A szervezetek közleményükben kifejtik: a kormány a pénzügyi válságra hivatkozva ismét a tömegközlekedéstől kíván forrásokat elvonni, ami további súlyos zavarokat okoz az ország gazdaságában, és tovább csökkenti a foglalkoztatottságot.
A jövő évi költségvetési törvényjavaslat harmadik változata szerint a tömegközlekedés fogyasztói árkiegészítése csak 100,6 milliárd forint lesz, szemben az idei 117 milliárd forinttal, ami 17,7 százalékos csökkenés. Mindezzel tovább folytatódik a tömegközlekedés leépítése, amelynek során 2002. és 2009. között összesen 165,6 milliárd forintot vontak el a fogyasztói árkiegészítéstől. A helyzetet szerintük tovább súlyosbította a tömegközlekedés áfájának növelése és a viteldíjak drasztikus emelése is. Az alulfinanszírozottság következtében elöregedtek és balesetveszélyessé váltak a járművek és a pályák.
A közlemény szerint ugyanakkor folyamatosan növekszik az autózás és a közúti áruszállítás támogatása. Az állásfoglalás aláírói kifogásolják, hogy az üzemanyagok jövedéki adóját 2002. óta nem emelték, sőt a benzin és a gázolaj áfáját 2005-ben még csökkentették is. Véleményük szerint mindez azt jelenti, hogy 2002. és 2008. között a közúti gépjármű-közlekedés összesen 785 milliárd forint kedvezményben részesült.
A civil szervezetek megtévesztőnek tartják továbbá, hogy a költségvetési törvényjavaslatban csupán 18 milliárd forint szerepel az autópálya-fejlesztésre. Az újabb sztrádák építése PPP-finanszírozásban - az állam és a magánszektor együttműködésével - történik, ami a "jövő terhelését" jelenti - fogalmaznak a szervezetek, hangsúlyozva, hogy a 2009. évi autópálya építések valójában több mint 400 milliárd forintba kerülnek.
Az állásfoglalást aláíró hat civil szervezet a Környezeti Tanácsadó Irodák Hálózata, a Közlekedési Dolgozók Országos Egyesülete, a Magyar Kerékpáros Klub, a Nagycsaládosok Országos Egyesülete, a Levegő Munkacsoport, valamint a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület.