A közlekedési miniszterek által hozott döntés célja, hogy kezdetét vegye a SESAR projekt öt éves fejlesztési fázisa, mellyel egy modernebb, hatékonyabb, biztonságosabb és környezetbarátságosabb légiközlekedési rendszer valósulhatna meg. A SESAR projekt az EU "Egységes Égbolt" tervezetének egyik fontos technológiai eleme.
Az európai légitársaságok üdvözölték a lépést, mondván, az európai aszinkron átviteli mód (ATM - jelenleg ez a vezető rendszer Európában) olyan eredménytelenül működik, hogy éves szinten 5 milliárd eurós kiadást jelent a légitársaságoknak..Peter Hartman, a KLM Royal Dutch Airlines vezetője és az Európai Légitársaságok Szervezetének (AEA) jelenlegi elnöke elmondta, "ez a kárba menő összeg kedvező időszakban is megengedhetetlen, a jelenlegi gazdasági válság során pedig egyenesen bénítóan hat a vállalatok működésére".
Hozzátette, hogy egy hatékony kibocsátási rendszer bevezetésével az éves szén-dioxid mennyiség kibocsátása "16 millió tonnával lenne csökkenthető, mely óriási lépést jelentene az iparág környezetvédelmi céljainak megvalósításában".
Antonio Tajani, közlekedésügyi biztos a Bizottság által szervezett szemináriumon (október 8.) kiemelte, az európai légiközlekedés fejlesztésének minél hamarabbi korszerűsítése szükséges, "legfőképpen állampolgáraink jóléte miatt", de természetesen szem előtt kell tartani a szén-dioxid kibocsátás csökkentését és a légitársaságok kiadásainak alacsonyabbá tételét is".
"Mindennemű késlekedés elfogadhatatlan az "Egységes Égbolt" csomag bevezetésével kapcsolatban.", tette hozzá, és arra is felhívta a figyelmet, hogy a soha nem tapasztalt légiközlekedési igény növekedése teljesen működésképtelenné tette a jelenlegi légi rendszert.
A Bizottság által júliusban bemutatott második csomag célja, hogy felgyorsítsa az egységes égbolt kialakítását, melynek elérése érdekében 2012-es határidőt szabna meg a tagállamoknak arra, hogy az ún. funkcionális légiblokkok kialakításával (FABs) határokon átnyúló együttműködés jöhessen létre. A terv - melyet az egységes égbolt csomag első legitimizációja már megteremtett - értelmében kettő vagy több állam is megállapodhatna légterük integrációjáról, és olyan egységes szolgáltatót jelölhetnének ki, mely irányítja légiközlekedésüket.
A Parlament több lehetőséget lát az egységes égbolt kialakításában
Gilles Savary, szocialista képviselő és a Parlament közlekedési bizottságának elnöke ugyanazon a konferencián a képviselők azon aggodalmát fejezte ki, mely szerint a Bizottság nem tudott elszakadni a "lentről felfelé való megközelítéstől" (bottom-up), ahol a tagállamok hatáskörében maradna a légiközlekedési rendszer átstrukturálása.
"A Parlament szerint a "lentről felfelé való megközelítés" nem működik, és a második csomag legitimitásának kérdése is ezt a megközelítést kritizálja." - mondta Savary.
Az olyan érzékeny témakörök, mint a szuverenitás, a funkcionális légiblokkok kialakításának értékelése vagy a különböző büntetések bevezetése azonban továbbra is tisztázatlanok, mely hosszas és komoly vitákhoz vezethet a felek között, illetve az első olvasat elutasítását is eredményezheti.
A légitársaságok és a repterek azonban az EU-t a tervezet mihamarabbi továbbfejlesztésére próbálják rávenni. Ahogy Hartman (AEA) mondta, a jelenlegi helyzet olyan európai problémát jelent, ahol csak vesztesek vannak.
A légitársaságok dühösek a kibocsátási kereskedelmi rendszer tervezete miatt.
Az iparág dühösen reagált arra, hogy túlságosan sok időben telt az EU-nak a SES (Közös Égbolt Rendszer) rendszer bevezetése, melynek tárgyalásai már a 60-as évektől folynak. Ezzel szemben a repülésre vonatkozó ETS rendszer kialakítása mindössze másfél évet vett igénybe.
Hartman szerint, a repülés uniós szén-dioxid kibocsátási "cap-and-trade" rendszerébe való belefoglalása "kérdéses hatásokkal" járna a környezetre nézve, miközben a SES rendszer igazi haszonnal járna. Hangsúlyozta továbbá: "Az Egységes Égbolt létrehozása nélkül, az EU arra kényszerülne, hogy a nem közvetlen járatok által elhasznált üzemanyagra kibocsátási jogokat vegyen, illetve a légtér nem hatékony kihasználtságának sajátosságait tartaná fenn."
Az iparág azonban azért ítélte el a Parlament közlekedési bizottságát, mert megszavazta a javaslatot, mely arra kényszeríti majd a légitársaságokat, hogy 2013 után szennyezési engedményük 20%-át, 2020-ig pedig a teljes összeget önállóan fizessék. A többi iparágnak kezdetben csak az összeg 15%-át kell fizetnie.
"Az ETS rendszerre vonatkozó utolsó kiegészítés többé nem kezeli egyenlőként a repülési iparágat, sőt, aktívan zsarnokoskodik felette." - mondta Olivier Jankovec, az ACI Europe főigazgatója. Az ACI Europa szóvivője, Robert O'Meara ugyanakkor azt is elmondta az EurActiv-nak, hogy az iparág megijedt a szavazás eredményétől, mely teljesen ellentmond a légiközlekedés ETS rendszerbe való bevonásáról hozott júliusi rendelettel (EurActiv.com 09/07/08).
"Az a benyomásunk, hogy néhány képviselő annyira nem tűr ellentmondást, hogy elvesztették realitásérzéküket." - mondta Ulrich Schulte-Strathaus az AEA főtitkára, aki rámutatott a pénzügyi válság és a növekvő olajárak miatt már érezhető negatív hatásokra, melyek a légitársaságok érintik.
Az EU a harmadik országokat is bevonná az ETS rendszerbe
A közlekedési miniszterek tegnap úgy nyilatkoztak, hogy a növekvő olajárak kedvezőtlen hatásai ellenére, a repülési szektor növekedése valószínűleg magasabb lesz, mint a kibocsátás mértékének csökkentése, mely technológiai fejlesztésekkel könnyen elérhető. Egy kibocsátás-kereskedelmi tervezet ennek ellenére "elfogadottnak" mondható. Emellett arra is felszólították a Bizottságot, hogy az EU-n kívüli országok részvételét is mozdítsa elő az ETS rendszerben, mellyel egy többszintes és kedvezőbb feltéteket biztosító légtér jöhetne létre a légitársaságok számára is.