fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Egyre ismertebbé válik az Európai Ombudsman
2008. szeptember 16., 17:49
Budapesten tartott tegnap (2008. szeptember 15-én) előadást az Európai Ombudsman, aki intézményéről, szolgáltatásairól és a beérkező panaszokról tájékoztatta a magyar országgyűlési biztosokat és az érdeklődő közönséget.

Nikiforosz Diamandurosz úr, aki 2003 óta tölti be e tisztséget, nem először jár Magyarországon. Előadása elején hangsúlyozta: örül annak, hogy ismét hazánkba látogathatott, és bemutathatja az európai érdekérvényesítés egyik nagyon fontos eszközét, az Európai Ombudsmanhoz való fordulás jogát.

Az Európai Ombudsmanhoz az unió bármely polgára vagy az EU bármely tagállamában lakóhellyel rendelkező természetes személyek, illetve az unió területén bejegyzett cégek, egyesületek, egyéb testületek fordulhatnak. Az Ombudsman az EU hivatali visszásságaival, az uniós közigazgatással kapcsolatosan felmerülő problémák megoldásában nyújt segítséget. Fontos hangsúlyozni tehát, hogy nem a magyar hatóságokkal szemben, hanem kifejezetten az uniós intézmények eljárásával, döntésével, magatartásával felmerülő hibák orvoslását segíti.

Az Ombudsman olyan hivatali visszásságokkal kapcsolatos panaszokat vizsgál ki, amelyek az ügyintézés hiányosságára, vagy annak elmaradására utalnak. Ez abban az esetben fordul elő, ha valamely EU intézmény vagy szerv nem a jogszabályoknak megfelelően jár el, nem tartja tiszteletben a helyes közigazgatás elveit, vagy alapvető jogokat sért.

Az Ombudsman által vizsgált problémákra példa a késedelmes fizetés, a Szerződésekkel kapcsolatos viták, az ajánlattételi felhívásokkal kapcsolatos problémák, a dokumentumokhoz való hozzáférés megtagadása, vagy az indokolatlan késedelem.

A statisztikai adatokat ismertetve Nikiforosz Diamandurosz elmondta: egyre többen fordulnak hivatalához, amelynek ő személyesen is kifejezetten örül, hiszen ez is azt bizonyítja, hogy egyre többen vannak tisztában az EU intézményeinek - többek között az ő hivatalának - működésével. 1995 óta több mint 30 000 panasszal foglalkozott a biztos hivatala.

A legtöbb megkeresés Németországból és Spanyolországból érkezik az Ombudsmanhoz, míg lakosságszámra vetítve a legkisebb országok, Luxemburg, Málta, valamint Ciprus mondhatók legaktívabbnak.

Magyarországról eddig átlagos számú panasz érkezett az Ombudsmanhoz: 2007-ben 67 panasz érkezett hivatalához, ebből 5 vizsgálatot nyitottak meg, 2008-ban pedig eddig 33, amelyből 2 vizsgálatot indítottak, és áprilisban le is zártak egy a Leonardo da Vinci programmal kapcsolatos ügyet.

(euvonal)