Emelkednek az autók árai a hitelválság és a globális visszaesés miatt. A válasz: az ingyenes elektromos autó. A Better Place nevű, kalifornai cég vezetője, Shai Agassi így teszi fel a kérdést: negyvenezer dolláros, húszezer dolláros autót szeretnél, vagy elhajtasz inkább ezzel az ingyenes kocsival?
A kérdésben egy új, hibrid elektromos autó - mint a General Motors Chevrolet Voltja -, egy átlagos benzinmeghajtásos autó és egy olcsó elektromos járgány árát hasonlítja össze.
A Better Place kétszázmillió dollárból kísérli meg kifejleszteni azt a rendszert, aminek a segítségével akár otthon, akár a munkában, akár az út mentén fekvő elektromos töltőállomásoknál fel lehet tölteni a kocsit.
Shai Agassi úgy számol, hogy hét centbe kerül egy ilyen autóval egy mérföld megtétele - azaz 160 kilométeren 1300 forintot fogyaszt. Egy benzines autó 35 centért teszi meg az egymérföldes távot - így az elektromos autó ötször olcsóbb.
Az ötvenéves Agassi úgy gondolja, hogy jó egyezséget tud ajánlani az elektromos autó vevőinek. Ha ugyanannyit fizetnek havonta, mintha benzines autót tartanának fenn, a kereskedő megtarthatja a különbség egy részét, ami fedezné a kocsi az árát, vagyis az autóért részletekben fizetne a használója.
A koncepcióhoz tartozik, hogy a töltőállomásokhoz passzoló elektromos autókat kellene gyártani, egységes szabvánnyal.
Egyelőre azonban még csak a töltőegységek első darabjainak tesztelése folyik. Nemrég ezer darabot helyeztek ki ötven helyre. Az egyik első célországban, Izraelben azonban 2011 közepére félmillió töltőegységet szeretnének átadni, utána következne Dánia.
Az elektromos autók egy példányának előállítási költsége ötszáz és ezer dollár közt van, hétbillió dollár lehet így az egész világ autópiacának ellátása - a szükséges infrastruktúra kiépítésének költségével együtt -, az Egyesült Államokat százmilliárd dollárba kerülne ellátni - ami kéthavi ottani olajimportnak felel meg.
A cég szeretné, ha az autógyártók olyan elektromos autókat terveznének, amelyek kompatibilisek az ő töltőállomásaival. Mint mondja, a Nissan és a Renault volt az első, amely aláírta vele a szerződést. Nem csak prototípusokat építenének, hanem eladásra szánt városi autókat is. 2010 és 2014 közt indulhat meg az ilyen járművek tömeges gyártása.