fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Én nem mantrákban gondolkodom
2008. november 17., 10:59
Debrecen az elmúlt évek beruházásainak köszönhetően egyre inkább képes csökkenteni az ország vízfejűségén, és lassan Budapest alternatívája lesz - véli a tíz éve a cívisváros élén álló Kósa Lajos.

- Tíz éve választották meg először Debrecen polgármesterévé. A város szempontjából ön szerint mi az elmúlt évtized legfontosabb eredménye?

- A legfontosabb fejleménynek azt tartom, hogy ki tudtuk mozdítani a települést korábbi "csipkerózsika álmából". A célunk tíz éve az volt, hogy Debrecen legyen Magyarország első olyan vidéki városa, amely lehetőségeiben és életmódjában alternatívája a fővárosnak. Mára közelítünk ehhez az állapothoz. Oldódott annak a rémséges vízfejűségnek a képzete, mintha ebben az országban csak egyetlen város, Budapest létezne.

- Valóban azt tapasztalni, hogy a város fejlődése miatt a lakosságban erős lokálpatrióta büszkeség alakult ki. De kérdés: milyen áron. Az önt bíráló ellenzék szerint Kósa Lajos eredményeit a hitelből megvalósított látványberuházások alapozták meg, amelyek miatt eladósodott a város. Ezek hosszú távon nem termelik, hanem viszik a pénzt.

- Az ellenzék részéről az ilyen bírálat leginkább a "savanyú a szőlő" alapján fogalmazódik meg. Legalábbis ellentmondásos annak megítélése, hogy mi tekinthető pusztán látványberuházásnak, s mi nem, hiszen ami valóban feltűnő fejlesztés, az politikai értelemben látványberuházás. Úgyhogy én örülök annak, hogy szinte nincs olyan beruházásunk, amit nem vettek volna észre, elvégre nem azért fejlesztjük a várost, hogy amit teszünk, észrevétlen maradjon. Azt a kizárólag haszonelvű kategorizálást pedig nem tudom elfogadni, hogy csak azok a beruházások a fontosak, amelyek hozzák a pénzt. Ezen az alapon ne fektessünk be a kultúrába? Megépítettük például a Modem Kortárs Képzőművészeti Galériát, s valóban vitatható, hogy az hosszú távon pénzügyileg eredményesen működik-e majd. Felejtsük talán el a képzőművészetet? Ilyen alapon a helyi színházat se kellene fenntartani, mert az is csak viszi a pénzt, évente 1,2 milliárdot. Akkor adjuk el? A haszonelvű szempont tehát nehezen értelmezhető egy város esetében, amely nem egyszerűen üzleti-gazdasági vállalkozás. Ugyanakkor, ha azt vizsgáljuk meg, hogy a város saját gazdálkodó társaságai milyen hatékonysággal működnek, akkor az eredmények önmagukért beszélnek. Az önkormányzati cégeket tömörítő vagyonkezelő holding vállalatai országos összehasonlításban kifejezetten eredményesek, miközben a szolgáltatások árszínvonalát tekintve Debrecen egyáltalán nem drága város.

- Visszatérve a város eladósodottságához: belebukhat-e Debrecen az óriási adósságállományba?

- Szeretném leszögezni, hogy nem óriási az adósságállományunk! Jelen állapot szerint az önkormányzat adóssága 13,9 milliárd, költségvetési főösszege pedig 59 milliárd forint. Az adósságunknak a büdzséhez viszonyított aránya tehát alatta marad annak a 25 százalékos határnak, ami fölött az eladósodás már valóban nehezen kezelhető lenne.

- Ebben a 13,9 milliárd forintos hitelállományban benne van a kötvénykibocsátások és a kezességvállalások összege is?

- Azok a kezességvállalások természetesen nincsenek benne, amelyeket egy jövőben megvalósuló beruházás kapcsán majd önerőként ki kell fizetni. Ilyen a villamosprojekt, amelynek másfélmilliárd forint lesz a városi kezességvállalása.

- Ezt miért nem számolta hozzá az adósságállományhoz?

- Mondok egy példát: az idén önnek magánemberként ötmillió forintos tartozása van. Ehhez hozzászámolja azt a kétmilliós hitelt, amit talán majd csak két év múlva kell fölvennie? Vélhetően nem. Úgyhogy megismétlem: a város jelenlegi adósságállománya 13,9 milliárd forint, nem több.

- De nem szabad elfeledkezni az önkormányzati vagyonkezelő holdingnál számon tartott adósságról sem. Az mennyi? Ez fontos, hiszen a holding városi vagyont kezel.

- Az önkormányzat és a holding adósságállományát összeadni teljesen értelmetlen. Ugyanolyan értelmetlen, mintha az önkormányzati költségvetés főösszegéhez hozzáadnám a holding árbevételét. De a kérdésre válaszolva: a holding adóssága 12 milliárd forint, miközben az árbevétele évi 21 milliárd, a pénzügyi eredménye pedig egymilliárd és másfélmilliárd forint között mozog évente. Vagyis a holdingot sem tekinthetjük eladósodott vállalatnak. Hozzáteszem: a hitelállomány megítélésekor nem csak a költségvetés főösszege fontos tényező, hanem az önkormányzat és a holding vagyonának értéke is.

- Csak a forgalomképes vagyonra gondol?

- Nem, a teljes vagyoni állományra. De mondom az adatokat: az önkormányzat korlátozottan forgalomképes vagyona 45,3 milliárd forint. Az ilyen vagyon alatt azt értjük, amely jelenleg nem értékesíthető, mert például műemléki védettség alatt áll, vagy egészségügyi intézmény működik benne, de azért közgyűlési döntéssel forgalomképessé tehető. A forgalomképes - tehát bármikor értékesíthető - vagyonunk 34,7 milliárd forint. A vállalkozói vagyonunk pedig - amely különböző cégekben névértéken szerepel - összesen 16,7 milliárd forint. Ez összesen mintegy 97 milliárd forint. Ez a tetemes vagyon áll az adósság mögött, ami számomra teljes mértékben megnyugtató. Kedvező ez a helyzet abból a szempontból is, hogy gazdálkodását tekintve - a megyei jogú városok között - Debrecen az élmezőnyben van.

- Közgazdász szakértők szerint akkor van értelme az önkormányzati hitelállományt az önkormányzati vagyonhoz mérni, ha a városvezetés a hiteleit nem költségvetési forrásból akarja törleszteni, s nem is refinanszírozással, azaz újabb hitelfelvétellel, hanem az önkormányzati vagyon értékesítésével. Tervezi-e, hogy a hiteltörlesztést az önkormányzati vagyon értékesítésével oldja meg?

- Azokat a devizahiteleinket, amelyek a mostani nemzetközi pénzügyi válság közepette rontják a költségvetési pozíciónkat, likvidálni fogjuk, azaz kifizetjük és felszámoljuk. Ezt kétféle módon tehetjük meg: vagy plusz jövedelmet szerzünk valahonnan, vagy pedig önkormányzati vagyont értékesítünk. Mivel pluszjövedelmet az amúgy is nehéz helyzetben lévő lakosságtól és a vállalkozóktól nem akarunk kipréselni, ezért marad a másik megoldás: az utóbbi években felhalmozott önkormányzati vagyon egy részét kell fölhasználni válságkezelésre.

- Vagyis önkormányzati vagyont adnak el, hogy abból törlesszék a hiteleket?

- A költségvetésünk kiadási oldalára, amely nem borul meg. Már eddig is számos racionalizálási intézkedést hajtottunk végre az intézményeinkben, például a létszám-gazdálkodásban, s erre ezután is szigorúan figyelünk. Ugyanakkor fel kell készülnünk arra is, hogy a válság az emberek fizetőképességét rontani fogja, sokkal többen nem tudják majd időben fizetni a számláikat, mind eddig, és megnőhet a nagy önkormányzati szolgáltató cégek - a távhő, a vízmű - kintlévősége. Ezért olyan közös ügyfélszolgálati rendszert szervezünk, ahol egy helyen futnak össze azok a lakossági adatok, hogy kinek mennyi elmaradása van a hődíjban, a vízdíjban vagy a lakbérben. Így előre lehet majd kalkulálni az esetleges tartozások alakulásával, s látjuk majd, hogy hol és milyen jellegű beavatkozásra, segítségnyújtásra van szükség. Nem akkor kell találkozni a fogyasztóval, amikor már összesen egymillióval tartozik, hanem korábban, amikor a megoldás is könnyebb. Ha előre gondolkodunk, akkor kezelni tudjuk a felmerülő problémákat.

- A saját életpályáját tekintve mennyire gondolkodik előre? Azt például eldöntötte-e már, hogy 2010-ben újra indul-e - immár negyedszer - a polgármesteri posztért?

- A polgármesteri munkát nagyon szeretem, fantasztikus dolognak tartom. Örömmel csinálom tovább. De nem tudom, mit hoz a jövő.

- Azért is kérdezem, mert az utóbbi pár hónapban mintha elmozdulás történt volna a Fideszben betöltött szerepében. A korábban kiegyensúlyozott megszólalásait fölváltotta egy durvább, agresszívebb stílus, mintha most már ön lenne a párt harapós megmondó embere. Új szereposztás van a Fidesz elnökségében?

- Nem értem, mi lenne a "durvább és agresszívebb"? Egyszerűen csak továbbra is kimondom, amit gondolok, s mindig meglep, hogy ezt mások hogyan értelmezik. Két éve, az őszödi beszéd miatt kialakult zavargások után azt mondtam, hogy nem minden baloldali ember gazember, csak azért, mert baloldali, s a jobboldal sem csupa tökéletes figurából áll. Meghökkentő volt, amikor ezt sokan úgy értelmezték: nagykoalíciót akarok. Az utóbbi pár hétben többször kijelentettem, hogy Gyurcsány Ferenc miniszterelnöknek távoznia kellene a hatalomból, mert a személye a megoldás legnagyobb akadálya. A nemzeti csúcson pedig csak arra hívtam föl a figyelmet, hogy a király meztelen. Erre most én lettem az új "megmondó ember", holott két éve erről beszélek. A kérdésére válaszolva pedig csak annyit: semmiféle új szereposztás nincs a Fidesz elnökségben. De persze nem lepne meg, ha ezt is másképpen értelmeznék.

(Népszabadság)