Megcsúszott a kormány a Közlekedésfejlesztési Operatív Program (Közop) előkészületeivel. Az Európai Unió 2007-2013 közti költségvetési időszakára szóló programban Magyarország a kiválasztott 91 közlekedési beruházáshoz 15 százalékos állami szerepvállalás mellett 7,3 milliárd euró támogatást kaphat. Aktuális árfolyamon 1800-1900 milliárd forintot. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) azonban eddig csupán az előkészületekre fordítható 73 milliárd forint előleget vette fel. Igaz, erre a célra már mintegy 150 milliárd forintot költöttek.
A brüsszeli támogatások lehívásának feltételeit másfél év előkészítés után még egyetlen magyar projekt sem teljesítette. Az uniós pénzek a kincstári várakozások szerint így leghamarabb 2009-2010-ben kezdhetnek csordogálni. Legalábbis reményt ad erre, hogy az előkészületek júniustól felgyorsultak: az NFÜ szeptemberben és októberben a Közop listáján szereplő 21 beruházás támogatási szerződését aláírta.
Közülük négy közösségi támogatásra javasolt projekt megindításához - nagyságrendjük miatt - még meg kell szerezni az EU jóváhagyását. Ha azonban ez sikerül, megvalósításuk után hazánk 86,8 milliárd forint támogatást használhat fel. Villamoshálózata fejlesztéséhez Debrecen 15,8 milliárd, Szeged 25,2 milliárd, Miskolc 33,7 milliárd forintot kaphat. A 4-es főút Kisújszállást elkerülő szakaszának építéséhez pedig 12,1 milliárd forint uniós pénz jár.
A már egyenesben lévő beruházások sorában 17 kisebb költségvetésű fejlesztéshez nem kell az EU előzetes jóváhagyása. Támogatási igényük ugyanis egyenként nem lépi át a 12 milliárd forintos határt. Így az összesen 30,4 milliárd forintnyi közösségi forrás felhasználásával megvalósítható közút- és vasútépítések kivitelezőinek kiválasztására az első közbeszerzési eljárások legkésőbb a jövő év elején napvilágot láthatnak. Más kérdés, hogy ezeknek a projekteknek a szabályos megvalósításával a brüsszeli bürokrácia az építkezések befejezése után tételesen elszámoltatja hazánkat.
Az NFÜ-nél úgy számolnak: az év végéig 22 újabb, a Közop-listán szereplő fejlesztés fordulhat célegyenesbe a támogatási szerződések aláírásával. Köztük 16 olyan kisebb beruházás van, amelynek megvalósítását előzetes uniós engedély nélkül el lehet indítani, és a költségekkel csak utólag kell elszámolni. Ezekhez az építkezésekhez 62 milliárd forint lenne lehívható.
Az aláírásra váró csomagban ugyanakkor további hat olyan nagyberuházás van, amelynek megindításához előzetes brüsszeli engedélyre lesz szükség. Az ezekhez lehívható támogatás együttesen csaknem 577 milliárd forint.
A legsürgetőbb közülük az M7-es Balatonkeresztúr- Nagykanizsa szakaszához várt uniós pénz megszerzése lenne. A mintegy 36 kilométer autópálya ugyanis a költségvetés finanszírozásában elkészült, az autósok a nyár végétől használhatják. Eközben az NFÜ szerződés szerint erre a projektre - a beruházás közvetlen költségén felül elszámolható tételekkel együtt - 54 milliárd forintot várna.
Az előzetes EU-jóváhagyásra szoruló fejlesztések sorában szerepel az M43-as autópálya Szeged-Makó szakasza, aminek 31,6 kilométere a fejlesztési ügynökség szerint 85,1 milliárd forint támogatást kaphat. De ide sorolható az M9-es autóút az 51-es és az 54-es főutat összekötő 22 kilométere is, aminek építéséhez 12,5 milliárd forint támogatás használható fel.
A támogatási szerződés aláírása előtt áll a Kelenföld-Székesfehérvár, valamint a Győr- Sopron-Szentgotthárd vonal korszerűsítésének beruházása. Az előbbihez 119 milliárd, az utóbbihoz 45 milliárd forint támogatást várnak. A legnagyobb, EU-jóváhagyásra váró fejlesztés azonban a budapesti 4-es metró építése lehet. Ehhez önmagában 261 milliárd forint közösségi pénzt remélnek.
Az év végéig szerződésekkel megalapozható 43 beruházáshoz felhasználható összes támogatás megközelíti a 760 milliárd forintot. A Közop listáján szereplő beruházások közül ugyanakkor az NFÜ még adós 48, uniós normákhoz igazodó előkészítésével. Ami egyben azt is jelenti, hogy két év alatt a 2013-ig lehívható 7,3 milliárd eurós keret mintegy negyven százalékának felhasználását sikerült előkészíteni. További hozzávetőleg 1100 milliárd forintot, elfogadott cél hiányában, hazánk még nem tud elkölteni. Holott a támogatásra váró projektek sorában évek óta megtervezett nagyberuházások is szerepelnek.
A legjelentősebbek között szerepel például az M0-s déli szektorának másfél évtizede aktuális autópályává fejlesztése. A kétszer két-, szűkített forgalmi sávos, túlzsúfolt autóútból néhány év megfeszített építkezéssel Biatorbágytól Gyálig kétszer három- plusz leállósávos betonsztrádát varázsoló beruházás közbeszerzési eljárásának kiírását az év elején tavaszra, tavasszal nyár végére ígérték.
A projekt támogatási szerződése azonban még mindig nincs aláírva. Ennek ellenére az aktuális tervek szerint három szakaszra bontott közbeszerzés az útpénztár finanszírozásában decemberben talán mégis megkezdődhet. A remények szerint 2013-ra elkészülő új autópályát az NFÜ 89 milliárd forint uniós támogatásra árazta be.