ajánlott oldalak
Magyarország nemcsak az európai átlagnál teljesít jobban, de visszakapaszkodott régiónk élbolyába is.
Orbán Viktor sajtónyilatkozata a TAKATÁ-val kötött stratégiai megállapodás aláírása után, 2013. november 15.
 

Elfogadhatatlan felelősségmegosztás

Még demokrácia van ugyan Magyarországon, de a rendőrség és a titkosszolgálatok már egyértelműen a politika befolyása alatt működnek, mi több, maguk is aktív részesei a politikacsinálásnak - jelentette ki Balsai István, a Fidesz frakcióvezető-helyettese. Az Antall-kormány egykori igazságügyi minisztere szerint a bíróságok és az ügyészségek függetlensége megfelelő, és egyelőre nincs ok arra, hogy megrendüljön az emberek igazságszolgáltatásba vetett bizalma. Az alkotmányos berendezkedés alapjául szolgáló törvényekkel sincs baj, de a végrehajtás akadozik.
Létrehozva: 2008. október 18., 10:46 | Utoljára frissítve: 2008. október 18., 10:48
nyomtat küld

- Az Emberi Jogok Európai Bírósága szerint a 2002-es parlamenti választásokat követő rendőrattak jogszerű volt az Erzsébet hídi spontán tüntetés során. Hogy látja, hatással lehet az ítélet a magyar belpolitikára?

- Közvetlenül nem, noha gyors egymásutánban három olyan döntés is született az emberi jogi bíróságon, amelyik erősen elgondolkodtató. Legutóbb a vörös csillag viselésével kapcsolatban mondta ki a grémium, hogy nem bűncselekmény, hanem a politikai hovatartozás kifejezése a hazánkban önkényuralmi jelképnek számító vörös csillag viselése. Akkor még azt hittük, hogy Strasbourgban talán azért értelmezik másként e jelkép üzenetét, mert nem éltek ötven évet kommunista diktatúrában. A választás tisztaságát megkérdőjelezők tüntetésének véres szétverésével, az úgynevezett Erzsébet hídi "ütközettel" kapcsolatos bírósági döntés azonban már komolyan elgondolkodtató, és messzire esik a mi felfogásunktól. Ennek sincs közvetlen hatása a magyar demokratikus jogintézményekre, de figyelmeztető, hogy a legmagasabb európai jogi fórumok miként ítélik meg a magyar közéletben nagy horderejűnek számító eseményeket.

- Annak sincs jelentősége, hogy idehaza már nyíltan sürgeti a kormányoldal a spontán gyülekezési jog újraértelmezését és a gyülekezési törvény jelentős szigorítását?

- A gyülekezési törvényt a Fidesz nélkül nem lehet szigorítani. A módosításához az országgyűlési képviselők minősített többségére van szükség, s ezt nem fogjuk engedni. A kormány nem hátrál azonban, és úgynevezett feles szabálysértési törvényekkel igyekszik megkerülni és megnyirbálni az alkotmányos gyülekezési jog gyakorlását szabályozó kétharmados törvényt. Rendre figyelmen kívül hagyja az Alkotmánybíróság döntését, ezért folyhat a vita most is egy Btk.-t módosító közrendvédelmi csomagról. A Fidesz minden erejével azon van, hogy az ilyen szigorítások ne születhessenek meg, ám egyelőre úgy tűnik, a törvénymódosítás halad tovább a maga útján.

- Ön szerint is rossz üzenet a jogbiztonság szempontjából, hogy amíg a kormányfő részvételével szervezett Hollán Ernő utcai, antirasszista tüntetést be sem kellett jelenteni, addig más alkalommal, más politikai összetételű társaság demonstrációját azért tiltotta be a rendőrség, mert csak 48 órával korábban jelentették be?

- Egyértelműen tetten érhető, hogy a rendőrség a kormány befolyása alatt áll, régóta sejtjük, hogy ki van szolgáltatva a baloldali koalíció kényének-kedvének. Az említett konkrét esetben ráadásul nemcsak elnézte a rendőrség a be nem jelentett demonstrációt -, amelyen a miniszterelnök is megjelent -, hanem még biztosította is azt. Ez mutatja, hogy a rendőrség képtelen függetleníteni magát a kormány politikai szándékától, s ez a negatív folyamat elsődlegesen a miniszterelnök felelőssége, aki egyébként a két évvel ezelőtti, októberi zavargások idején saját bevallása szerint ott volt a rendőrségi "harcállásponton", sőt a televízió ostromakor közvetlenül instruálta a rendőrségi vezetőket, amiről azon az éjszakán még beszélt is egy élő televíziós közvetítésben.

- A rendőrség csupán befolyás alatt áll, vagy maga is aktív részese a politikaformálásnak?

- Részessé vált, némileg talán a rendőri vezetők akaratával szemben. Valószínűleg ezért kellett lecserélni a rendőri vezetést is, ám sajnos az új vezetők sem állnak a helyzet magaslatán a kényes politikai ügyekben.

- Felgyorsíthatta-e a negatív tendenciákat, hogy megszűnt a klasszikus Belügyminisztérium és az utódban, az Igazságügyi és Rendészeti Minisztériumban csupán osztályvezetői szintre degradálták a rendőri irányítást?

- Az összefüggés egyértelmű. Noha ezt az átalakítást már akkor mélyen elleneztük, és a magyar alkotmányos renddel összeegyeztethetetlennek tartottuk, amikor közvetlenül a legutóbbi parlamenti választások után összevontak egy sor miniszteri hatáskört. Ezzel kapcsolatban az Alkotmánybírósághoz fordultunk, ám az azóta eltelt két év alatt sem sikerült elbírálni a beadványunkat. Pedig ma is úgy látjuk: az igazságszolgáltatás működéséért és rendjéért felelős miniszter nem lehet azonos a büntető igazságszolgáltatásban döntő szerepet játszó rendőrség és nyomozóhatóság csúcsvezetőjével. Ez számunkra elfogadhatatlan, s amikor erre módunk lesz, meg is fogjuk változtatni.

- A megfigyelési ügy arra enged következtetni, hogy nem csak a rendőrség állhat szoros politikai befolyás alatt.

- A titkosszolgálatoknál egyáltalán nem érvényesül a civil kontroll, ezt világosan láthattuk az események során A szolgálatok vezetésére teljes politikai súlyával rátelepszik a kormány miniszteri felügyeletét gyakorló személy, s ez megengedhetetlen. Ezért is tartjuk különösen nagy jelentőségűnek, hogy a titkosszolgálatokat felügyelő miniszter nyíltan beismerte: országgyűlési képviselők telefonbeszélgetését hallgatták le, rögzítették, majd szivárogtatták ki. A törvény értelmében ha a rögzített telefonbeszélgetéseken olyan személy hangja szerepel, akinek a beszélgetéseit nem szabad rögzíteni, akkor a megfigyelés folytatásához az Országgyűlésnek hozzá kell járulnia. Ha nem így történik, az a törvény nyílt megszegése, sőt súlyos alkotmánysértés.

- Mennyire érintetlen az ügyészség és a bíróságok működése politikai szempontból? Milyen állapotban van a független magyar bíróság?

- A bíróságok és a bírák függetlensége szerintem megfelelő, annak figyelembevételével, hogy az utcai zavargások után nagyon sok furcsa elsőfokú ítélet született, a másodfok azonban már többé-kevésbé jogállami eredményeket hozott. Tizennyolc év után ugyanakkor továbbra is gond, hogy a bíróságok nehézkesen működnek, gyakran négy-öt évet is kell várni egy-egy ítéletre. A bírák büntetőügyekben követett gyakorlata és az elhúzódó, sokéves nyomozás vezethet oda, hogy miként a napokban, az igazságszolgáltatás kifut az időből, és a hároméves előzetes fogva tartás leteltével szabadlábra kell helyezni különösen súlyos bűncselekménnyel vádolható személyeket. Az ügyészség hatásköre viszont örvendetesen bővült, ma már nyomozhat is a vizsgálatok gyors lezárása érdekében, ám ezzel a jogosítvánnyal, az ügyészi operatív hatáskörrel még csupán politikusok ügyeivel kapcsolatban élnek.

- A közbeszéd mégis arról szól, hogy ha bizonyos fajtájú ügyek X bíróhoz kerülnek, akkor az esetek többségében X megoldásúak lesznek, ha Y-hoz, akkor meg Y megoldásúak. Megengedhető, hogy ügyeket akár közvetetten is irányítsanak?

- Elvileg nem irányíthatók az ügyek, a bírósági szignálás automatizmusok útján érvényesül.

- És gyakorlatilag?

- Elfordulhatnak kivételek. Vélelmezhető, hogy bizonyos ügyek elintézése nem véletlenül kerül egyes bíróságokhoz.

- Ezek többnyire politikai ügyek?

- Talán ma nincsenek úgynevezett politikai ügyek, csupán közszereplőket érintő ügyek léteznek. Ám valóban nem mindegy, melyik bíróság melyik bírája vesz részt egy-egy eljárásban. Ennek ellenére a lassúságon kívül nem találok semmi olyan kivetnivalót a bíróságok munkájában, ami megrendítené az igazságszolgáltatásba vetett hitet. Meggyőződésem, hogy a bíróságok képesek eleget tenni feladatuknak, ügyek nem maradnak elintézetlenek, és senki nem kerülheti el a felelősségre vonást. Még akkor is így gondolom, ha vannak esetek - mint például a K & H-perben, amelynek során érthetetlen okból elkülönítették a Miniszterelnöki Hivatal személyzeti vezetőjének ügyét -, amelyek azért mélyen elgondolkodtatók.

- Gyakran azzal támadják az ügyészséget, hogy az ellenzék szekértolója.

- A rossz ízű pletykák terjesztői nyilván arra gondolnak, hogy milyen karakán módon viszonyult aktív politikusokhoz a Bács-Kiskun Megyei Ügyészség, amely következetesen végigvitte a Zuschlag-ügyet, és bíróság elé állította az érintetteket. Ez is mutatja, ha valóban akar, tud operatív is lenni az ügyészség. Ez nem ellenzéki-kormánypárti szimpátia kérdése. A korrupcióval és a szervezett bűnözéssel kapcsolatos feladatokat akkor is el kell látnia, ha történetesen politikusok, közszereplők az érintettek. Sajnos innentől kezdve általában nagyon hosszú bírósági folyamat következik, és a végén legtöbbször ejnye-bejnye ítélet születik, még akár a sok százmilliárdos ügyekben is.

- A tüntetések megtorlásszerű szétverésében részt vett rendőrök megbüntetése merő kudarc. A kettős mérce alkalmazása sem alkalmas arra, hogy megrendüljön az emberek jogállamba vetett hite?

- Nem csodálkoznék, ha így történne, hiszen máig képtelenek megtalálni a felelősöket. Elképesztő, hogy miközben az emberekben elevenen él a súlyos bűncselekményeket megvalósító rendőri brutalitás képe, a nyomozóhatóság és az ügyészség tehetetlenségében széttárja a kezét. Több mint figyelmeztető, hogy még mindig nem találták meg azokat a rendőröket, akik brutálisan bántalmazták Révész Máriusz fideszes parlamenti képviselőt. Ha kormányra kerülünk, első számú feladatomnak fogom tekinteni ennek az időszaknak az alapos, mindenre kiterjedő felülvizsgálatát. A kormányoldal ezzel pontosan tisztában van, a kisebbségi kormány lemondásának halogatása is arra mutat, hogy tartanak a felelősségre vonástól.

- A korrupció mára iszonyatos módon elharapózott, recsegnek-ropognak a demokrácia eresztékei, és gyorsulni látszik ez a folyamat. Veszélyben a demokrácia?

- Az alkotmányos berendezkedés alapjául szolgáló törvényekkel nincs baj, a gyakorlattal, a végrehajtással vannak gondok, valamint a politikai befolyásolás szándékával és a befolyásolás tetten érhető eseteivel. A korrupció felderítésében sokat tud segíteni a nem kormánypárti média. Éppen most értesültünk a Strabag-ügyről. Kiderült, a korábban még koalíciós kormány két pártja is érintett. Az ügyészség elkezdett vizsgálódni, reméljük, sikeres, eredményes lesz a felderítés. Elfogadhatatlan, hogy Magyarországon, a kedvező természeti adottságok ellenére, indokolatlanul sok pénzt költsünk autópályák építésére.

- Egyre inkább úgy tűnik, Magyarországon ma már nem politizálás folyik, hanem politikai, választási kampány zajlik. Mire számít, lesz-e előre hozott választás?

