fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
EU2009.CZ
2008. november 16., 17:05
A cseh miniszterelnök, Mirek Topolanek és az európai ügyekért felelős miniszter, Alexandr Vondra a héten közös sajtótájékoztatón mutatták be a cseh uniós elnökség logóját és "vizuális identitását". A soros elnökséget 2009. január 1-jével átvevő Cseh Köztársaság jelmondata "Európa korlátok nélkül" lesz.

Az elnökség logóját és más látványelemeit bemutató eseményre szerdán (november 12.) a prágai Veletržní Palotában került sor. "A logó sokféleséget, nyitottságot, színességet és játékosságot tükröz," mondta Alexandr Vondra. A Cseh Köztársaság lesz a második olyan tagállam az EU élén, amely 2004-ben csatlakozott a közösséghez.

A logón kívül a miniszterek más dizájnelemeket is bemutattak, melyek végigkísérik majd a cseh elnökség fél éve alatt tartandó hivatalos eseményeket és kiadványokat. A látványvilág része a nemzetek rövidítéséből (CZ, HU, stb.) összeálló dinamikus Európa térkép és az elnökségi honlapot hirdető flash banner is.

A vizuális elemeket a 34 éves grafikus-dizájner, Tomáš Pakosta tervezte, ő nyerte ugyanis a cseh kormány által még 2007 közepén kiírt pályázatot. A pályázat már 2007 végén lezárult és megszületett a döntés, de az uniós szabályok miatt a terveket egészen szerdáig nem lehetett nyilvánosságra hozni.

A csehek "szeretnek játszani"

"A cseh EU elnökség vizuális identitása mindenek felett szórakoztató és jókedélyű: semmiképpen sem unalmas. Ugyanez érvényes a logóra, amely a csehek természetét is jellemzi: szeretnek játszani, eredetiek, modernek és nyíltak," mondta a Vondra.

Az év elején a cseh kormány indított egy, a most bemutatott dizájnelemekhez hasonló humorú TV-kampányt a cseh televízióban. A reklámfilmben a cseh találmányt, a kockacukrot emelték középpontba azzal a mottóval, hogy "megédesítjük Európát".

David Král, az Europeum nevű európai kutatóközpont munkatársa szerint a reklámfilm jól mutatja a csehek jellemét: "a konformizmus elutasítása és bizonyos mértékű provokativizmus valahol része a cseh karakternek".

A film ötletét ugyanakkor az euroszkeptikus megszólalásairól elhíresült államfő, Vaclav Klaus egy mondata adta, mely szerint a Cseh Köztársaság úgy olvad fel az EU-ban, mint kávéban a kockacukor. Král szerint a kormány azért választotta a reklám szimbólumává ezt a tárgyat, hogy más szempontból is bemutassa ugyanazt a képet. "Igen, talán valóban felolvadunk, de végeredményében a kockacukor befolyásolja az eredeti terméket," magyarázta a kutató.

(euractiv.hu)