék, és jóval alacsonyabb a kutyavezetői vagy a gépjármű-vezetői pótlék, mint a társszerveknél. A közterületi szolgálatot ellátó vám- és pénzügyőrök nem kapják meg azt a 45 százalékos közterületi pótlékot sem, amit a rendőrök. Nem kap különleges bevetési pótlékot a Merkúr bevetési egység sem, míg a rendőrség hasonló kommandós szervezeteinek munkatársai igen. De a közalkalmazotti állományt is hátrányosan megkülönböztetik, például nem kapnak lakhatási támogatást, illetve nem adómentes a ruhapénzük. Mindez diszkriminatív, holott egy pénzügyőr egy év alatt 181 millió forintot hoz a költségvetésnek, a végrehajtó állomány négyszáz-ötszáz milliót.
- Viszont, ha teljesítik a bevételi tervet, jutalmat kapnak az év végén.
- Igen, de ezzel együtt is kevesebb a bér, mint más szerveknél, például a rendőröknél.
- Teljesíthető az idei bevételi terv?
- Egyre feszítettebb az elvárás. A beszedés eredményessége nagyban múlik a gazdaság teljesítményén és a pénzbeszedés hatékonyságán. A háromszáz forint feletti üzemanyagár miatt csökken a fogyasztás, s emiatt az adóbevételek is. Így nem tudom, hogy teljesül-e a bevétel. Ha nem, annak hatása lesz a bérekre.
- Milyen fizetésekről beszélünk?
- Jogi, közgazdasági diplomával vagy szakirányú végzettséggel rendelkező pályakezdő kolléga nem visz haza többet havi nettó 81 ezer forintnál. Egy tiszt, aki fogalmazó, 92 ezer nettót kap.
- Plusz a pótlék.
- Nem, ez már azzal növelt.
- Mennyire számít ez alacsony bérnek a vámosok között az unióban, illetve a régióban?
- Múltkor egy berlini konferencián szóba kerültek a fizetések. Kinevettek, és nem hitték el a külföldi kollégák, hogy mennyi pénzért dolgozunk. Ma már a románok is a mi bérünk többszörösét keresik.
- Az alacsony fizetések miatt mennyire harapódzik el a korrupció?
- Mindennek ellenére elenyésző a visszaélések száma.
- Magasabbak bérekkel tovább lehetne csökkenteni a korrupciót?
- Mindenképpen, s nagyobb lenne a megtartóerő is.
- Az alacsony bérek miatt nem hígul fel az állomány?
- De igen.
- Mennyire jellemző az elvándorlás?
- Megindult a tíz-tizenöt éves szakmai tapasztalattal rendelkező kollégák elvándorlása az adóbehajtási és a nyomozati területről. Meglepetés, hogy a rendészeti szakterületről is tömegével távoznak a rendőrségre, vagy legalábbis szeretnének.
- Nem mehetnek át?
- A munkáltató ehhez nem mindig járul hozzá. El lehet gondolni, hogy aki álláspályázatot nyer a rendőrségnél, de a parancsnoka nem engedi el, milyen szájízzel fog vámosként tovább dolgozni.
- Friss erő, új pénzügyőrök?
- Vannak, de sokan a próbaidő alatt azt mondják, bár tetszik nekik a munka, ennyi pénzért ekkora felelősséget mégsem vállalnak.
- Azt beszélik, hogy a testületnél folyamatosak az átszervezések. Ez az újabb és újabb kihívásoknak vagy esetleg szervezetlenségnek tudható be?
- Változnak a feladatok, és emiatt történnek ezek a lépések. Mi azért felhívtuk a vezetés figyelmét, hogy lassan le kell állítani az átszervezéseket, s ki kell alakítani a végleges struktúrát.
- Mennyire elkeseredettek a kollégái?
- Nagyon, hiszen számos negatívum éri őket. Például egy adott beosztási kategóriában tíz év után nem emelkedik a fizetés. A parancsnokok viszont sokakat nem sorolnak előre egy-egy kategóriával, holott ezzel több lehetne pénzük, mert azt mondják, nincs rá fedezet. Nemrég az illetékes parancsnokoknak levelet írtam, s kértem őket, hogy változtassanak ezen. Eddig csak minden második válaszolt.
- Lehet, hogy a többiek nem tudnak írni?
- Bízom benne, hogy ők is felelnek.
- A törvény biztosítja a pénzügyőrök tervszerű előmenetelét. Mivel ez nem történik meg, akkor itt jogsértés folyik?
- Igen, törvényt sértenek, mert nincs meg ehhez a pénzügyi fedezet.
- Vannak, akik arra panaszkodnak, hogy lakhelyüktől távol kell dolgozniuk.
- Méltányosan kellene meghatározni a kollégák szolgálati helyét, de ez valóban nem minden esetben van így. Nem a lakhelyükhöz közeli vámparancsnokságra helyezik őket, hanem a családjuktól távol. Van rá példa, hogy több száz kilométerre kell szolgálatot teljesíteniük. Volt olyan tiszthelyettes kolléga, aki a fizetése felét benzinre költötte, mert a testület által a kilométerenként fizetett kilenc forint nem volt elegendő a tankolásra, tömegközlekedés pedig nem volt. Emiatt több pert indítottunk. Jelentős probléma, hogy a kollégáknak nem jelölik ki előre a pihenő- és szabadnapjukat, mert arra dupla szabadidő-megváltás vagy dupla bér járna. Nem határozzák meg tíz napra előre, ki mikor dolgozik, hanem előző este közlik velük, "gyere, vagy ne gyere holnap". Ráadásul egyes helyeken a kötelező óraszámnál kevesebbet teljesíttetnek, s azt mondják, mivel ez nincs meg, a szabad- vagy pihenőnapon teljesített szolgálatért nem fizetnek túlórát.
- Mikorra tervezik a megmozdulást?
- Ha nem lesz megállapodás, akkor ősszel ötszáz-ezer fős demonstrációt tartunk.
- Tételezzük fel, hogy odavonulnak mondjuk a Pénzügyminisztérium elé, aztán a kormány, a szaktárca semmit sem tesz az ügyükben, mondván, "előbb-utóbb megunják, hazamennek". Akkor mit tehetnek?
- Újabb demonstrációt tartunk. Tagja vagyunk az Európai Pénzügyi Dolgozók Érdekvédelmi Szövetségének, s akár európai szinten jelezzük majd problémáinkat, hiszen 2006 óta türelmesen várunk, de senki nem segít.
- Demonstrálás helyett miért nem tárgyaltak az elmúlt években?
- Komplex javaslatot nyújtottunk át a pénzügyminiszternek, részletezve, miként lehetne rendezni a jövedelmi viszonyokat, de nem kaptunk választ.
- A minap találkozott Keller László államtitkárral. Jutottak valamire?
- Nem hangzott el konkrétum. A javaslatainkat nem vonjuk vissza. A tárgyalásokat fel akarjuk gyorsítani, s bízunk benne, hogy a pénteki találkozón már kézzelfogható eredmény születik. Ettől tesszük függővé, mit lépünk a jövőben.