fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Francia-német szennyezői tengely az autóiparban
2008. október 27., 08:34
A francia-német megállapodás a szigorú CO2 kibocsátási szabályozás ellen lép fel.

Ezt most megsemmisítheti egy holland kormányzati kezdeményezés, ami az EU környezetvédelmi minisztereinek körében széles körű támogatást kapott, tudta meg az EurActiv egy kormányzati forrástól.

Az október 20-án tartott Környezetvédelmi Tanács ülésén a hollandok felszólaltak az Európai Bizottság javaslatának védelmében. A javaslat szerint az európai autóiparnak 120g/km-re kellene csökkentenie az új járművek CO2 kibocsátását. A dokumentum továbbá felhívja a figyelmet a 2020-as éghajlat-változási vállalások betartására is.

A francia elnökség nyomást gyakorolt az EU kormányaira, hogy utasítsák el a Bizottság szigorítási terveit. Az elnökség által propagált kompromisszumos javaslatról júniusban állapodott meg Nicolas Sarkozy francia elnök és Angela Merkel német kancellár, és ez került a Környezetvédelmi Tanács hétfői ülésének asztalára is.

A francia javaslat nem tartalmaz hosszú távú vállalásokat, csupán a célok megállapítását. Az intézkedések életbe lépésének időpontját 2015-ben határozta meg. A vállalásokat nem teljesítőknek alacsonyabb büntetés kiszabását indítványozta, és az autógyártóknak további anyagi támogatást irányzott elő, a tisztább, alacsonyabb károsanyag-kibocsátású járművek fejlesztésére.

Azonban a holland álláspontot számos tagállam támogatta a találkozón, adták hírül a kormányzati források. Az Egyesült Királyság, Belgium, Svédország, Finnország és Dánia is közéjük tartozik.

Csupán Németország ellenezte az autógyártók szén-dioxid kibocsátásának 2012-ig esedékes 18%-os csökkentését. A franciák csak vonakodva nyilatkoztak a témáról. Az a tény, hogy számos tagállam támogatja a szigorúbb intézkedéseket, a francia elnökség kompromisszumos javaslatát gyengíti.

A francia álláspontot üdvözölte az autóipar, aki ugyancsak az uniós CO2 kibocsátási szabályozás 2015 utáni életbelépéséért lobbizik. Ennyi idő elegendő lenne a kritériumoknak eleget tevő járművek és motorok kifejlesztésére. Ezt azonban a Parlament környezetvédelmi tanácsa szeptemberben elutasította. A jelenlegi helyzet alapján úgy tűnik, hogy a Tanácsban sincs egyetértés a kérdéssel kapcsolatban.

A találkozón Hollandia kifejtette, hogy az Unió 20-20-20-as vállalása az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére csak akkor teljesíthető, ha minden iparág kiveszi belőle a részét. A tervek szerint a kibocsátást 100 megatonnával fognák vissza. Ha a francia javaslatot elfogadják, az autóipar hozzájárulása a teljes CO2 kibocsátás csökkentéséhez 35-40%-ra esik vissza Így a többi szektornak kéne teljesíteni az autóipar által nem vállalt kvótákat. Ez pedig elfogadhatatlan, nyilatkozta a kormányzati forrás.

(kitekinto.hu)