fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Gaskó: Bosszút állnak a vasutasokon
2008. szeptember 9., 09:54
A MÁV Cargo Zrt. hulladékáron eladott vasúti kocsijainak ügye 2003 óta szinte minden felügyelőbizottsági ülésen napirenden volt. Szorgalmaztuk a vizsgálatot és a felelősségre vonást, de a menedzsment ellenérdekeltnek tűnt, a minisztérium pedig felületes volt. Bár a minisztériumi ellenőrzési főosztály és a MÁV belső ellenőrző apparátusa is dolgozott rajta, csupán a munkajogi felelősségre vonásig jutott az ügy - mondta a Magyar Hírlapnak Gaskó István, a Liga konföderáció és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete Szolidaritás elnöke. Miközben a vasút anyagi és erkölcsi válságban van, a kormányfő megtiltja az egyezkedést a szakszervezettel, az elnök ellen pedig valaki lejárató akciót szervez.

- Október 7-re, a tisztes munka világnapja alkalmából - a nemzetközi mozgalmakhoz hasonlóan - a magyar szakszervezeti konföderációk is megmozdulásokra készülnek. Május 1-jei hangulatú felvonulásokra lehet számítani, vagy komoly aktuális tartalommal telítődhetnek ezek?

- A Liga már legalább három éve nem vesz részt a hagyományos vidám majálisozásokban, hanem mindig valamiféle tiltakozó akciót tart. Most a Nemzetközi Szakszervezeti Szövetség felhívására a világ számtalan országában lesznek rendezvények, amelyeken egyrészt a munkavállalókat érintő nemzetközi gondokra, másrészt helyi kérdésekre hívják fel a figyelmet. A Liga ezen a napon a munkaügyi minisztérium elé szervez akciót - a rendőrségi bejelentésen már túl vagyunk -, és várunk minden munkavállalót, aki úgy érzi, hogy nem elégedett az életviszonyaival, a munkakörülményeivel, a munkavégzés jogi biztonságával, a bérével. Nemzetközi szinten a jelszó az lesz, hogy vegyük fel a kesztyűt a multinacionális vállalatokkal, a bérből és fizetésből élőket érintő negatív hatásaikkal szemben.

- Engedik a multik dolgozni a szakszervezeteket?

- A Tungsramban például nagyon jól működik a szakszervezetünk, s az Elektroluxnál is korrekt a kapcsolat a munkaadóval. Változó a helyzet, a Suzuki menedzsmentje eddig nem tűrte meg a szakszervezeteket, de van ott egy kis csoportunk, amely reményeink szerint megerősödik majd.

- Keményen bírálta a Liga nemrég az Új tulajdonosi programot, követelve leállítását. Valóban látnak esélyt egy ilyen döntésre?

- Ez a program pótcselekvés, a miniszterelnök hangulatjavító intézkedései közül az egyik. Nem hozhat nagy változást, legföljebb a módosabb üzleti körök hozzájutnak az egyébként nem feltétlenül privatizálandó gazdasági társaságokhoz. Az indításkor azt ígérte a kormányfő, hogy az emberek majd jelképes összegért kaphatnak részvényeket ezekből a vállalatokból, ma viszont azt látjuk, hogy nincs semmiféle kedvezmény, s időben is csúszik a dolog. Szerintünk ez rossz kezdeményezés, nem szabad végigvinni.

A miniszterelnök sokadik ötlete

- A Megegyezés viszont nem kapott önöktől túl kemény bírálatot.

- Ez Gyurcsány Ferenc hetedik ilyen ötlete két év alatt, s ennek megfelelően kezeljük. A Liga támogatja, hogy a feketegazdaságot ki kell fehéríteni, hiszen három éve küzdünk ezért. De ezt így ötletszerűnek gondoljuk, elkésettnek és őszintétlennek. Ha valaki ténylegesen tenni akarna a gazdaság kifehérítéséért, akkor tudná, hogy a mézesmadzagot és a korbácsot megfelelő arányban kell használni, tehát vállalkozóbarát adókörnyezettel segíteni a versenyképességet, másrészt a törvényességet betartatni, szigorúan behajtani az adókat, és büntetni a feketemunkát. Ha kétévente felvetődik az ötlet, hogy az adócsalók amnesztiát kapjanak, ez arra ösztönöz, hogy mindenki csaljon. Ugyanakkor a cselekvési terv megszorításokat is tartalmaz, például a természetbeni juttatások tekintetében, hiszen ha járulékot ró az étkezési utalványra és az üdülési csekkre, azzal végső soron a munkavállalóktól vesz el.

- A Liga korábban főként a versenyszférában képviseltette magát, most azonban egyre aktívabb a közszférában is, azonnal felemelte szavát például júliusban, amikor Veres János pénzügyminiszter "elfeledkezett" a 2009-ben esedékes béremelésre vonatkozó kormányzati kötelezettségvállalásról.

- A Ligába az utóbbi időben beléptek a fegyveresek 42 ezren, orvosok 15 ezren, s pedagógustagjaink száma is egyre nő. Jelenleg éppen a közszférában dolgozó tagjaink vannak többségben. A közszférában az a legnagyobb baj, hogy vagdalkozás folyik. Nincs megállapítva az a szolgáltatási rend, amelyet az emberek az adóforintjaikért elvárhatnak. Elkezdték ugyanakkor lefaragni a létszámot. Ez elkerülhetetlenül káoszhoz vezet. Az egészségügy padlón van, de a fejetlen átszervezések miatt a köztisztviselőknél is hasonló a helyzet.

- A Ligáról azért sokaknak még mindig először a VDSZSZ, illetve a vasút jut eszébe. Meddig mehet még lefelé ez az ágazat?

