fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Tarlós István nyílt levele Demszky Gáborhoz
2008. augusztus 25., 10:46


Tisztelt Főpolgármester Úr!


Ön a rendszerváltozás óta a főváros első embere. Ez kétségtelenül megterhelő lehet. Ám több mint másfél évtizede nem hagy kétséget aziránt, hogy Ön a négyes számú metró szülőatyja, megvalósításának első számú frontembere. Sajnos, a tekintélyes beruházás eddigi történetét inkább jellemzik a természetellenes politikai, olykor választási hecckampányok, mintsem a műszaki, pénzügyi problémák tisztázása. A közvélemény csak mostanában kezd a valós helyzetre eszmélni, mert Ön leginkább az emberek érzelmeire igyekezett hatni eddig.

A legutóbbi napok történései újabb súlyos kérdéseket vetnek fel, melyekre Öntől várom a választ. Különösen indokolja az Ön megszólalását az a tény, hogy a Főváros horribilis pénzeket fizet ki erre az építkezésre, minden egyébre beszűkítve ezzel a lehetőségeket. A remélt uniós támogatásnak is volna helye sok egyéb fővárosi feladat megoldására. Az nyilván átmeneti tudatzavarnak tekinthető, mikor a problémák felerősödésénél Ön megpróbál előkelő idegenként viselkedni.

Hiszen Ön felheccelte az embereket és szabályosan belehajszolta a várost ebbe a beruházásba. Ne azt kérdezze, hogy akarják-e a metró befejezését, mert arra nyilván "igen" a válasz. Az Ön korábbi súlyos kötelezettségvállalásai nem is hagynak már más utat. A baj az, hogy a konkrét megvalósítás körül is sokasodnak a problémák. Akár mellőzhetjük is azt az alapigazságot, hogy az Ön metrója egy csaknem negyven éves, rég elavult nyomvonalon halad. Ám a napokban a Gellért tér előtt megint leállították, majd — szabálytalanul — újraindították a fúrópajzsot, ami a jogkövetést mellőző, nehezen elfogadható magatartás. Ez ilyen komoly fővárosi beruházás esetén nem különösen szerencsés. Azonban, hogy kissé gyanús módon a leállítás szálai a DBR-hez vezethetők vissza, így más, a közvélemény által ma még kevésbé érzékelhető kérdések is felmerülnek a történtekkel összefüggésben:

1. Mennyi kötbért kénytelen fizetni naponta a Főváros, ha majd a Fővám téren hosszabb időre le kell állni a fúrópajzzsal? Azt már mindenki tudja, hogy ez elkerülhetetlenül be fog következni.

2. Hogyan lehetséges, hogy olyan szerződést kötöttek, ami ilyen helyzet előállítását lehetővé teszi?

3. Érdeke-e a kétes szerződés miatt a városvezetésnek, hogy a kivitelezőt még az alagút Gellért téren való áthaladása előtt valamilyen jogcímen akadályozza, hátráltassa, kvázi "kárenyhítés" céljából? Hiszen addig meg lehet próbálkozni annak tagadásával, hogy a Fővám tér miatt kell leállni.

4. Az ellenzék korábban a közgyűlésben és interpellációban is felvetette az engedélyezési eljárással kapcsolatos aggályokat. Miért hagyták ezt figyelmen kívül?

5. Az "Eurometro"-val kb. hatmilliárd forintos szerződést kötöttek a lebonyolítási munkákra. Hogyan lehetséges akkor, hogy a tervengedélyeztetési kötelezettség szokatlan módon a kivitelezőt terheli? Mit csinál végülis ennyi pénzért az "Eurometro"? Nem vitathatja-e ezt a kötelezettséget a kivitelező?

6. Megtudhatná-e végre a mellébeszélés nélküli igazságot Budapest közvéleménye arról, hogy a BKV menedzsmentje mit csinál a város pénzével? Hány lebonyolítói és tanácsadói szerződést kötöttek összesen a 4-es metróval valamilyen összefüggésben cégekkel és személyekkel, és mennyi pénzért? Tudnak-e ezek egyáltalán egymásról? Mennyiben megalapozottak a megbízások és kifizetések? Mindez végső soron az Ön politikai felelőssége. Ha a vállalkozó formálisan teljesít, a megbízás hasznossága nem az ő felelőssége.

7. Egyáltalán, miért ki felelős a metróépítés körül? Megjelölte-e Ön a konkrét felelősöket, vagy csak a megszokott kollektív felelősség szelleme lebeg a beruházás különböző elemei fölött?

8. Mi a helyzet a szerelvények gyártásával? Rendben vannak-e már a pályázatok, határidők, egyértelműek-e a kötbérezés feltételei?

9. Mit tud Ön arról, hogy a 4.sz. metró mennyivel fogja megrövidíteni a menetidőt Kelenföld és a Keleti pályaudvar között? Kiszámította-e, hogy egy perc menetidő rövidülés fajlagosan hány milliárdjába fog kerülni a városnak, vagy akar esetleg erről egy szakmai vitát folytatni?

1O. Mellesleg pedig mit gondol Ön arról, ha az uniós szabályokat szigorúan betartják, finanszírozhat-e az Unió olyan beruházást, amit már megkezdtek? Mindezek közérdekű kérdések, melyeket összefoglaltunk, mert a városban már naponta megfogalmazzák őket. Kérem ezért őszinte és a lényeget érintő válaszait!

Budapest, 2008. augusztus 22.

Tisztelettel:
Tarlós István
a FIDESZ-KDNP frakciószövetség elnöke