ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Az iskola ne mesterséget, hanem gondolkodást tanítson

Az Apáczai Kiadó tanévnyitó szakmai konferenciáján A tudomány tanítása - a tanítás tudománya címmel tartott előadást Pálinkás József, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke, akit ebből az alkalomból kérdezett a Magyar Hírlap.
Létrehozva: 2008. augusztus 29., 08:16 | Utoljára frissítve: 2008. augusztus 29., 08:21
nyomtat küld

- Milyennek látja a magyar oktatás helyzetét ma, amikor egyre kevesebb az iskoláskorú gyermek?

- Magyarország nehéz helyzetben van, ezen belül pedig az oktatás az az ágazat, amely különösen nehéz helyzetbe került. Ahogy ön is utalt rá: messze a legsúlyosabb probléma a demográfiai kérdés. A harminc évvel ezelőtt született nemzedék esetében egy-egy évben 170-180 ezer gyermek született Magyarországon, ma pedig kevesebb mint százezer születik. Ez csupán a határon belüli hétmilliós magyarság fenntartásához elegendő. Ráadásul az a furcsa helyzet áll elő, hogy bár nem túl jó állapotú, de mégiscsak jelentős iskolai infrastruktúra van az országban. Ami pedig még nehezíti a helyzetet, hogy gyakran ott van az infrastruktúra, ahol kevesebb a gyerek. Ma Magyarországon az oktatásban szigorúan a létszámhoz kötött finanszírozás elve érvényesül, ami azt jelenti, hogy az alacsonyabb létszámmal működő iskolák finanszírozása instabillá válik - ezek az iskolák egyik napról a másikra nehéz helyzetbe kerülnek, és a fenntartó önkormányzatot is magukkal rántják. A magyar iskolák következő nagy gondját abban látom, hogy egyre kevesebb világos követelményt állít a gyerekek elé. Tacitus írja, hogy nagy baj van abban az országban, ahol sok a törvény. Nos, a magyar közoktatási törvény igyekszik az iskola minden részletét szabályozni. Ez a túlszabályozás pedig azt hozza magával, hogy a tanárok elbizonytalanodnak abban, hogy mit követelhetnek a tanulóktól - legyen szó akár a tananyagról, akár a viselkedésről, akár az erkölcsi szabályokról. Az iskola arra neveljen, hogy a gyerekek megtanuljanak dolgozni. Az iskola ne elsősorban tudományt vagy irodalmat, netán mesterséget tanítson, hanem gondolkodást. Ez viszont nem megy erőfeszítések nélkül. A fiatalokat rá kell venni arra, hogy tegyenek erőfeszítéseket. Ennek egyik módja a figyelem felkeltése, a másik, hogy világos követelményeket állítsunk eléjük. Ezért is javasoltam azt, hogy - ma, amikor óriási mértékben csökken a természettudományos, a mérnöki pályák iránti érdeklődés, emeljünk be egy természettudományos tárgyat a kötelező érettségi tantárgyak közé. Ennek a célja nem az, hogy eggyel több kötelező vizsgatárgy legyen, hanem az, hogy arra inspirálja a tanulókat, hogy az emberi gondolkodásnak, a tudásnak erre a területére is nagyobb hangsúlyt fektessenek.

- A Tudományos Akadémiának, vagy egyáltalán a tudománynak van-e valamiféle magyarázata, illetve megoldási javaslata a fennálló helyzetre?

- Az egyik javaslat éppen ez, hogy egy természettudományos tárgy beépüljön a kötelező érettségi vizsgatárgyak közé. A gondolat már három évvel ezelőtt megfogalmazódott a Magyar Tudományos Akadémián, de akkor nem váltott ki különösebb visszhangot. Márciusban azonban, amikor újra és immár erőteljesebben vetettem fel, annál inkább. Igaz, összekeverték azzal a javaslattal, amely a természettudományos tárgyak integrált oktatásáról szólt, amellyel azonban nem értek egyet. A Magyar Tudományos Akadémia elnöki közoktatási bizottságának tagjai, elismert szakemberek, egyetemi oktatók - Csépe Valéria professzor, főtitkárhelyettes vezetésével - foglalkoznak a közoktatás kérdéseivel, aktívan részt vállalva a közoktatásban szükséges változtatások megfogalmazásában. Az Akadémia képes világos szakmai véleményt mondani, de a megvalósítás - gyakorlatilag egy kormányrendelet módosításáról van szó - a politikai döntéshozók feladata. Értem, hogy mindez bizonyos ellenállásba ütközik, hiszen azt az illúziót keltettük az emberekben, hogy a technikai fejlődéssel a tudás megszerzése is egyre könnyebb lesz. Ez persze nem igaz, hiszen például abban, hogy megtanuljunk egy nyelvet, segít a technika, de egy nyelvet jól megtanulni, erőfeszítés. És ez minden másra is vonatkozik. A közösség érdekei pedig azt kívánják ma Magyarországon, hogy legyen elegendő orvos, mérnök, vagy éppen természettudományos tárgyat tanító tanár.

- Miközben a tudomány, a politika és esetenként talán még a gazdasági szféra is, vagyis a felnőtt társadalom "elsiratja" a magyar oktatást, a fiataloknak sok-sok biztatásra lenne szüksége...

- A biztató az, hogy a mainál sokkal jobb, szebb, teljesebb élet várhat rájuk, ha felkészülnek rá, s ennek a felkészülésnek egyik színtere az iskola.
A felkészületlen emberekre hosszú távon nem vár jobb élet, hiszen semmi nincs ingyen. A sikert, a jobb életet, annak lehetőségét, hogy valaki olyan munkát végezzen, amit szeret, vagy amiből jól megél, csak erőfeszítésekkel lehet elérni. Az iskola dolga, hogy a fiatalok felkészüljenek a felnőttéletre. Aki nem készül fel diákként, annak igen keserű felnőttélete lesz. Ez persze nagyon negatívan hangzik, ezért fogalmazhatok pozitívan is: a felkészült felnőtteknek lehet boldog és kiegyensúlyozott életük.

(Fentős Kornélia, Magyar Hírlap)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések