Évente 110 ezer személygépjárművet, ugyanennyi kisteherautót, 35 ezer kamiont és 17 ezer buszt vásárolnak közbeszerzéssel az Európai Unióban. Az EP környezetvédelmi bizottsága támogatta az irányelv-tervezetet, de néhány könnyítést javasolt a tagállamok számára. A kisebb vásárlásoknál például a tagállamoknak nem kellene alkalmazniuk az irányelvet, mert az csak felesleges adminisztratív terheket róna rájuk.
Emellett a speciális vagy sürgősségi esetekben használt - például tűzoltó, mentő, építkezési, repülőtéri - járműveknél szintén nem lenne kötelező a környezetvédelmi szempontok figyelembe vétele, mivel az azoknak megfelelő autók "sokba kerülnek, és kis számban készülnek".
Az irányelv nemcsak a hatóságokat vagy közintézményeket kötelezné, hanem az olyan magáncégeket is, amelyek szerződéses keretek között látnak el közfeladatot.