El kellene számoltatni a főváros vezetését minden egyes forinttal - az "I love metró" reklámkampánytól kezdve az összes kommunikációs és egyéb tanácsadó feladatokra kidobott százmilliókig -, amelyet a metróépítés égisze alatt dobra vertek a városházán. Nem létezik, hogy százmilliárdokban mérhető közpénzzel ilyen felelőtlenül lehet bánni egy parlamentáris demokráciában, ahol a polgárok adóiból mindenféle állami szervezeteket működtetnek.
Hogy lehet az, hogy miközben a szívkórházaknak nincs elegendő pénzük életmentő műtétek elvégzésére, éveket kell várni súlyos fájdalmakkal járó betegségek műtéti orvoslására, hogy családok százezrei kínlódnak a megélhetésükért egyik hónapról a másikra, aközben azzal kell szembesülnünk, hogy most éppen azért áll le a 4-es metró alagútfúrása, mert kiderült, hogy engedély nélkül akartak fúrni egy átkötő alagutat? Most a közlekedési hatóság függesztette fel az építkezést, pedig a kormánynak kellett volna, mert ilyen drágán metrót építeni bűn. Megmondták ezt már komoly közgazdászok is, sőt az ellenzék is felvetette, kapott is érte eleget. Az építkezés kellős közepén derült ki, hogy nincs engedély egy szakaszra.
Elképesztő. Most éppen az engedélyezési eljárással fogják múlatni az időt néhány hónapig. Ami milliárdos nagyságrendben drágítja tovább a világ legdrágábban és leghosszabb idő alatt megvalósuló metrójának az építési költségét. Mindennek az az oka, hogy a kivitelező francia cég nem gondolta úgy, hogy az átkötő alagút fúrásához engedélyt is kell kérnie, ám a megrendelő és a hatóság meg úgy gondolta, vélhetően jogosan, hogy kell. De hogy lehet vita tárgya egyáltalán az, hogy egy Duna alatti építkezésnél nem furkálnak csak úgy, hatóság által engedélyezett terv és technológia nélkül? Vajon milyen műszaki színvonalon készítették elő hosszú évek alatt ezt a beruházást?
Mi fog itt még kiderülni?
A 4-es metró nyomvonaltervére, megvalósíthatósági tanulmányára már 1994-ben rámondták az áment. A beruházás még csak az elején jár, de már több mint 500 milliárdnál tart a projekt költségvetése.Legutóbb 2011 júniusára ígérték az új szakasz átadását, kérdés, hogy a mostani hatósági intézkedés mennyivel tolja ki a határidőt. Az embereket nem is érdekli igazán, hogy 2011-re vagy 2012-re épül meg az a metró, mint ahogy az is hidegen hagyja őket, ha egy 500 milliárdra becsült beruházás végül 501-be kerül. Pedig az az egymilliárd, amivel most nőtt meg a költség, jóval több, mint ami ki szokta verni a biztosítékot. Az M6-os autósztráda nyomvonalán eközben nem létező buckákba fúrnak egymás után beomló alagutakat a magyar mérnöktársadalom nagy "dicsőségére". Persze azt is csillagászati áron.
Azt a beruházást is a korrupció gyanúja lengi be. És még ott sem látjuk az alagút végét.