Az itáliai iparvárosok ősszel megint a szmogtól szenvednek, s noha még nem érkezett el a tartós füstköd idénye, a hiradások már most figyelmeztetnek a szálló por koncentráció veszélyeire. Még most sem késő elkezdeni. Készülnek az antiszmog tervek.
Milánó
Az észak-itáliai "fővárosban" 2007. december 27-től él behajtási díj, az ún. Ecopass. Munkanapokon 7.30 és 19.30 között fizetni kell annak, aki a belvárosba autóval megy. Az intézkedés bevezetése után egy hónappal a különböző napszakokban 12,5-24,5, átlagosan 24 százalékos forgalomcsökkenést regisztráltak, a korlátozott forgalmú belvárosban a mért PM10 koncentrációja pedig 30 százalékkal visszaesett, köszönhetően annak, hogy a legszennyezőbb járműveket még pénzért sem látják szívesen. A más szennyezőanyag emisszió mérséklése mellett a tömegközlekedést választók aránya is szép számmal nőtt, csupán ez idő alatt 23500 fővel gyarapodott a metró utazóközönsége. A megvalósítás 130 ezer eurós költségéhez képest évente 2,5 millió euró (!) bevételt remélnek. Az EURO 3,4,5 kibocsátási kategóriánként megállapított 10, 5 és 2 eurós napijegy mellett az ottlakók kedvezményes bérletet is válthatnak autójukra. A belvárosba sugárirányba 43 kamerával felszerelt elektromos szemként aposztrofált behajtóhelyet létesítettek, ahol a rendszám alapján ellenőrzik a behajtás jogosultságát, és a gépjármű kategóriáját.
A 75 kilométeres, 88 állomással rendelkező metróhálózatot a közelgő 2015-ös Expo-ig 142 kilométeresre, összesen 152 megállóhelyesre szeretnék hosszabbítani. A felszínen 40 útvonalon több mint 1300 busz, villamos és troli közlekedik. A kerékpárutak hosszát 2011-ig 72-ről 147 kilométerre dupláznák, s ezzel a gyalogos övezetet is kiterjesztenék. A már 20 parkolóval működő ún. car sharing autómegosztó rendszert (akár fél órára is kölcsönözhető autó, melyet a használó vezet) még 10 helyszínre terjesztenék ki, a taxiállományt pedig 2014-ig teljesen lecserélnék környezetbarát járműparkra. A milánói tömegközlekedési vállalat tervei között szerepel, hogy 2010-re 50 százalékkal csökkentsék a szén-monoxid és 90 százalékkal mérsékeljék a tökéletlen égésből származó égéstermékek és a PM10 koncentrációját.
Bologna
Az egyetemváros a tömegközlekedési beruházások, kedvezményrendszer kidolgozása mellett, a motorizáció okozta légszennyezés csökkentését tűzte ki célul. Az elektromos meghajtású autók ingyen, míg a LPG gázüzeműek féláron parkolhatnak. A korlázott forgalmú (ZTL, Zona a Traffico Limitato) övezetbe, a tulajdonképpeni történelmi központba a behajtás tilos szombat kivételével minden nap 7.00 és 20.00 óra között, kivételt ezalól a kerékpár, a zéró kibocsátású elektromos hibridek és villanyautók, szállodai vendégek, az önkormányzat által kiadott engedéllyel rendelkezők (taxik, szolgálati gépjárművek) helyi buszjáratok és a car sharing autói jelentenek. A behajtók jogosultságát SIRIO kamerarendszeren keresztül ellenőrzik.
A kerékpárosok és gyalogos által birtokba vett sétáló övezet arányát 10 százalékra bővítenék, amire egy civisvárosban valószínűleg jogos is az igény.
Padova
A Pó-völgyében, Velence szomszédságában elterülő iparváros az utóbbi években látványosan fejlesztette tömegközlekedését. Talán a francia gyártmányú, egysínű, gumikerekű villamos a legemlítésre méltóbb, mely hangtalanul siklik az amúgy korlátozott forgalmú belvárosban. A vonaljegy, akárcsak a buszokra, itt is 1 euró, mellyel 75 percig lehet utazni. Az alig több mint 10 kilométeres pályán 24 megálló van, reggel 5.00 és hajnal 1.00 óra között közlekedik, 4-5 percenként. A szerelvény keskenyebb mint egy busz, így a szűk utcákban is elfér, vibráció és zaj pedig szinte mérhetetlen. A városban 115 kilométernyi bicikliút biztosítja a biztonságos kerekezést, a gyalogos övezetet fokozatosan bővítik.
Róma
Olaszország központjában az antiszmog terv csak a hónap végére készül el, de annyit már most tudni lehet, hogy a program keretében a tömegközlekedési eszközöknek három hónapig ingyenessé teszik a biodízelt, nagyszabású kibocsátás ellenőrzések lesznek és fizetés nélküli parkolási lehetőséggel ösztönzik majd az autótulajdonosokat, hogy váltsanak, LPG, metán, hibrid vagy elektromos üzeműre. Közel 60 benzinkúton lehetőség lesz a villanyautók akkumulátorának töltésére is. Negyven kilométernyi út megépítésével bicikliút hálózat 110 kilométeresre bővül, valamint kiterjesztik a bike sharing szolgáltatást. Megerősítik a légköri szennyezőkkel és a levegőminőséggel foglalkozó városi intézményi háttért és már alakulóban van egy szakértői csoport felállítása az egyetemmel, egy energetikával és környezetvédelemmel foglalkozó tudományos szervezettel, az ENEA-val (Ente per le Nuove tecnologie, l'Energia e l'Ambiente), a nemzeti kutatótanáccsal, a CNR-rel (Consiglio Nazionale delle Ricerche) és az Inspra-val karöltve. A hosszú távú tervek is ambiciózusak: a zökkenőmentesebb közlekedésért, a folyamatos haladásért arra ösztönöznék a munkába igyekvőket, hogy vállaljanak távmunkát, ami otthonról végezhető, így remélik, hogy az autóval ingázók száma megcsappan majd. Róma egyébként nem fél radikális eszközökhöz nyúlni. Az év elején a kialakult tartós szmog miatt januártól márciusig olyan levegőminőség javító intézkedést vezetett be, mely a kínaiakhoz hasonló módon egyik héten a páros, másik héten a páratlan rendszámúakat engedte közlekedni a zöld, levegőminőségvédelmi szempontból érzékeny övezeten belül. A tilalmi időszakban az ún. vasúti gyűrűn belül az EURO 1 dízel kategóriájú járművek egyáltalán nem hajthattak be. A magas légszennyezés miatt három vasárnap 9.00 és 17.00 óra között teljes blokád alá került a zöld zóna, csak az alacsony káros anyag emissziójú EURO 4-es és a hibrid, metán és LPG, illetve a zéró kibocsátású elektromos járműveknek volt bejárás.
Torino
Az észak-olasz iparvárosban jelentős forgalmi korlátozásokat vezettek be. Reggel 8.30 és 19.30 között az EURO 0 kategóriájú dízel és benzines jármű, illetve az EURO 1 dízel nem közlekedhet, a ZTL zónából pedig az EURO 1 és 2 gépjárműveket tiltják ki. Remélhetőleg a közeljövőben elindul a car sharing mintájára működő van sharing program kereskedelmi, szállító járművekkel. Tavasztól kamerás behajtási rendszer lép életbe és kialakítják a torinói Ecopasst. Az interneten és mobilkapcsolattal kommunikáló, automatizált közlekedés és forgalomfigyelő rendszernek köszönhetően kimutatható, hogy 2006 és 2008 között a Torinóban a forgalom 9 százalékkal mérséklődött.