A magyar európai parlamenti képviselő az Európai Néppárt felelőse azért a jelentésért, amelynek révén a repülési ipar szereplői hatékony és nyilvános fórumokat kapnak a repülőterekkel kapcsolatos vitáik rendezésére. Ez nemcsak a világgazdaság egyik legnagyobb ágazatának helyzetét javíthatja a jelenlegi pénzügyi és energiaválság közepette, hanem közvetetten az utazó-közönségét is - vélte Becsey Zsolt.
Az új uniós irányelv - amelyhez az Európai Parlament Becsey Zsolt közreműködésével készült jelentése került a strasbourgi plénum elé - független nemzeti felügyelő hatóságokat hoz létre azoknak a vitáknak a rendezésére, amelyek a repülőterek és az azokat használó légitársaságok, valamint más vállalkozások között fölmerülnek. Az új európai jogszabály az évi 5 milliónál nagyobb utasforgalmat bonyolító repülőterekre, egyúttal minden egyes tagállam legnagyobb légikikötőjére vonatkozik. Közel 70 európai repülőteret érint tehát, köztük Ferihegyet is. Ugyanakkor a kisebb, regionális repülőterekre - amelyek földrajzi vagy más okokból nem részesei a nagyok versenyének - az új uniós jogszabály nem ró szükségtelen bürokratikus terheket - mutatott rá Becsey Zsolt.
Az új európai irányelv néppárti felelőse szerint a repülőtéri díjakat differenciáltan kell megállapítani az egyes gazdasági szereplőkre, de ezeknek a különbségeknek most már objektív, egységes és nyilvános elvek szolgálnak alapul. A reptéri díjak szereplőnként eltérő megállapításakor ezentúl egyebek közt környezetvédelmi kritériumokat is figyelembe kell venni - emelte ki a jogszabály újdonságaként Becsey Zsolt. Az Európai Parlament TRAN (közlekedésért és turizmusért felelős) szakbizottságának magyar néppárti póttagja fölhívja a figyelmet, hogy az új irányelv nem vonatkozik a fogyatékkal élő, illetve a csökkent mozgásképességű személyeknek nyújtott repülőtéri szolgáltatások díjaira.
Az európai repülőtereknek költség-hatékony módon kell működniük - írja elő az új irányelv. Ennek érdekében, többek között a repülőtéri beruházások előfinanszírozását hatékonysági vizsgálattal kell alátámasztani. Így nem fordulhat elő, hogy hirtelen emelkednek meg az utasok által fizetendő illetékek, mint például a Ferihegyi repülőtéren, ahol az utóbbi két évben indokolatlanul nagy mértékben nőttek a díjak - világította meg jogszabályalkotó indokait Becsey Zsolt.
Fontos az is - emelte ki a néppárti magyar európai parlamenti képviselő -, hogy ezentúl az érintett repülőterek irányító szervezeteinek nyilvánosságra kell hozniuk, ha állami támogatásban vagy más külső finanszírozásban részesülnek. Hasonlóképpen mostantól a repülőtér-kapacitás bővítésére irányuló beruházások eredményéről is nyilvánosan el kell számolni.
Mindez versenybe hozhatja a vidéki reptereket is, és végső soron az utazóközönség jár jól - állapította meg Becsey Zsolt.