- Miközben a kötött pályás közlekedés a reneszánszát éli Nyugat-Európában, nálunk hagyták leromlani a vasutat. Az állam a rendszerváltozás óta gyakorlatilag nem fizeti ki a megrendelt szolgáltatást a MÁV-nak. Hiszen a tarifában benne vannak a szociálpolitikai juttatások, ez bevételi korlátot jelent, a valós költségek és az elérhető bevétel közötti különbséget pedig az államnak meg kellene térítenie. Nem téríti meg, ezért rongyolódott le ennyire a MÁV. Ezekhez jönnek még a korrupciógyanús ügyek, mint az árufuvarozási üzletágnál hulladékáron eladott vasúti kocsik, illetve az előző menedzsment megbízási szerződésekkel kapcsolatos gyanús ügyletei. Ezek együttesen vezettek oda, hogy ma már gyalázatos szolgáltatást ad a MÁV, jogos az utazóközönség fölháborodása. Az utóbbi időben történt balesetek pedig a közlekedésbiztonsággal kapcsolatban is aggályos kérdéseket vetnek fel.

Összefonódások és közöny

- Úgy tudom, 2003-ban önök már tud-tak az eladott teherkocsik ügyéről. Miért nem tettek semmit?

- 2003 óta éveken át, szinte minden felügyelőbizottsági ülésen napirenden volt ez a téma. A munkavállalók szorgalmazták a vizsgálatot és a felelősségre vonást, még a Vasutasok Szakszervezete is, vagyis Márkus Imre, aki akkoriban az fb elnöke volt. De a menedzsment ellenérdekelt, a minisztérium pedig felületes volt. Bár a minisztériumi ellenőrzési főosztály is megvizsgálta az ügyet és a MÁV belső ellenőrző apparátusa is, szerintem föl is tárták, de mi nem ismerhettük meg az eredményeket. Csupán a munkajogi felelősségre vonásig jutott el a dolog.

- Nem lehet jó hatással ez a történet a dolgozókra.

- Az ilyesmi természetesen demoralizálja a vasutasokat. Ugyanakkor például egy kollégát azért rúgtak ki, mert a MÁV ócska villanyradiátorát egyik munkahelyről átvitte a másikra, hogy ne fázzon. Nem lopta el, csak átvitte, mert a szolgálati helyén hideg volt. Elveszítette az állását, tönkrement a családja, mert nem tudták törleszteni a lakáshitelt. Itt meg milliárdokat visznek el! Mi a felügyelőbizottságban sok gyanús üggyel szembesülünk.

- A sztrájktárgyalások viszont elég furcsán folynak. Érdekes lehet újra és újra úgy tárgyalóasztalhoz ülni, hogy tudják: hiába.

- Méltatlan a tárgyalási technikája a MÁV-nak, de nem csodálkozunk, hiszen annak idején megüzenték a minisztériumból, hogy bosszút állnak a vasutasokon, mivel nem átallottunk fellépni tavaly a privatizációs egészségbiztosítási törvény ellen. A közlekedési tárca akkori, liberális vezetése nem nézte jó szemmel vehemens tiltakozásunkat, s azóta büntetnek az őszi sztrájkért, nem törődve az újabb és újabb munkabeszüntetések által okozott károkkal.

Nem hajlandó rettegésben élni

- De azóta miniszterváltás volt. Egy ideig bizakodtak is, nem?

- Amikor május végén találkoztam a tárca újonnan kinevezett államtitkárával, azt mondta, érdekelt abban, hogy mielőbb megállapodás szülessen, és szerinte ennek nem is lesz akadálya. Azt ígérte, egy hét múlva ismét beszélhetünk. Azóta sem talált új időpontot. Még arra sem vette a fáradságot, hogy telefonon közölje: nem áll módjában tárgyalni. Most Gyurcsány asztalán van a dolog, a minisztériumban azt mondták, higgyük el, nemhogy a menedzsment, de még a tárca sem tud tenni a megegyezésért, mert a miniszterelnök magához vonta az ügyet, csak az ő beleegyezésével születhetne megállapodás.

- Ha következetesek, előbb-utóbb folytatniuk kell a sztrájkot. A résztvevők száma viszont egyre csökken. Ezek szerint sikeres a kormányzat kifárasztási technikája?

- A tavaly őszi tb-mentőakciót is beleszámítva egy év alatt nyolc sztrájkban vettek részt a VDSZSZ-tagok. Ez azért elég fárasztó. A támogatottság ennek ellenére nem csökken. A napokban Nyíregyházán voltam egy fórumon, ahol tisztségviselőink egyhangúlag támogatták a munkabeszüntetés folytatását. Nyilván ezt országosan is fel kell mérnünk, mert a mi felelősségünk, hogy a sztrájk ne fulladjon ki, és ennek megfelelőn fogjuk ütemezni a nyomásgyakorlást. De az biztos, hogy nem mondunk le a kihelyezési pótlékról, sem pedig a privatizációs bevételből való részesedésről - kivéve természetesen, ha végül meghiúsul a Cargo-privatizáció.

- Végezetül az ön személye elleni közvetlen támadásról. Már májusban kapott információt arról, hogy számítógépére pedofil képeket tervez csempészni valaki. A lejárató akció meghiúsult, amikor júliusban - a Hír Tv riportereinek "drogügyével" együtt - nyilvánosságra került a dolog. Nem tart újabb próbálkozástól?

- Azóta sem tudom, kik állnak a háttérben, de az biztos, hogy hosszasan előkészített akció volt. Lehetséges, hogy kitalálnak valami mást, de ez engem nem tántorít el semmitől, nem fogok rettegésben élni.

(Magyar Hírlap - Korompay Csilla)