fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
A Bizottság felfigyelt a közösségi portálok előnyeire
2008. szeptember 29., 16:31
Az elmúlt években jelentősen megnőtt a közösségi portálok és a "social networking site"-ok, vagyis online ismeretségi hálózatok használata Európában.

Az Európai Bizottság úgy véli, hogy az ismeretségi hálózatok jelentős potenciált hordoznak magukban, hiszen kevés ráfordítással akár a nagyközönséget, akár specifikus célcsoportokat is szolgálhat. Az Euractiv.hu összefoglalója.

Az ismeretségi hálózat kifejezés nem sokat árul el. Közösségi portálokról már többször hallhattunk. De ha azt mondjuk, hogy IWIW, Facebook, vagy Myspace, akkor a többség tudni fogja, hogy miről beszélünk.

Kulturális és gazdasági előnyök

Az információs társadalomért felelős biztos, Viviane Reding a Safer Internet Forum biztonságos internethasználatról szóló konferenciáján tartott mai beszédében is kiemelte e hálózatok jelentőségét. A Bizottság úgy véli, ezek az oldalak erősíthetik Európa kulturális sokféleségét és a határon átnyúló kapcsolatokat.

Az ismeretségi hálózatok és közösségi portálok előnyeként értékelik továbbá azt is, hogy kevés befektetéssel sok emberhez lehet eljuttatni az információkat, ráadásul az igényeknek megfelelően azt is eldönthetjük, hogy mely célcsoportokhoz kívánunk elsősorban szólni. Az Unió tehát nem csak kulturális, hanem jelentős gazdasági potenciált fedezett fel ebben az eszközben.

Az információs technológiai szektor az, aki ma a leginkább kihasználja ezeket az előnyöket. Könnyebbé teszi ugyanis a vásárlókkal való kapcsolattartást, a termékfejlesztést és innovációt. Más cégek a dolgozóik számára hoznak létre belső közösségi hálózatokat, hogy ezáltal úgy érezzék, részt vesznek a döntésekben és egy közösséghez tartoznak. A Bizottság kiemeli azt is, hogy a hálózatok lehetőséget nyújtanak a kis- és középvállalkozások számára, akik számára egy honlap fenntartása túlságosan költséges lenne.

Az EU számára igen megnyugtató, hogy a szektor sikere munkahelyeket is teremt. A Bizottság példaként az európai piacvezetőt, a finn Sulake Corporationt hozza fel, amely 2000-es indulása óta 14 további irodát nyitott a világban és mintegy 300 embert foglalkoztat világszerte.

A Bizottság felfedezése nem új, a közösségi portálok rövid idő alatt nagy karriert futottak be. A 2002-ben megnyílt IWIW például 2006 óta Magyarország második leglátogatottabb portálja a Google után, világméretben pedig a 406. a sorban. A T-online 2006-ban vette meg az ötletgazdáktól a portált, közel egymilliárd forintért. Az iwiw még világméretben sem áll rosszul, bár az amerikai közösségi portál, a Facebook az ötödik leglátogatottabb portál a Földön.

A közösségi portálok és az interaktív ismeretségi hálózatok erejét, tehát a gazdasági szféra is értékeli. A felhasználók pedig elsősorban azért kedvelik, mert a gyors és kényelmes kapcsolattartás mellett számukra értékes információkat, kapcsolatokat biztosít.

Az EU is használná?

Az internetet az Európai Unió is az egyik legfőbb információforrásként kezeli. Azon kívül, hogy az Unió minden intézményének van saját honlapja, az ún. Európa szerveren az Unióval kapcsolatos minden információ megtalálható röviden.

Gyakran használja az EU az internetet a társadalmi párbeszéd folytatására is - több-kevesebb sikerrel. Jelenleg az európai fiatalok az uniós ifjúságpolitikáról folytathatnak online vitát, sőt nemrég zárult le a biztonságos internethasználatról szóló online vita is, melynek eredményeit éppen a mai luxemburgi konferencián mutattak be.

Az internetes eszközök tárháza azonban ezzel nem merült ki. Az, hogy az EU figyelme a közösségi portálok felé fordult, könnyen jelentheti azt is, hogy az uniós politikusok valamilyen európai közösségi hálózat kialakításában is gondolkodnak.

Egy ilyen projekt már folyamatban van. Az Európai Parlament és a Bizottság májusban, az EP épületében mutatta be a MyParl projektet, amely belső közösségi hálózatot kíván létrehozni a nemzeti és az EP-képviselők számára. A tervek szerint a MyParl oldal olvasható lesz a nyilvánosság számára is, de aktívan csak a képviselők szólhatnak hozzá az egyes témákhoz. Egy ilyen portál előnyei a kapcsolatépítésen és ismeretségeken kívül jelentős háttéranyagot is szolgáltatna az egyes nemzeti parlamentek gyakorlati működéséről.

Hátrányok is vannak

Nem véletlen azonban, hogy a mai luxemburgi konferencián is szóba került az ismeretségi hálózatok kérdése. A Bizottság hangsúlyozta, hogy ma a 9-10 éves gyerekek hetente többször, a 12-14 éves korosztály pedig naponta használja az internetet, köztük a közösségi portálokat is. Ez pedig könnyen veszélyessé válhat a gyerekek számára, ha nincsenek megfelelő biztonsági szabályok és szülői kontrol.

Ezek az eszközök a legtöbb portálon ma is rendelkezésre állnak, használatukat a Bizottság azonban tovább ösztönözné. Ennek érdekében a mobilszolgáltatókkal kötött korábbi megállapodás mintájára - Biztonságosabb Mobilhasználat a Fiatalok és a Gyerekek körében -, az internetszolgáltatókkal is szeretne bizonyos vezérelvekben megegyezni.

Ennek érdekében az EU egy szakértői csoportot hívott össze. A "Social Networking Task Force" eddig kétszer találkozott 2008-ban, és a 18 éven aluliak által is használt ismeretségi hálózatokat működtető vállalatokkal, kutatókkal és gyermekjóléti szervezetekkel egyeztetett. A cél, hogy olyan vezérelveket alakítsanak ki, amelyhez az európai szolgáltatók önként csatlakozhatnak.

(kitekinto.hu)