- Megfelelő mandátum híján nem rajtunk múlik, hogy lesz-e előre hozott választás. Ennek csak akkor lehet realitása, ha a kormányt meghatározott számú kérdésben leszavazzák, illetve a parlamenti többség elveszíti a kormányba vetett bizalmát. Figyelemmel a világgazdasági válsággal összefüggő bizonytalanságra, nagy esélyt nem látok erre. Mindez persze nem befolyásolja a majdani felelősségre vonást minden olyan esetben, amelyben lesznek megfelelő bizonyítékok.

- A legnagyobb büntetést a teljes vagyonelkobzás jelenti mindenütt a világon. Ilyesmire nemigen volt példa nálunk.

- Ahhoz, hogy vagyonelkobzást rendeljen el a bíróság, igen súlyos bűncselekménynek kell történnie. Hogy lesz-e ilyen vagy sem, nem tudom, mert nem a politikusok dolga ezt eldönteni. Nekik a választóik elvárása alapján ahhoz lesz joguk, hogy a gyanús ügyeket igazságszolgálati útra tereljék. Nem követhetjük el azt a hibát, hogy az igazságszolgáltatást bármilyen módon megakasszuk vagy befolyásoljuk.

- Kérdés, hogy milyen parlamenti választás elé néz az ország. Ha Nyakó István és Ujhelyi István nagyváradi megnyilatkozását vesszük alapul, akkor a szocialisták eszköztárából most sem hiányzik majd a démonizálás és a hazugság fegyvere.

- A két szocialista politikus nagyváradi előadásának semmiféle visszhangja nem volt, azon kívül, hogy a Fidesz kérte: az MSZP váljon tőlük. Egyébként sem hinném, hogy a választók húszéves demokratikus tapasztalat birtokában könnyen megvásárolhatók lennének üveggyöngyökkel.

- Biztos abban, hogy ez vidéken is így van?

- Csak remélem, hiszen én egy budai kerületben vagyok képviselő, ahol az emberek talán könnyebben igazodnak el a politikai közélet rejtelmeiben, mint a kisebb településeken. Ennek ellenére örülnünk kell, hogy a 2006-os önkormányzati választásokon az emberek vidéken szinte mindenütt levonták a következtetést, ezért alakulhatott ki fideszes túlsúly a megyék döntő részében. Most azonban nem tartom kizártnak, hogy ezúttal nagy mértékű távolmaradás fogja kísérni a következő parlamenti választásokat. Óriási lesz a passzivitás, a kiábrándult baloldali emberek nem válnak a jelenlegi ellenzék szavazóivá, hiába romlanak életkörülményeik.

- Egykor frakcióvezetője volt az MDF-nek. Hogyan szemléli Antall József pártjának agóniáját?

- Nagyon nehéz a történteket kommentálni. Szomorú, amikor az úgynevezett tiszta kezek pártja saját ügyei intézésében és a pártpozíciók megszerzése, megtartása érdekében a politikai alvilág módszereit alkalmazza, amikor titkosszolgálati eszközöket vesznek igénybe a párton belüli ellenfelek lejáratására, politikai likvidálására. A kizárások, eltávolítások, marakodások és a szövetség bizonytalan hátterű, de tőkeerős szervezetekkel pontosan ide vezetnek.

(Varjú Frigyes, Magyar Hírlap)
 
médianaptár
-több
Jelenleg nincs információ
dosszié
Fundamentumok MSZP-SZDSZ Korrupédia Rendőri Brutalitás EU-Elnökség
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
szervezet kereső
Keresse meg irányítószám alapján az Önhöz legközelebb működő választókerületi irodát!
Keres
új hozzászólók
 
 
HírekÁrvízi védekezésEU elnökségÖnkormányzatZöldEurópai UnióMondatokDossziéHírlevelek
Önkormányzati választások 2010 InterjúkInterjúPublicisztikaFórum
FrakcióVálasztott testületekTagozatokDokumentumokÖnkormányzati választások 2010Kapcsolat
KözleményekSajtótájékoztatók
VideókFotókHanganyagokDokumentumok
News in EnglishContact
EU-ElnökségMagyarország többre képes
Nyilvános szerződések