ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Katasztrófa

Diákok, bóbiskoló ingázók - délelőttönként tömve vannak velük a Szolnok-Budapest vonalon közlekedő vonatok. Tegnap sokukat hiába várták, s vannak, akik már sosem térnek haza. Monornál ismét vasúti baleset történt, ez évben másodszor. A katasztrófa oka a hírek szerint a biztonsági berendezés meghibásodása.
Létrehozva: 2008. október 7., 06:42
nyomtat küld

 

Történt mindez azon a vasútvonalon, aminek felújításába számolatlanul öntötték az EU fejlesztésre szánt milliárdjait. Az állomásokon táblák hirdetik büszkén, mennyi pénzt köszönhetünk az uniónak. Horribilis összegekről van szó: csak a ceglédi vasútállomásra és pályaszakaszra kilencmilliárdot adtak, épült belőle sok aluljáró, a betonmonstrumokat csak bunker néven tiszteli az utazóközönség. Bunkerek mindegyik állomáson találhatók, ennek a hajléktalanok nagyon örülnek. Viszont arra, hogy azokat a technikai megoldásokat beépítsék, amelyekkel gyakorlatilag nullára lehet csökkenteni a hasonló balesetek veszélyét, már nem telt. Pedig adottak, és ráadásul nem is drágák. Ma már az emberi hibákból, mulasztásokból eredő veszélyeket is ki lehet küszöbölni a mérnökök szerint. Csak élni kellene a lehetőségekkel.

Persze, hogyan is lehetne elvárni a felelős, a jövőt, a közösség érdekeit szem előtt tartó gondolkodást egy olyan vállalat esetében, amit a közszolgáltatásoktól szabadulni igyekvő állam maga ver szét? A folyamat már a rendszerváltozás tájékán megindult, de a Horn-érában vett igazi lendületet. Kiszerveztek mindent, amit lehetett, először csak a szolgáltatások terén. A karbantartást, a takarítást, a vasúti büféket, a biztonsági szolgálatokat... Rögtön meg is látszott a színvonal zuhanásán. Aztán következett a MÁV-nál az üzemeltetés "gebinesítése", immár uniós előírásra.

A civil szervezetek, a mérnökök, a szakértők évek óta sorolják érveiket, hogy a tömegközlekedés egyik legfontosabb elemének, a vasútnak szoros állami kontroll alatt kell működnie, ebben a szektorban nincs helye a magánosításnak, a profithajhászásnak. Hiába. A szociálliberális modernizációs gőzhengert nem tudták megállítani a józan érvek. Pedig nem kellett volna felfedezni a spanyol viaszt, elég lett volna példát venni Angliáról vagy az Egyesült Államokról. Anglia az ezredfordulón döntött úgy, hogy visszaállamosítja vasútját, mert a privatizált, szétszervezett rendszer működésképtelennek bizonyult, és egyre több lett a tragikus baleset. Közben a szolgáltatás színvonala folyamatosan romlott. Az egykori legendás kiszámíthatóságról, a pontosságról már nem is beszélve. A befektetők csak a profittal törődtek, karbantartásra, képzésre, pályafelújításra nem szívesen költöttek. Az Egyesült Államokban, a neoliberális gondolat hazájában szintén úgy gondolták, hogy központi irányítás alá vonják a vasutat, ahogy Spanyolországban is megindult a reprivatizáció.

Eközben nálunk éppen azon igyekeznek a felelőtlen döntéshozók, hogy az alapokig lebontsanak egy évszázados tradícióval bíró, jól működő rendszert, a Magyar Államvasutakat. És csak csodálkozik mindenki, vajon miért egyre több a vasúti baleset, immár sajnos emberéleteket is követelve. Annak idején vasutasnak lenni társadalmi megbecsültséget, létbiztonságot jelentett. És bizony, a bakternak is tanfolyamot kellett végeznie, de pályaőrnek, krampácsolónak sem vettek fel akárkit. Ma a képzési rendszer romokban, ahogy az egészségügyi ellátórendszer is. A vasút veszélyes üzem: ha nincs megbízható irányítás, személyzet, technikai háttér, annak előbb-utóbb tragédia lesz a vége. Nem azért működik a rendszer fennállása óta szinte félkatonai módon, mert aki beáll, az vonzódik a diktatúrához, hanem azért, hogy ne kelljen megkongatni senkiért a lélekharangot, aki dolgozni, utazni indul, és vonatra száll.

A monori tragédia tünet, az egyre eluralkodó káosz tünete. Ha személyi mulasztás történt, ha műszaki gond: egyre megy. A jelenlegi struktúrába a hiba lehetősége kódolva van. Haladó közgazdászaink útmutatása alapján ott tartunk, hogy a mozdonyok üzemeltetése egy céghez tartozik. Más cég felel a teherfuvarozásért és a személyszállításért. A nyereséges teherfuvarozást a MÁV Cargo végzi, amelyet épp most készül eladni a Gyurcsány-kormány. A veszteséges személyfuvarozást a MÁV-Start Zrt. bonyolítja. A pálya fenntartása viszont a MÁV-ra maradt. Az uniós felújításokat pedig megint mindenféle cégek közbeiktatásával más-más cégek végzik, amelyek alkalmazottai lehet, hogy tudnak vakolni, de a vasútépítéshez éppen nem értenek. Ugyanez igaz a karbantartás esetében is. Volt olyan eset, hogy szlovák brigád érkezett egy adott helyszínre, még csak beszélni sem tudtak az állomásvezetővel. A balesetek száma nő, a milliárdok meg csak folynak, folynak...

A Magyar Vasúti Hivatalt néhány hónapja megszüntették. Vezetője előzőleg többször is figyelmeztetett: ha így mennek a dolgok tovább, a vasútnál komoly működési nehézségekkel kell számolni...

Annak idején a magyar vasutat még Baross Gábor államosította az elburjánzó korrupció és a szétszabdalt rendszer veszélyei, működési zavarai miatt. Most a magát olykor Baross Gáborhoz is hasonlító Gyurcsány Ferenc vezette kormány veri szét az egykori nagy államférfi művét. A miniszterelnök a kamerák kereszttüzében kis híján sírógörcsöt kapott a monori tragédia áldozatai iránti részvéttől. A vasúti hivatal hatáskörét nemrégiben átvevő közlekedési tárca vezetője lemondott. Így tett a MÁV elnöke is. Ők tehát most vállalták a felelősséget, nem is volt más választásuk. Csak bízhatunk benne, hogy ez a tragédia, bármit állapítson is meg végül a hivatalos vizsgálat, észhez téríti a döntéshozókat.

Október 6. idén a magyar vasútnak is gyásznapja volt.

(Szarka Ágota, Magyar Nemzet)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések